Gå til innhold

Strømregning


Trine

Anbefalte innlegg

Jeg har fått strømregning for oktober på rett under 1300 kr. Jeg bor i enebolig på ca 100 kvm bo-areal, eller bruks areal, eller hva det nå heter. Det er kjeller og kryploft, men der er det ikke varme annet enn hvis kjelleren truer med frost (vannrør). Jeg bor alene så oppvarmingsbehovet er større (merker jeg når jeg har besøk), men samtidig vil jeg tro det går langt mindre varmtvann enn hvis det hadde bodd flere her. 

Det jeg lurer på er hvor på skalaen jeg havner. I fjor vinter fyrte jeg med ved og hadde ikke på varme andre steder enn på badet (varmekablene har ikke vært på, på snart et år). Da fikk jeg regninger på rundt 1500 kr. Men nå har jeg ikke nok ved til hele vinteren, så varmepumpa er nødt til å gå litt. Men jeg er redd for å få regninger på mange 1000 kr. Er det noen som kunne gitt meg en slags sammenligning? Hva var strømregninga di på i vinter og hva er den på nå? Leiligheter er ikke så veldig sammenlignbart, tror jeg, siden oppvarmingsbehovet er mindre når man har færre yttervegger og det er ev. varme som utgjør forskjellen på strømregninga om vinteren og sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine skrev (1 time siden):

Jeg har fått strømregning for oktober på rett under 1300 kr. Jeg bor i enebolig på ca 100 kvm bo-areal, eller bruks areal, eller hva det nå heter. Det er kjeller og kryploft, men der er det ikke varme annet enn hvis kjelleren truer med frost (vannrør). Jeg bor alene så oppvarmingsbehovet er større (merker jeg når jeg har besøk), men samtidig vil jeg tro det går langt mindre varmtvann enn hvis det hadde bodd flere her. 

Det jeg lurer på er hvor på skalaen jeg havner. I fjor vinter fyrte jeg med ved og hadde ikke på varme andre steder enn på badet (varmekablene har ikke vært på, på snart et år). Da fikk jeg regninger på rundt 1500 kr. Men nå har jeg ikke nok ved til hele vinteren, så varmepumpa er nødt til å gå litt. Men jeg er redd for å få regninger på mange 1000 kr. Er det noen som kunne gitt meg en slags sammenligning? Hva var strømregninga di på i vinter og hva er den på nå? Leiligheter er ikke så veldig sammenlignbart, tror jeg, siden oppvarmingsbehovet er mindre når man har færre yttervegger og det er ev. varme som utgjør forskjellen på strømregninga om vinteren og sommeren. 

Januar-regninga var på ca 1300 kr. Har ikke fått for oktober ennå, men gjetter på mellom 7 og 800-kroner (650 kr i september, men da var vel spotprisen høyere).

Antar du får en regning på mellom 2 og 3000 kr for januar-forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (9 timer siden):

Januar-regninga var på ca 1300 kr. Har ikke fått for oktober ennå, men gjetter på mellom 7 og 800-kroner (650 kr i september, men da var vel spotprisen høyere).

Antar du får en regning på mellom 2 og 3000 kr for januar-forbruket.

Regninga for september og oktober var omtrent like her. Jeg har prøvd å overtale meg selv til å akseptere strømregninger på 3000 kr, men jeg tror jeg må finne mer ved, for jeg kommer til å bli grinete av så høye regninger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (9 timer siden):

Jeg fikk 1500 kroner på 80 kvadrat. Kun elektrisk oppvarming. Det er mye. 

Ja, i disse dager må man vel bikke 4-5000 for å kalle det mye, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (47 minutter siden):

Regninga for september og oktober var omtrent like her. Jeg har prøvd å overtale meg selv til å akseptere strømregninger på 3000 kr, men jeg tror jeg må finne mer ved, for jeg kommer til å bli grinete av så høye regninger.  

Nå kom regninga for oktober, endte på nesten 1000 kr, så mer enn forventet. Blir det en kald vinter kan dette bli stygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slabbedask skrev (39 minutter siden):

Nå kom regninga for oktober, endte på nesten 1000 kr, så mer enn forventet. Blir det en kald vinter kan dette bli stygt. 

Men får man ikke dekket det meste fra staten da?

Anonymkode: 9bae7...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men får man ikke dekket det meste fra staten da?

Anonymkode: 9bae7...ea1

Nei. På siste regning ble ca 30% av totalen inkludert nettleie, avgifter og mva dekket av "strømstøtten".

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også an på hvor du bor i landet.  

