Gå til innhold

Hvorfor er det sånn at når man først har fått en psykoselidelse

Anbefalte innlegg

At det eneste som gjelder er å ikke være psykotisk og behandle psykosen med medisiner? Kun det? Og så får man en psykepleier å ha samtaler med som kun bryr seg om man sover godt, er psykotisk eller suicidal. Hvorfor får ikke de med psykoselidelse behandling for andre ting som depresjon, PTSD, sosial angst, OCD? Er det fordi det ikke nytter å behandle de tingene før psykosen er borte? Er psykose viktigere enn alt annet? Er det andre her som har psykoselidelse som får behandling for andre ting, eller får dere bare behandling for psykosen?

Fortsetter under...

Det er slik som når en bygger et hus. Grunnmuren må være klar før man bygger videre.

For å kunne ta fatt på andre symptomer, må pasienten være tilnærmet upsykotisk og må sove tilstrekkelig om natten. Noen pasienter kommer ikke lenger enn at de til stadighet maser om medisiner, doser opp/ned, endre, slutte osv. Da må behandlerne bruke all sin tid på dette.

Andre pasienter har bedre sykdomsinnsikt. De tar sine medisiner, har en stabil døgnrytme og avstår fra rusmidler. Da ligger det til rette for å gå videre i behandlingen. OCD-symptomer finnes hos ca 25% av alle med schizofreni. Dette krever på psykologisk og medikamentell behandling. Sosial angst er et vanlig symptom ved schizofreni. Så vanlig at det oppfattes som tilhørende den sykdommen. Traumebehandling bør også tilbys når fundamentet i psykosebehandlingen er på plass.

NORMENT   ( Norsk senter for forskning på mentale lidelser)  skriver at så mye som 85 % av de med diagnosen schizofreni har barndomstraumer. Kanskje schizofreni da heller burde bli sett på som en traume- diagnose?  Som er så alvorlig at den kan gi psykose, istedenfor å være en psykose- diagnose?

Anonymkode: 7c4ec...eb9

AnonymBruker skrev (1 time siden):

NORMENT   ( Norsk senter for forskning på mentale lidelser)  skriver at så mye som 85 % av de med diagnosen schizofreni har barndomstraumer. Kanskje schizofreni da heller burde bli sett på som en traume- diagnose?  Som er så alvorlig at den kan gi psykose, istedenfor å være en psykose- diagnose?

Gjelder jo flere psykiske lidelser det. For eksempel så har de fleste med borderline også traumer fra oppveksten. 

Glitter skrev (4 minutter siden):

Gjelder jo flere psykiske lidelser det. For eksempel så har de fleste med borderline også traumer fra 

Og poenget ditt er? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og poenget ditt er? 

At selv om mange som utvikler diverse lidelser har traumer i oppveksten så er ikke alle lidelsene klassifisert som traumelidelser.

Annonse

Glitter skrev (35 minutter siden):

At selv om mange som utvikler diverse lidelser har traumer i oppveksten så er ikke alle lidelsene klassifisert som traumelidelser.

Det kan godt stemme.  Poenget mitt er at vis 85 % av de med schizofreni har barndoms traumer, ikke hvilken som helst traumer, barndoms traumer, så er det store muligheter for at traumer er grunnen til utviklingen av schizofreni.  Da blir det for meg rart at de med Schizofreni ikke skal få traume behandling, før de har en akseptabel døgnrytme, ingen alkohol osv .Kanskje litt mye å kreve av syke, spesielt når mange har erfaring med at de får bare medisiner før de blir sendt hjem igjen til sitt ensomme liv.Da må det være mangler eller feil med traume behandlingen vis den ikke kan gis til pasienter med schizofreni. 

