Gå til innhold

Har døende like mye krav på psykisk helsehjelp?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (10 minutter siden):

Kan du gjøre spørsmålsstillingen litt klarere?

Altså hvis man er døende av en alvorlig fysisk lidelse, har man da like mye krav på psykisk helsehjelp hvis man skulle ha behov? Feks innleggelse på psykiatrisk?

Anonymkode: c74ac...47d

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Altså hvis man er døende av en alvorlig fysisk lidelse, har man da like mye krav på psykisk helsehjelp hvis man skulle ha behov? Feks innleggelse på psykiatrisk?

Hva mener du ned døende? Når en vet en sykdom ikke kan behandles mer og kommer til å dø av sykdommen før eller senere?  Eller når personen er der at han (nesten) har sluttet å ta til seg mat og drikke, sover mesteparten av døgnet osv.. Det jeg forbinder med døende. Men du mente sikkert det første.

Da må en vel vurdere hva som er best. Kanskje ikke psykiatrisk avdeling er stedet som kan gi mest lindrende behandling

Man kan jo også få samtale med psykiater eller  psykolog selv om en skulle være innlagt på en somatisk avdeling

En blir nok innlagt om det skulle være nødvendig og best for pasienten uavhengig av hvor lenge en har igjen, men helt på slutten tror jeg i de fleste tilfeller det ikke ville være det beste for pasienten 

Anonymkode: 83d94...9fd

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det vil bli foretatt en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Min erfaring var at det ble vurdert at det var best for pasienten å ligge på den somatiske avdeling som han/hun hørte hjemme på og der få samtaler med behandler fra psykiatrien. Dette fordi disse pasientene også har behov for somatiske tjenester som best ivaretas på somatisk avdeling.

PS: Generelt reagerer jeg negativt på "har krav på". Lovverket bruker "rett til,,,"

kupton skrev (44 minutter siden):

Det vil bli foretatt en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Min erfaring var at det ble vurdert at det var best for pasienten å ligge på den somatiske avdeling som han/hun hørte hjemme på og der få samtaler med behandler fra psykiatrien. Dette fordi disse pasientene også har behov for somatiske tjenester som best ivaretas på somatisk avdeling.

PS: Generelt reagerer jeg negativt på "har krav på". Lovverket bruker "rett til,,,"

Okei, takk for svar.

PS: "Krav på" og "rett til" er samme sak i mine øyne. Så nå vet du det. ✌️

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva mener du ned døende? Når en vet en sykdom ikke kan behandles mer og kommer til å dø av sykdommen før eller senere?  

Mente det ja. 

kupton skrev (22 timer siden):

Det har jeg observert ja, og interessant at du setter fokuset på det - selv om det nå tar en liten avstikker. Jeg tenker det er en liten forskjell. "Å ha rett til" er en rettighet du som pasient har, men "å ha krav på" er noe du som pasient sier at du mener at du har krav på å få - i mitt hode er det mer enn en rettighet som vurderes individuelt.

Men begreper kan tolkes ulikt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...