Everybody Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 At man må tenke visse tankemønstre eller tenke på en spesiell måte. Må være i en spesiell sinnsstemning for at ting skal gå bra. Det er jo forferdelig slitsomt. En måte man kan øve seg ut av dette på er å ikke gjøre det som skal gjøre at ting går bra også erfare at ting går bra likevel. Noen andre som har vært plaget av dette? Men er det OCD eller psykose? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 OCD 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cesium Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 Jeg er plaget med dette. Og selv om jeg har en psykoselidelse, så mener psykologen min at dette er mer tvangspreget. For jeg må tenke på en viss måte eller tenke visse tanker "i sikkerhetsskyld" og ikke fordi jeg er overbevist 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 13. november 2022 Forfatter Del Skrevet 13. november 2022 Cesium skrev (3 minutter siden): Jeg er plaget med dette. Og selv om jeg har en psykoselidelse, så mener psykologen min at dette er mer tvangspreget. For jeg må tenke på en viss måte eller tenke visse tanker "i sikkerhetsskyld" og ikke fordi jeg er overbevist Har det blitt bedre med medisinering? Tar du medisiner for OCD? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worriesome Plenty 2 Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 Magisk tenkning forekommer i begge diagnosene. 20-40% av de med schizofreni har OCD. Skille mellom psykose og nevrose, er innsikt. Vet man tankene er tull er det bare OCD. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 13. november 2022 Forfatter Del Skrevet 13. november 2022 Hvilken type medisin er best for å kurere magisk tenkning? Eller er eksponering bedre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 Everybody skrev (19 minutter siden): Hvilken type medisin er best for å kurere magisk tenkning? Eller er eksponering bedre? Magisk tenkning og tvangstanker er ikke det samme. Ved tvangstanker er SSRI førstevalg. Dosene må oftest være klart høyere enn ved depresjonsbehandling, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cesium Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 kupton skrev (6 minutter siden): Magisk tenkning og tvangstanker er ikke det samme. Ved tvangstanker er SSRI førstevalg. Dosene må oftest være klart høyere enn ved depresjonsbehandling, Hva er egentlig forskjellen? Et vanlig eksempel hos meg er at jeg må tenke og ønske motsatt av det jeg egentlig vil, for at det jeg ønsker skal skje. Og hvis jeg er redd for at noe skal skje, så må jeg overbevise meg selv om at det kommer til å skje, for at det ikke skal skje. Feks hvis jeg ønsker at et fotballag skal vinne, så må jeg håpe at det kommer til å tape for at det faktisk skal vinne. Og andre veien, hvis jeg er redd for at det skal begynne å brenne på natta, så må jeg tenke "det kommer til å bli brann i natt", for hvis jeg tenker "det blir ikke brann i natt" da blir det brann. Er det tvangstanker eller magisk tenkning? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cesium Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 Everybody skrev (1 time siden): Har det blitt bedre med medisinering? Tar du medisiner for OCD? Har bare tatt antipsykotika og det gjør at overbevisninger ikke er like sterke, men tvangstanker har jeg hele tiden uansett 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 Cesium skrev (3 minutter siden): Hva er egentlig forskjellen? Et vanlig eksempel hos meg er at jeg må tenke og ønske motsatt av det jeg egentlig vil, for at det jeg ønsker skal skje. Og hvis jeg er redd for at noe skal skje, så må jeg overbevise meg selv om at det kommer til å skje, for at det ikke skal skje. Feks hvis jeg ønsker at et fotballag skal vinne, så må jeg håpe at det kommer til å tape for at det faktisk skal vinne. Og andre veien, hvis jeg er redd for at det skal begynne å brenne på natta, så må jeg tenke "det kommer til å bli brann i natt", for hvis jeg tenker "det blir ikke brann i natt" da blir det brann. Er det tvangstanker eller magisk tenkning? Det er tvangstanker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cesium Skrevet 13. november 2022 Del Skrevet 13. november 2022 kupton skrev (Akkurat nå): Det er tvangstanker. Ok. Men når jeg sitter på fotballtribunen og styrer ballen med tankene mine, da er det kanskje magisk tenkning? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 17. november 2022 Forfatter Del Skrevet 17. november 2022 Kan man bli bedre fra magisk tenkning ved å utfordre seg selv? Altså å gjøre det motsatte av hva tankene sier og erfare at det går bra? Eller må man ha medisiner? Jeg merker det hjelper litt å utfordre seg selv, men det går fremdeles ikke helt bort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 18. november 2022 Forfatter Del Skrevet 18. november 2022 Hvis man har prøvd ett SSRI og ikke har hatt effekt, er det sannsynlig at et annet SSRI vil ha virkning? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 18. november 2022 Del Skrevet 18. november 2022 Everybody skrev (8 timer siden): Kan man bli bedre fra magisk tenkning ved å utfordre seg selv? Altså å gjøre det motsatte av hva tankene sier og erfare at det går bra? Eller må man ha medisiner? Jeg merker det hjelper litt å utfordre seg selv, men det går fremdeles ikke helt bort. Kombinasjonen er best. Ja, det er nyttig å utfordre seg. Ja, et annet SSRI kan hjelpe, men viktigst er at en har en lege som har forstått at dosene ofte må være langt høyere enn ved depresjonsbehandling - ofte det dobbelte eller mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.