Vi har en tjeneste gjennom et strømselskap som gjør at vi betaler samme sum hver mnd. Nå har vi 7.000 kr i pluss. Betaler 1800 kr mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår oktoberfaktura er på kr. 1.900,- som er ca 500,- mindre enn samme periode i fjor. Vi sparer det vi kan, og fyrer noe med ved på kveldene.

Vi varmer opp ca 120 kvm. Har varmekabler på badet som står på hele året, og nå har vi også satt på flere varmekabler. Vi har varmepumpe, og er 2 voksne i husstanden.

Tror ikke du trenger å frykte mange tusen i mnd, Trine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (9 timer siden):

Nå kom regninga for oktober, endte på nesten 1000 kr, så mer enn forventet. Blir det en kald vinter kan dette bli stygt. 

Men, om du vurderer å kjøpe mer ved, ville jeg ha gjort et regnestykke for meg selv... Hvor mye betaler du for veden? Vil det lønne seg godt økonomisk å gå til innkjøp av ved og betale for den vs. å betale strømregning? Ved er vel også dyrt nå?

Det kommer jo også mye an på hvilken landsdel du bor i, som en påpeker. Dyrest i Sør-Vest, deretter rimelig dyrt i Vest og Øst og nord for Trøndelag er det OK i forhold til resten av landet, men stigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Men, om du vurderer å kjøpe mer ved, ville jeg ha gjort et regnestykke for meg selv... Hvor mye betaler du for veden? Vil det lønne seg godt økonomisk å gå til innkjøp av ved og betale for den vs. å betale strømregning? Ved er vel også dyrt nå?

Det kommer jo også mye an på hvilken landsdel du bor i, som en påpeker. Dyrest i Sør-Vest, deretter rimelig dyrt i Vest og Øst og nord for Trøndelag er det OK i forhold til resten av landet, men stigende.

Du har et godt poeng, men ved varme er nå mye deiligere enn el-varme... Synes vi hos oss i alle fall. 😊 Vi har ganske rimelig ved da og mye av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Du har et godt poeng, men ved varme er nå mye deiligere enn el-varme... Synes vi hos oss i alle fall. 😊 Vi har ganske rimelig ved da og mye av den. 

Det har du også rett i - vi har kun elektrisk varme, og jeg har ikke hatt vedfyring siden jeg bodde hjemme... Det du sa nå kalte frem trivelige minner, som er nærmere 25 år gamle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Vi har fått strømregningen nå. Hytta og leiligheten er på samme regning. Den kom på 1834 totalt. Synes ikke det var mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fyrer med ved, og har varmekabler på kun på badene, og én elektrisk ovn på ett av soverommene. Vi har en helelektrisk bil og en hybrid, lader innimellom på jobb, men mest hjemme. Bor i enebolig, 3 personer i huset. Regningen for oktober kom på 2300 kr, mens forrige måned var den på 1780. Høyeste regning var i januar og i mars - 3500 kr.

Vi følger nøye med på strømprisen gjennom døgnet, og lader bilene kun når prisen er lav. Passer på å ikke overstige 10 kw på timesforbruk, slik at vi ikke tipper over den grensa. Vi kommer nok til å komme opp i regninger 3500-4500 kr regner jeg med i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (17 minutter siden):

Vi har fått strømregningen nå. Hytta og leiligheten er på samme regning. Den kom på 1834 totalt. Synes ikke det var mye. 

Det var lite 😮 Vet ikke helt hva regningen kom på for sekundærboligen/fritidsboligen vår på Vestlandet, det er mannen som styrer med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Vi har fått strømregningen nå. Hytta og leiligheten er på samme regning. Den kom på 1834 totalt. Synes ikke det var mye. 

Men betaler dere for all oppvarming og varmtvann i leiligheten til strømselskapet direkte? Her jeg bor betales utgiftene til varmtvann og oppvarming gjennom fellesutgiftene i sameiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (29 minutter siden):

Men betaler dere for all oppvarming og varmtvann i leiligheten til strømselskapet direkte? Her jeg bor betales utgiftene til varmtvann og oppvarming gjennom fellesutgiftene i sameiet. 

Varmtvann og oppvarming går under fellesutgiftene ja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i enebolig på ca 220 kvadrat og har bergvarme + 2 peiser vi kan fyre i. Forrige regningen vår kom på 2800. 

Vi er to personer i husstanden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Varmtvann og oppvarming går under fellesutgiftene ja  :)

Har fellesutgiftene økt mye hos dere? Jeg har fortsatt veldig lav strømregning, men ser at sameiet har økt forskuddet til fellesutgiftene ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...