Gå til innhold

Facebook og negative ting

Gjest Hurja

Anbefalte innlegg

Hvorfor har noen behov for å legge ut på Facebook at de har det fælt, blitt mishandlet eller andre negative ting?  Hører det hjemme der? 
Jeg mener ikke at man skal fremstå som perfekt eller st man har et perfekt liv, men når det blir så mye negativt er det ikke så hyggelig.. mener ikke noe vondt med dette, jeg bare spør.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen bare liker å dele alt som skjer eller har skjedd i livet sitt, de liker kanskje også medlidenhet og oppmerksomheten det får. Noen liker kanskje andres synspunkter på det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at folk legger ut slikt har jeg inntrykk av er at de ønsker støtte og medfølelse. Selv hadde jeg aldri gjort det, og jeg tenker også at mange av disse gjerne skulle vert skjermet fra å dele slikt, tenker da spesielt på dersom det er utleverende. Jeg tenker det er mer riktig å støtte hos behandler eller i sjeldne tilfeller nær familie eller venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet som jeg ser det når noen legger ut slikt, er at det krever for mye av venner og bekjente. Folk vil jo oftest gi både støtte og vise medfølelse, men det er vanskelig når man får det opp uten å hverken være forberedt eller i stemning til å tenke over det. Så blir det til at man skriver noe passende uten å legge følelser i det, eller bare lar være å kommentere annet enn et hjerte eller ingenting i det hele tatt. Så får man litt ekkel følelse for å ikke vise mer deltagelse, og irritert fordi noen krever det av en mens en helst vil sitte og ikke tenke noe særlig på noe annet enn å la seg underholde litt. Jeg tror jo heller ikke at det kan være helt heldig for de som forventer respons som viser sympati og empati, hvis veldig få "bryr seg".

Det blir noe annet om noen tar personlig kontakt og spør om du har tid til å ta en prat, eller om du vil møtes fordi de trenger en venn. Da er man forberedt og vil gjerne bidra om man kan. 

Jeg mener ikke at folk ikke kan skrive hva de nå må føle for, og helt greit blir det sjelden da for mye idyll blir feil, og for mye andre veien også blir feil. Det er bare greit å vite hva man kan forvente syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Jeg er den som trekker meg unna når det blir mye av det. Jeg kan være der og støtte og oppmuntre i starten, men så blir det nærmest daglige innlegg med negative ting. Sist gang ble også en person nevnt etter å ha skrevet kryptisk om vedkommede over lengre tid. Samtidig som jeg trekker meg unna føler jeg det er feil av meg å trekke meg unna og ikke støtte - hen har jo bl a nevnt selvmordsforsøk. 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver aldri om mitt liv på sosiale media som Facebook. Jeg vet ikke hvorfor noen føler for å gjøre det. Har heller ingen i min venneliste som skriver mye utleverende i særlig stor grad. Så vet ikke hvor vanlig det er? Er kanskje bare noen få som gjør der? 

Eller har en som pleier å legge ut om hvor lenge han har vært edru. Og da han sprakk la han ut masse om det også da han var full. Det synes jeg kanskje blir litt for utleverende. 

Jeg burde bare slette han for jeg aner ikke hvor jeg har han fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge de også legger ut positive ting synes jeg de har lov å legge ut negative ting. Til ei viss grense vel og merke. Jeg personlig legger mest ut positive ting og ganske lite negative. Skal jeg klage så gjør jeg det mest til meg selv 😅 eller forsøker å finne en løsning.

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...