Gå til innhold

Lære å takle avvisning

Anbefalte innlegg

Jeg forventer ofte å bli avvist eller at jeg er nederst på rangstigen og prioriteringslisten hos andre. Fordi jeg vet at jeg er lite «attraktiv» og føler at jeg er mindre verdt enn andre og tror at andre og andre ting er viktigere og mer spennende enn meg og mine ting. Jeg blir alltid overrasket om noen viser det motsatte. 

Det stresser meg og medfører en adferd hvor jeg trekker meg unna eller prøver å komme andre i forkjøpet og avvise andre før andre rekker å avvise meg. Eller så slipper bare jeg ingen inn på meg. 

Fordi det er så vondt å bli avvist. 

Er det noen andre måter jeg kan lære å takle det på?

Anonymkode: 6bb9e...bea

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469464-l%C3%A6re-%C3%A5-takle-avvisning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er en «akse» her du glemmer å tenke på.

Hvis jeg satt i en middag (om så med Kongen) og fikk høre at en bekjent av meg holdt på å dø, ville jeg forlatt de jeg spiste middag med og dratt så raskt jeg kunne for å hjelpe. Betyr det at jeg nedprioriterer de jeg spiser middag med så de burde føle seg avvist? 

Du kan ikke utelukkende se på hvor «viktig» eller «betydningsfull» du er for relasjonene dine og måle det i hvor akseptert du blir. Andre ting kan spille inn, f.eks at de rundt deg må prioritere annerledes fordi elementer i livet deres f.eks haster. Det er noe du må øve på å ikke la gå inn på deg i så stor grad.

ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er en «akse» her du glemmer å tenke på.

Hvis jeg satt i en middag (om så med Kongen) og fikk høre at en bekjent av meg holdt på å dø, ville jeg forlatt de jeg spiste middag med og dratt så raskt jeg kunne for å hjelpe. Betyr det at jeg nedprioriterer de jeg spiser middag med så de burde føle seg avvist? 

Du kan ikke utelukkende se på hvor «viktig» eller «betydningsfull» du er for relasjonene dine og måle det i hvor akseptert du blir. Andre ting kan spille inn, f.eks at de rundt deg må prioritere annerledes fordi elementer i livet deres f.eks haster. Det er noe du må øve på å ikke la gå inn på deg i så stor grad.

Det henger nok sammen med en vond fortid med mye avvisning og utestengning. Jeg trenger ikke føle meg viktig og betydningsfull. Jeg trenger bare å føle at jeg ikke hele tiden er dårligere og mindre verdt enn andre. Men det er det jeg alltid har følt at jeg er. Og jeg forventer at det er slik i nåtid også. 

Jeg sliter med det samme, spesielt det med å trekke meg unna og ikke la noen komme innpå meg. Jeg har snakket en del med behandler jeg gikk til om det og hun mente jeg "bare" måtte ta den sjansen det er å risikere å bli avvist også vil det bedre seg etter hvert som man får erfaring. Jeg har ikke utfordret meg selv så mye ennå, så kan ikke si hvorvidt det fungerer, men jeg har troen på at der er noe i det hun sier. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det henger nok sammen med en vond fortid med mye avvisning og utestengning. Jeg trenger ikke føle meg viktig og betydningsfull. Jeg trenger bare å føle at jeg ikke hele tiden er dårligere og mindre verdt enn andre. Men det er det jeg alltid har følt at jeg er. Og jeg forventer at det er slik i nåtid også. 

Nå forutsetter jeg at du er hun jeg tror du er.

Jeg tror egentlig du vet at du ikke er dårligere og mindre verdt enn andre. Men utfordringen er når noe skjer som oppleves som tidligere avvisning. Da vekkes vonde minner, selv om situasjonen objektivt sett er en helt annen (ref det jeg skrev i forrige innlegg)

Orion skrev (6 minutter siden):

Jeg sliter med det samme, spesielt det med å trekke meg unna og ikke la noen komme innpå meg. Jeg har snakket en del med behandler jeg gikk til om det og hun mente jeg "bare" måtte ta den sjansen det er å risikere å bli avvist også vil det bedre seg etter hvert som man får erfaring. Jeg har ikke utfordret meg selv så mye ennå, så kan ikke si hvorvidt det fungerer, men jeg har troen på at der er noe i det hun sier. 

Jeg har tenkt mye på det, og det har gått opp for meg hva som skjer og hvorfor det skjer. Jeg blir stresset og trekker meg unna. Jeg har store problemer med å stole på noen og velger heller å la være å slippe noen inn på meg. Jeg håper du klarer det til slutt. 

