Gå til innhold

Taes det høyde for faktafeil i journal?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av en annen tråd her inne der helsepersonell er skeptiske til en pasient hvis journal er sperret.

Tar behandlende leger/psykiatere/sykepleiere høyde for at det kan være faktafeil i journal?

Anonymkode: 205c3...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt. Fint å få pasienten til å ta en sjekk på det.

Fra min egen journal: "Mor og far død av hjertesykdom". Skulle vært morfar.

"Mellom infarktet og operasjon har bare tatt det helt meg ro. Kun drevet med skogsarbeid".

Faktafeil er enkle å rette opp. Uenighet om vurderinger er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går man fram for å få rettet feilene?

Hva ville du tenkt om en pasient på somatisk fortalte overlegen på avdelingen at vedkommende hadde gjennomgått en stor operasjon ved det lokale sykehuset, men overlegen fant det ikke i journalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Hvordan går man fram for å få rettet feilene?

2. Hva ville du tenkt om en pasient på somatisk fortalte overlegen på avdelingen at vedkommende hadde gjennomgått en stor operasjon ved det lokale sykehuset, men overlegen fant det ikke i journalen?

1. Man tar det opp med behandler eller sender et skriv/e-post der en beskriver feilene. Så blir det rettet. Å rette faktafeil er meget enkelt.

2. Først ville jeg tenkt at det var umulig. Men om det var riktig at en stor operasjon ikke var journalført, ville jeg varslet sykehusledelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 minutter siden):

1. Man tar det opp med behandler eller sender et skriv/e-post der en beskriver feilene. Så blir det rettet. Å rette faktafeil er meget enkelt.

2. Først ville jeg tenkt at det var umulig. Men om det var riktig at en stor operasjon ikke var journalført, ville jeg varslet sykehusledelsen.

Meget enkelt du liksom. Har du noen gang selv vært i den situasjon der du prøver å få noe rettet? 

For det første er det ikke bare bare å ta noe opp med behandler på en dps om man ikke går dit lenger. 

Anonymkode: 91202...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For det første er det ikke bare bare å ta noe opp med behandler på en dps om man ikke går dit lenger. 

Jeg skrev vel noe om "eller ........"

Du skriver et brev til DPS. "Viser til journalnotat av dd.mm.aa, I dette notatet står det at jeg har to sønner og den datter. Dette er feil. Jeg har en sønn og to døtre.  Dessuten heter ikke mannen min Hanna, men Hans. Ber om at dette rettes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (15 minutter siden):

1. Dette er nok enklere sagt enn gjort når det er en hel journal med faktafeil. Kun en liten notat kan inneholde opptil flere faktafeil.

2. Nettopp. Noen pasienter før meg som har ødelagt den tilliten, skjønner jeg.

Overlegen trodde ikke meg, men jeg brydde meg ikke så veldig da det ikke var pga den operasjonen jeg var der. Ble sendt videre i systemet og da kom jeg til en lege som uten videre sa «du har operert ****». 

Vi mennesker er noen mistroiske skapninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev vel noe om "eller ........"

Du skriver et brev til DPS. "Viser til journalnotat av dd.mm.aa, I dette notatet står det at jeg har to sønner og den datter. Dette er feil. Jeg har en sønn og to døtre.  Dessuten heter ikke mannen min Hanna, men Hans. Ber om at dette rettes."

Dette er enkelt og greit så lenge du har få sider i journalen. Har du derimot en 10cm tykk journal…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er enkelt og greit så lenge du har få sider i journalen. Har du derimot en 10cm tykk journal…?

Om det er viktig å rette feil, klarer du vel å bruke 2-3 timer på å skumme igjennom slik at du finner faktafeilene.

Men om en ønsker å lete etter vanskeligheter og/eller unnskyldninger, klarer en alltid å komme på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 minutter siden):

Om det er viktig å rette feil, klarer du vel å bruke 2-3 timer på å skumme igjennom slik at du finner faktafeilene.

Men om en ønsker å lete etter vanskeligheter og/eller unnskyldninger, klarer en alltid å komme på noe.

