Matahari Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Min far på 60 år ble nylig innlagt på sykehus med blodpropp i benet. Han lever et sunt og aktivt liv, og har aldri tidligere vært syk, Antakelig har proppen en sammenheng med en lengre reise han foretok noen dager før. Mine spørsmål og bekymringer dreier seg rundt hva som nå vil skje. Når han etterhvert blir utskrevet fra sykehuset - vil han da være helt frisk? Eller vil det bli en lang tids sykeleie? Vil det at han har opplevd dette sette ham i faresonen for flere og farligere propper? Og kan dette være et varsel om at vi nå kan forvente et skred av hjerte- og karsykdommer? Jeg er forferdelig bekymret for ham, og setter stor pris på tilbakemelding. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46956-livet-etter-blodpropp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Svar til Matahari. En blodpropp (på fagsproget "trombose", som egentlig er en tilstopning av en vene (samleåre) f.eks. på leggen, og ikke en propp som har gått med blodstrømen (det kalles en emboli)) er et ikke helt sjeldent fenomèn hos folk som har sittet stille over lengre tid, etter lengre fly- og buss/bil-turer, etc. De fleste perifere tromboser som oppstår på denne måten er primære : d.v.s. at de ikke oppstår p.g.a. at annen sykdom foreligger. De skal behandles med "blodfortynnende" medisin : medikament som setter ned blodets størkningsevne (koagulasjonsevne), og behandlingen skal kontinueres ca. 3 måneder, enkelte ganger lenger. I de fleste tilfellene normaliseres forholdene helt og etterlater ingen følgetilstand. Vanligvis trenger man ikke ligge lenge på sykehus, men det avhenger av graden av trombose. Noen ganger behandler vi dette uten innleggelse. Det er øket hyppighet av trombose hos folk som har hatt en tidligere episode, men det er generelt ingen grunn til å være redd for det. Og - noe "skred" av hjerte-kar-sykdommer er det absolutt ikke berettiget å frykte på dette grunnlaget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46956-livet-etter-blodpropp/#findComment-183499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.