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tenkt mye på det, og det har gått opp for meg hva som skjer og hvorfor det skjer. Jeg blir stresset og trekker meg unna. Jeg har store problemer med å stole på noen og velger heller å la være å slippe noen inn på meg. Jeg håper du klarer det til slutt. 

Det er veldig skremmende og krevende å skulle endre på synes jeg. Men jeg forsøker gi det tid og å ikke unnvike 🙂

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at du ting er viktig:

1. Du må selv ta ansvar for dine egne følelser, og la være å lete i omgivelsene etter både negativ og positiv bekreftelse på din verdi. 

2. Du har rett til å avvise andre - og andre har rett til å avvise deg. Det gjør vondt å bli avvist, men å anerkjenne både din og andres rett til å velge, tenker jeg er viktig. 

kupton skrev (1 minutt siden):

TS. Jeg synes du slenger lettvint rundt deg med ordet avvisning. Det virker som om alle situasjoner der du ikke blir prioritert blir beskrevet som at du blir avvist.

Jeg forventet ikke at alle skulle forstå hva jeg søker råd om. Jeg har ikke skrevet om enkelthendelser. Jeg har skrevet om hvordan jeg generelt tenker, og at det er noe jeg har tenkt på en god stund og prøver å finne ut av. Og jeg ønsket tilbakemelding/råd på hvordan jeg kan endre tankene mine. Det er ingen som har avvist meg den siste tiden, men det er noe jeg stadig frykter.

kupton skrev (48 minutter siden):

TS. Jeg synes du slenger lettvint rundt deg med ordet avvisning. Det virker som om alle situasjoner der du ikke blir prioritert blir beskrevet som at du blir avvist.

Vet du mer om TS enn det som står skrevet i innlegget her?🤔 Etter å ha lest innlegget opplever ikke jeg at TS «slenger rundt seg med ordet avvisning». 

Anonymkode: 64f29...62a

frosken skrev (12 timer siden):

Jeg tenker at du ting er viktig:

1. Du må selv ta ansvar for dine egne følelser, og la være å lete i omgivelsene etter både negativ og positiv bekreftelse på din verdi. 

2. Du har rett til å avvise andre - og andre har rett til å avvise deg. Det gjør vondt å bli avvist, men å anerkjenne både din og andres rett til å velge, tenker jeg er viktig. 

Du leser også dette innlegget med andre øyne enn meg. Har du ikke lest alt? 

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forventet ikke at alle skulle forstå hva jeg søker råd om. Jeg har ikke skrevet om enkelthendelser. Jeg har skrevet om hvordan jeg generelt tenker, og at det er noe jeg har tenkt på en god stund og prøver å finne ut av. Og jeg ønsket tilbakemelding/råd på hvordan jeg kan endre tankene mine. Det er ingen som har avvist meg den siste tiden, men det er noe jeg stadig frykter.

Tror kanskje det er noen som ikke tar «poenget» i det du skriver eller så er det jeg som har misforstått. Kan jeg spørre om du har sosial angst/sosial fobi? 

Tror kanskje det er noen som ikke tar «poenget» i det du skriver eller så er det jeg som har misforstått. Kan jeg spørre om du har sosial angst/sosial fobi? 

Tror de alle antar at ts er en ab som har skrevet om dette med avvisning ganske mange ganger før, og svarer ut ifra det og ikke kun det som skrives her i tråden. Jeg fikk også inntrykk av at det er den samme personen. Uten at jeg har noen gode råd å komme med.

Glitter skrev (7 minutter siden):

Tror de alle antar at ts er en ab som har skrevet om dette med avvisning ganske mange ganger før, og svarer ut ifra det og ikke kun det som skrives her i tråden. Jeg fikk også inntrykk av at det er den samme personen. Uten at jeg har noen gode råd å komme med.

Takk for oppklaring. Jeg har heller ingen gode råd. Reagerte bare på måten noen møtte vedkommendes spørsmål på, men hvis TS har fått skikkelige svar før så gir det mening.

Du leser også dette innlegget med andre øyne enn meg. Har du ikke lest alt? 

Hei:-) Det er som Glitter sier, svaret mitt - og et par andre i denne tråden - er basert på en dialog om dette temaet som har pågått noen år. Jeg opplever det da mer konstruktivt å bringe inn noen perspektiver som ikke er de mest opplagte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...