Gå til innhold

Empati periodevis?

Anbefalte innlegg

Jeg får av og til en sterk og overveldende empati, som jeg ikke kjenner på til vanlig. Det var en gammel mann som ble lagt inn på avdelinga jeg er på, også ville han lese avisa. Men avdelingen hadde kun lokalavis og ikke riksdekkende aviser. Og da ble han veldig skuffa fordi han bruker å lese VG hver dag til kaffen og nå får han ikke gjort det. 
Også kom jeg til å tenke på hvor lett tilgjengelig vi har alt mulig på smarttelefonene våre og glemmer å tenke på de som ikke har det så tilgjengelig som oss. Gikk inn på rommet mitt og begynte å gråte og hyperventilere for jeg syntes så synd på han. Vil hjelpe men har jo ikke utgang. Jeg vet jo at han blir ivaretatt og at det nok går bra, så reaksjonen min føltes overdreven.
Er så rart for vanligvis har jeg ikke like mye empati, dvs jeg føler for mennesker men jeg blir ikke så overveldet av de følelsene. 
Flere som opplever at empatien svinger litt?

Anonymkode: 56138...31b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469576-empati-periodevis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

snusmumeriken96

Kanskje fordi du er på et bedre selv sted. Og jeg føler andres smerte også når jeg sliter mye på en helt annet måte- jeh blir mye ner empatisk faktisk, fordi jeg vet vi er i samme båt. Vet ikke hektisk hvorfor men sånn er det med meg da, sliter vanlig is med den ellers..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469576-empati-periodevis/#findComment-4125066
Del på andre sider

Jeg får ofte mer empati, eller sympati og medfølelse når jeg er hypoman eller manisk. Jeg kan begynne å gråte over triste nyheter om mennesker fra andre verdensdeler. Jeg kan føle veldig mye kjærlighet for alle mennesker, og jeg føler mye mer for andre. Det gjør at jeg føler andres smerte i større grad. Jeg blir likevel veldig selvopptatt og irritabel/sint, og i realiteten har jeg nok ikke mer kognitiv empati, snarere tvert imot. Følelsene får bare en mye høyere intensitet. Når jeg er deprimert føler jeg lite eller ingenting for andre mennesker, så også mindre empati, men sympati eller medfølelse er kanskje bedre begrep her i stedet for empati. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469576-empati-periodevis/#findComment-4125104
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...