Jeg kan bruke meg selv som eksempel, etter 20 år i psykiatrien har jeg ikke mottatt en eneste time traume behandling. Det begynte nesten bra, for da jeg kom i kontakt med psykiatrien hadde jeg depresjon, da var de veldig interessert i barndom og hva jeg hadde opplevd.  Men så fort de satte schizofreni diagnose ble det slutt på den interessen.  Da gikk det over til støtte samtaler, ala"hvordan har uka gått da?"  Når en har vært utsatt for alvorlig mishandling og forsømmelse, som å ligge i sin egen urin som 3 måneder gammel baby,  bitt og brennt av voksne i 1 års alder, og listen over elendighet bare fortsetter, så blir en ikke frisk av å fortelle om uka som gikk. Det er den behandling jeg har fått om jeg har gått på medisiner eller ikke. Null interesse for traumer. 

Så kan psykiatrien helt sikkert bli bedre på å behandle både personer og ocd, men mitt inntrykk er at disse gruppene ihvertfall får behandling. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det kan godt stemme.  Poenget mitt er at vis 85 % av de med schizofreni har barndoms traumer, ikke hvilken som helst traumer, barndoms traumer, så er det store muligheter for at traumer er grunnen til utviklingen av schizofreni.  Da blir det for meg rart at de med Schizofreni ikke skal få traume behandling, før de har en akseptabel døgnrytme, ingen alkohol osv .Kanskje litt mye å kreve av syke, spesielt når mange har erfaring med at de får bare medisiner før de blir sendt hjem igjen til sitt ensomme liv.Da må det være mangler eller feil med traume behandlingen vis den ikke kan gis til pasienter med schizofreni. 

Jeg kan bruke meg selv som eksempel, etter 20 år i psykiatrien har jeg ikke mottatt en eneste time traume behandling. Det begynte nesten bra, for da jeg kom i kontakt med psykiatrien hadde jeg depresjon, da var de veldig interessert i barndom og hva jeg hadde opplevd.  Men så fort de satte schizofreni diagnose ble det slutt på den interessen.  Da gikk det over til støtte samtaler, ala"hvordan har uka gått da?"  Når en har vært utsatt for alvorlig mishandling og forsømmelse, som å ligge i sin egen urin som 3 måneder gammel baby,  bitt og brennt av voksne i 1 års alder, og listen over elendighet bare fortsetter, så blir en ikke frisk av å fortelle om uka som gikk. Det er den behandling jeg har fått om jeg har gått på medisiner eller ikke. Null interesse for traumer. 

Så kan psykiatrien helt sikkert bli bedre på å behandle både personer og ocd, men mitt inntrykk er at disse gruppene ihvertfall får behandling. 

Det er jo DU som må ta intiativ for din egen behandling! Det er DU som må ta opp det DU har behov for å snakke om! De er ikke tankelesere 🙂

De fleste med schizofreni får ikke gå til vanlig poliklinikk heller, men blir heller sendt til fact eller kommunen. Men du kan snakke om traumene dine med de også. 

Anonymkode: ad741...958

Skjønner det må være veldig frustrerende ja. Hvis du føler selv at du er i form til å motta traumebehandling, kanskje du kan ta det opp med dem? Hvis du ikke alt har gjort det da? 

Hvordan kan du huske hva som skjedde deg da du var baby og 1 år gammel?

Anonymkode: 2ce42...f82

Det har jeg selvfølgelig blitt fortalt, skal du mistro det jeg skriver eller hva er vitsen med spørsmålet?

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det varierer mye mellom ulike fagmiljøer hvor oppdatert de er når det gjelder behandling av traumer, men det er i økende grad en opptatthet av betydningen av å være oppmerksom på mulig traumebakgrunn.  Du vil kunne finne gehør for dine synspunkter i en del fagmiljøer, så om du fortsatt savner muligheten til å med de traumatiske erfaringene du har så kan det hende at du kan få hjelp til å finne behandlere som kan hjelpe deg med dette. Akkurat på dette området, mener jeg at psykiatrien har utviklet seg i positiv retning de senere årene. 

frosken skrev (35 minutter siden):

Det varierer mye mellom ulike fagmiljøer hvor oppdatert de er når det gjelder behandling av traumer, men det er i økende grad en opptatthet av betydningen av å være oppmerksom på mulig traumebakgrunn.  Du vil kunne finne gehør for dine synspunkter i en del fagmiljøer, så om du fortsatt savner muligheten til å med de traumatiske erfaringene du har så kan det hende at du kan få hjelp til å finne behandlere som kan hjelpe deg med dette. Akkurat på dette området, mener jeg at psykiatrien har utviklet seg i positiv retning de senere årene. 