Jeg har lest en god del av det du har skrevet her inne og vet at du har mange kloke og gode råd å komme med, men noen ganger er svarene dine så til de grader lavmål…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jeg påpeker at det ikke alltid er slik at alt kan gjøres raskt og enkelt, kaller jeg ikke lavmål, men realitetsorientering. 
Å bruke noen timer på å lese sin egen journal en gang til, ser jeg ikke på som en urimelig  oppgave om en ønsker en korreksjon av journalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 minutter siden):

Det at jeg påpeker at det ikke alltid er slik at alt kan gjøres raskt og enkelt, kaller jeg ikke lavmål, men realitetsorientering. 
Å bruke noen timer på å lese sin egen journal en gang til, ser jeg ikke på som en urimelig  oppgave om en ønsker en korreksjon av journalen. 

Jeg reagerer på måten du skriver enkelte svar på. I dette tilfellet reagerte jeg på siste avsnitt. Unødvendig. 

Hvor lang tid bruker du på å lese en middels tykk bok? Alltid lett å sitte uthvilt og belest på en hvit hest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (17 minutter siden):

Du kan bare fortsette i samme stil år ut og år inn for min del, du har en trofast følgerskare som elsker rævslikking noe du tydeligvis liker, så da er det ingen sak. Vannet preller jo av gåsa… Finito

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (24 minutter siden):

Ber deg med det samme å tenke over hvor mange det er her inne som aldri tørr å si i mot deg. Vær klar over den makta du besitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ett journalnotat stod det at min far døde av slag og at farfar døde av hjerteinfarkt. Begge i 50 årene. Min far fikk riktignok slag men døde ikke, men fikk varige men. 

Birde jeg korrigere denne feilinformasjonen?

Det stammer fra en fastlegevikar og Jar dukket opp både i henvisning til hjertespesialist og revmatolog.

Anonymkode: ca4cd...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min journal så er det en del faktafeil som ikke vil ha noe å si for eventuelt senere behandling, dette bruker jeg ikke energi på å få rettet oppi. I et journalnotat fra somatiskavdelig sto det at jeg var sinnsyk, dette ba jeg om å få rettet opp i for det ønsket jeg ikke å ha i min journal. Min erfaring er at de færreste av legene orker å lese journalen min for det er ikke så lett å finne frem i rotet. 99% av behandlerne jeg har hatt er ufattelig dårlig å skrive journalnoteter og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg reagerer på måten du skriver enkelte svar på. I dette tilfellet reagerte jeg på siste avsnitt. Unødvendig. 
Hvor lang tid bruker du på å lese en middels tykk bok? Alltid lett å sitte uthvilt og belest på en hvit hest..

Når jeg tenker på hvor mye energi du legger i dette med faktafeil her på dol, og hvor mye jeg gjør for å hjelpe deg med dine spørsmål, innrømmer jeg at jeg blir litt matt når det hele ender opp i at det er så mye arbeid å lese sin egen journal.

Selv om en ny behandler tar høyde for at det kan være faktafeil, har jo vedkommende ingen mulighet til å vite HVA som er feil om ikke pasienten tar seg tid til å fortelle det.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (23 minutter siden):

Når jeg tenker på hvor mye energi du legger i dette med faktafeil her på dol, og hvor mye jeg gjør for å hjelpe deg med dine spørsmål, innrømmer jeg at jeg blir litt matt når det hele ender opp i at det er så mye arbeid å lese sin egen journal.

Selv om en ny behandler tar høyde for at det kan være faktafeil, har jo vedkommende ingen mulighet til å vite HVA som er feil om ikke pasienten tar seg tid til å fortelle det.

Du har tydeligvis ikke fått med deg det esensielle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mage faktafeil i mon journal. De er ikke vesentlige. Eneste feilene som hadde bært problematiske for meg var hvis det feks sto at jeg har personlighetsforstyrrelse når jeg er diagnostisert med og behandles for bipolar sykdom. En slik graverende feil ville vært nødvendig å rette opp for at et fremtidig behandlingsløp skal foregå enklest mulig. Feil årstall på mine foreldres skilsmisse, feile tolkninger av hva jeg forsøkte og formidle osv er rusk jeg tenker man på regne med.

Anonymkode: 28f9f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...