Gå til innhold

Kattemat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge kan våtfor stå fremme? Vil katten la være å spise det hvis det skulle stå for lenge og bli bederva?

Anonymkode: 47305...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, katter som får mat hver dag, spiser maten fersk. 

Hadde du satt ut skålen til villkatter hadde den nok blitt spist med en gang….

Anonymkode: 17eb7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge kan våtfor stå fremme? Vil katten la være å spise det hvis det skulle stå for lenge og bli bederva?

Anonymkode: 47305...a6d

Ikke ha på mer enn at katten spiser det opp. :) Våtforet bør ikke stå fremme så lenge vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (14 minutter siden):

Ikke ha på mer enn at katten spiser det opp. :) Våtforet bør ikke stå fremme så lenge vil jeg tro. 

Ok. Tror du tørrfôr bløtet i vann holder seg lenger?

Ikke så forutsigbart hvor mye den spiser.  

Håper den begynner å spise vanlig tørrfôr. 

Anonymkode: 47305...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ok. Tror du tørrfôr bløtet i vann holder seg lenger?

Ikke så forutsigbart hvor mye den spiser.  

Håper den begynner å spise vanlig tørrfôr. 

Anonymkode: 47305...a6d

Hvorfor skal du bløte tørrforet? Katter spiser tørrforet sitt tørt, det hjelper dem bl.a. å unngå tannstein. Jeg har aldri bløtet tørrforet til katten jeg hadde i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du bløte tørrforet? Katter spiser tørrforet sitt tørt, det hjelper dem bl.a. å unngå tannstein. Jeg har aldri bløtet tørrforet til katten jeg hadde i alle fall.

Alle katter er jo ikke like.   Har ikke gjort det til de jeg har hatt før. Jeg vet ikke om den spiser tørrfor tørt. Problemer med tenner,  trekt noen. Vet ikke om jeg skal kutte ned på våtfor og se om den spiser det tørt da, men kan jo ikke sulten den heller.

Anonymkode: 47305...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle katter er jo ikke like.   Har ikke gjort det til de jeg har hatt før. Jeg vet ikke om den spiser tørrfor tørt. Problemer med tenner,  trekt noen. Vet ikke om jeg skal kutte ned på våtfor og se om den spiser det tørt da, men kan jo ikke sulten den heller.

Anonymkode: 47305...a6d

Hvis katten har tannproblemer blir det noe annet selvfølgelig. Hvis den spiser veldig lite kan det jo tenkes at den har smerter i munnen? Ta en tur til dyrlegen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle katter er jo ikke like.   Har ikke gjort det til de jeg har hatt før. Jeg vet ikke om den spiser tørrfor tørt. Problemer med tenner,  trekt noen. Vet ikke om jeg skal kutte ned på våtfor og se om den spiser det tørt da, men kan jo ikke sulten den heller.

Anonymkode: 47305...a6d

Har katten fått smaken på våtfor begynner den neppe å spise tørrfor før den er skikkelig sulten. Slik var det i hvertfall med en katt jeg hadde en gang. Skikkelig trassig, tror det gikk nærmere en uke før den ga opp og begynte å spise tørrforet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (39 minutter siden):

Hvis katten har tannproblemer blir det noe annet selvfølgelig. Hvis den spiser veldig lite kan det jo tenkes at den har smerter i munnen? Ta en tur til dyrlegen igjen?

Den er ferdigbehandlet for dette av dyrlege for en uke siden. 

Anonymkode: 47305...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den er ferdigbehandlet for dette av dyrlege for en uke siden. 

Anonymkode: 47305...a6d

Jo, men hvis den spiser unormalt lite så kan den jo fremdeles ha smerter. Om jeg forstår deg rett så spiser den ikke så mye våtfor heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (45 minutter siden):

Hvis katten har tannproblemer blir det noe annet selvfølgelig. Hvis den spiser veldig lite kan det jo tenkes at den har smerter i munnen? Ta en tur til dyrlegen igjen?

Den spiser godt når den får våtfor og tørrfor i vann. Men hvis noen skulle passe den, hvis den kun spiser våtfor og tørr i vann må den ha servering to ganger om dagen?

 

Anonymkode: 47305...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den spiser godt når den får våtfor og tørrfor i vann. Men hvis noen skulle passe den, hvis den kun spiser våtfor og tørr i vann må den ha servering to ganger om dagen?

 

Anonymkode: 47305...a6d

Ah! Nå skjønner jeg problemstillingen. Den kan jo fremdeles være øm i munnen og derfor helst ville ha mykt for. Jeg ville prøvd å gi den våtfor som vanlig og så vannet tørrforet litt og litt mindre og se om den ikke da spiser mer av det tørre foret etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Jo, men hvis den spiser unormalt lite så kan den jo fremdeles ha smerter. Om jeg forstår deg rett så spiser den ikke så mye våtfor heller? 

Den spiser godt våtfor og vått tørrfor, men har ikke alltid gjort det, eller den har ikke før de siste månedene blitt gitt mat så den er fortsatt litt tynn. Nok ikke vandt til tørrfor siden den ikke spiste det før han fikk ordnet med tennene. Nå vet jeg ikke om han ikke spiser det fordi han ikke har så mange tenner som den skal, eller bare ikke er vandt med det.

Anonymkode: 47305...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha en liten skål med tørrfôr tilgjengelig, hele døgnet. Da kan han spise/smake når han vil. 
Katter har liten magesekk og trenger flere måltider pr dag enn feks hunder. 
Gi derfor våtfôr flere ganger for dagen. 
Om noen dager/uker kjenner du katten nok til å vite hva som passer for den 💙

De dagene katten er alene hjemme, kan du fylle på større porsjoner, så spiser den jevnt ila dagen. Tror nok våtfôr holder seg «ferskt» ganske mange timer. 
Du merker fort hvilken type han foretrekker, dersom du kjøper litt ulike typer. 
Vil anbefale våtfôr kjøpt på vet.klinikk el hos dyrebutikk. Det er av høyere kvalitet enn den kattematen fra dagligvaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker skrev (38 minutter siden):

Ha en liten skål med tørrfôr tilgjengelig, hele døgnet. Da kan han spise/smake når han vil. 
Katter har liten magesekk og trenger flere måltider pr dag enn feks hunder. 
Gi derfor våtfôr flere ganger for dagen. 
Om noen dager/uker kjenner du katten nok til å vite hva som passer for den 💙

De dagene katten er alene hjemme, kan du fylle på større porsjoner, så spiser den jevnt ila dagen. Tror nok våtfôr holder seg «ferskt» ganske mange timer. 
Du merker fort hvilken type han foretrekker, dersom du kjøper litt ulike typer. 
Vil anbefale våtfôr kjøpt på vet.klinikk el hos dyrebutikk. Det er av høyere kvalitet enn den kattematen fra dagligvaren. 

Vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det selv, men ja, må prøve ut litt forskjellig sorter og smaker. Av våt ser det ut som han er altetende. Skal teste andre typer tørr. Nå har jeg sett at han spiser godbiter som har konsistens som tørrfor,  så han er kanskje bare blitt for godt vandt.

Anonymkode: 47305...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...