I hvilkene fagmiljøer er dett da?

Annonse

Glitter skrev (5 timer siden):

Skjønner det må være veldig frustrerende ja. Hvis du føler selv at du er i form til å motta traumebehandling, kanskje du kan ta det opp med dem? Hvis du ikke alt har gjort det da? 

Har tatt det opp, men skal til det opp igjennom ja. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har tatt det opp, men skal til det opp igjennom ja. 

Gjør det. Da håper jeg du blir hørt. Evt lage en behandlingsplan om hvordan nå de nødvendige mål for at videre behandling skal kunne være nyttig. Jeg vet ikke, men du virker jo oppegående så jeg personlig skjønner ikke hvorfor du ikke kan få behandling.

Nå er det to tema som er i vinden. 1. Det opprinnelige. 2. Om sykdommen schizofreni skulle hete noe annet/evt forstås annerledes.

Selv om en forstår schizofreni som en traumelidelse, vil det være nødvendig å få behandlet psykosen før en kunne starte traumebehandling. Traumebehandling er meget krevende for pasienten, og traumebehandling av en person med aktive psykosesymptomer ville oftest føre til forverring.

kupton skrev (43 minutter siden):

Nå er det to tema som er i vinden. 1. Det opprinnelige. 2. Om sykdommen schizofreni skulle hete noe annet/evt forstås annerledes.

Selv om en forstår schizofreni som en traumelidelse, vil det være nødvendig å få behandlet psykosen før en kunne starte traumebehandling. Traumebehandling er meget krevende for pasienten, og traumebehandling av en person med aktive psykosesymptomer ville oftest føre til forverring.

Vi hadde kommet et godt stykke på vei bare ved å definere schizofreni som en traumelidelse. Da hadde psykiatrien måte forholde seg til traumene også, for noe annet ville jo bli sett på som feilbehandling. 

Det hadde også vært bra for alle de stigmatiserte  schizofreni pasientene,  for alle har mer sympati for traumer enn "galskap ". Egentlig burde hele sekke-diagnosen schizofreni vært fjernet, men det blir en annen diskusjon. 

Glitter skrev (1 time siden):

Gjør det. Da håper jeg du blir hørt. Evt lage en behandlingsplan om hvordan nå de nødvendige mål for 

Ja får håpe det ,og legge en plan høres lurt ut. 

Kjenner meg litt igjen i at fokuset er mest på psykose. Altså jeg har mange plager som gjør livet vanskelig (ekstrem helseangst, tvangstanker, spiseproblemer, depressive tendenser), men fokus er alltid på om jeg er psykotisk eller ikke. Og de mener alle problemene mine henger sammen med schizofreni. Og hvis jeg ikke er psykotisk så skriver de at jeg er i god psykisk form og alle er fornøyde. Men jeg har det jo ikke noe bra. Skulle ønske jeg kunne få hjelp til å ha det bra, ikke bare at jeg ikke er psykotisk. Men skjønner at FACT bruker mest ressurser på de som er sykest. Vil bare ha hjelp med de andre tingene jeg sliter med også, men siden oppfølgingen trappes ned når jeg ikke er psykotisk, så får jeg ikke jobbet særlig mye med de andre tingene.

Jeg vet at jeg må kommunisere behovene mine, men jeg vil ikke ta for mye plass. De vet jo om plagene mine, så de hadde vel tilbudt mer hjelp hvis de mente jeg trengte det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...