Gå til innhold

Syv år på demenshjem – uten å ha demens

Anbefalte innlegg

Da Debbi Wendy Warbasse Teilman var 49 år, fikk hun en demensdiagnose, og i syv lange år var hun innlagt på et hjem for yngre med demens. I 2015 ble diagnosen fjernet. Debbi hadde aldri hatt demens. Hun hadde vært deprimert.

I stedet for å få tett samtaleoppfølging fra psykolog eller psykiater, ble Debbi satt på en rekke ulike medisiner. Blant annet fikk hun Zyprexa, et antipsykotisk preparat mot schizofreni og mani. Dette til tross for at hun ikke var psykotisk. Bivirkningene av medisinen kan også ha bidratt til at Debbi fikk en demensdiagnose hun aldri skulle ha hatt, mener sakkyndig.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/innesperret-pa-demenshjem-i-syv-ar-uten-a-ha-demens-1.16075845

Hvordan er dette mulig?

Anonymkode: 4d9ef...ff1

Fortsetter under...

Det er provoserende at sånne ting kan skje, men psykiatri er så utrolig mye mer vanskelig å behandle og diagnostisere enn somatikk. Vi har ingen verktøy som kan nøyaktig se hva som foregår inne i hodet ditt, og alt er basert på oppførsel og hva man sier samt tester osv. Mennesker ønsker å gjerne å hjelpe og det er synd at hun ble satt på antipsykotika når hun i stedet var alvorlig deprimert. Når det gjelder psykiatri må man ofte prøve seg litt frem med medisiner og se hva som fungerer. Det er sikkert mange som har blitt feildiagnostisert og ikke fått riktig hjelp og det er synd, da er det noe galt med psykiatrien, det burde ikke skje. Jeg gikk selv mange år uten rett behandling før jeg til slutt fikk riktige medisiner og behandling som var rett for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...