Gå til innhold

Å høre stemmer før man sovner/skal legge seg


Everybody

Anbefalte innlegg

Noen andre som gjør det? Jeg har psykoselidelse og hører stemmer når jeg skal legge meg. Noen ganger hører jeg dunkelyder. Har hørt at dette er noe folk uten psykiske lidelser kan oppleve også. Har lest at dette kalles "søvnhallusinasjoner" eller "hypnagogic" hallusinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (1 minutt siden):

Har hørt at dette er noe folk uten psykiske lidelser kan oppleve også.

Det stemmer. Behandler jeg gikk til sa til meg at det ikke er uvanlig også blant psykisk friske. Visstnok var det en måte for hjernen å bearbeide inntrykk på 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør også det i perioder, hører stemme nårjegskalsove..  Det som er rart er at det er andre stemmer enn de jeg hører på dagen.

Jeg opplever også at jeg ser plutselige lys, med øynene igjen,  det er som om noen lyser på meg med lommelykt, det er ganske ubehagelig for jeg skvetter til da jeg tror det er noen som kommer inn på soverommet. 

Anonymkode: 1736f...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør også det i perioder, hører stemme nårjegskalsove..  Det som er rart er at det er andre stemmer enn de jeg hører på dagen.

Jeg opplever også at jeg ser plutselige lys, med øynene igjen,  det er som om noen lyser på meg med lommelykt, det er ganske ubehagelig for jeg skvetter til da jeg tror det er noen som kommer inn på soverommet. 

Anonymkode: 1736f...820

Har du psykoselidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan av og til høre at noen roper navnet mitt. Av og til er det også akkurat som det snurrer en rask film akkurat i det jeg lukker øynene for natten. Jeg har alltid hatt det sånn, og har ingen psykiske diagnoser eller problemer. Har heller aldri sett på dette som et problem, og har tenkt at det skyldes at jeg er i ferd med å sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan høre stemmer når jeg har vifta på på rommet mitt etter at jeg har lagt meg. Da hører jeg akkurat som om noen snakker som på radio. Teller det?

Anonymkode: 91277...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (12 timer siden):

Har du psykoselidelse?

Jeg gar psykoselidelse, og hører mest stemmer før jeg skal legge meg, for da er jeg liksom ikke konsentrert på noe annet.. men kan i perioder ra det med neg ut av leiligheten også, og høre det hele tiden liksom, i perioder hvor jeg er stresset så blur det verre.

Anonymkode: 80208...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg opplever også det, disse stemmene er noe annet enn de jeg hører ellers. Har blitt forklart at det er når man er i ferd med å sovne, i en slags tilstand mellom våkenhet og søvn. Hvis man øver seg og klarer å kontrollere det så kan man la bevisstheten sin overføres inn i drømmeland. Da ser man og hører ting som om man er i en drøm, altså man sover, men er klar over at man er i en drøm. 

Jeg har hatt både hypnogogne hallusinasjoner og Lucid Dreaming siden jeg var liten, men får alltid mer av det når jeg er i psykose 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...