Gå til innhold

Kupton - medisinering på psykiatrisk


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

Håper @kupton eller andre med kompetanse/erfaring kan svare meg, da jeg er i en fortvilet situasjon.

Jeg er en 20 år gammel jente som er innlagt på psykiatrisk avdeling for langtidsbehandling. Jeg har emosjonelt ustabil, dyssosial, tvangspreget og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har mye uro og utagering og jeg er nesten daglig i belter. 

Sykehuset har prøvd å hjelpe meg medikamentelt og vi har prøvd 5 ulike typer medisiner (Cisordinol, Seroquel, Valium, Zyprexa og Nozinan), men ingen av disse har bitt på meg. I en periode gikk jeg på 30 mg Valium og 600 mg Seroquel daglig, uten at jeg ble trøtt engang. Det eneste som har sedert meg er injeksjon med 100 mg Cisordinol, men det sier seg selv at jeg ikke kan få en Acutard hver 4. dag. I en periode gikk jeg også på 200 mg Nozinan daglig, uten at det dempet meg.

Nå har leven sagt seg villig til å prøve 30 mg Stesolid/dag, men Valium og Stesolid er jo diazepam? Jeg tviler på at Stesolid hjelper meg hvis ikke Valium hjalp meg.

Jeg er en ung jente som sjeldent har brukt benzodiazepiner og 30 mg Valium er vel nok til at se fleste hadde gått rundt som en zombie?

Jeg gikk på 30 mg Stesolid og 200 mg Seroquel for et drøyt år siden, og jeg ble trøtt og sløv den gang, men nå funker plutselig ikke benzo på meg.

Både jeg og legen er fortvilet over at vi ikke finner medinser som kan dempe uro og aggresjon.

Jeg vet at det ikke er medisiner som hjelper mot EUPF og at benzo har misbrukspotensiale, men jeg trenger en liten krykke i en vanskelig periode. Problemet er at vi ikke finner medisiner som hjelper meg.

Nå står jeg på 100 mg Lamictal, planen er at det skal økes til 200 mg, men jeg opplever at jeg trenger sterkere medisiner enn Lamictal.

Noen råd/tips?

Hilsen fortvilet

20-åring

 

 

Endret av Frøya Alilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    17

  • Worriesome Plenty 2

    3

  • kupton

    2

  • Glitter

    2

Jeg slet med mye uro og angst til jeg begynte med orfiril og efexor. Har det endel bedre nå. De mente først jeg hadde trekk fra eupf, men fikk senere bipolar og orfiril hjelper meg. Vet om noen med eupf som bruker orfiril med god effekt mot uro og angst. Samme med efexor. Men du burde blitt sjekket om du har genvariant som gjør at du kanskje ikke opptar medisiner optimalt. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
aa-k-j skrev (5 minutter siden):

Jeg slet med mye uro og angst til jeg begynte med orfiril og efexor. Har det endel bedre nå. De mente først jeg hadde trekk fra eupf, men fikk senere bipolar og orfiril hjelper meg. Vet om noen med eupf som bruker orfiril med god effekt mot uro og angst. Samme med efexor. Men du burde blitt sjekket om du har genvariant som gjør at du kanskje ikke opptar medisiner optimalt. 

Jeg har tatt blodprøver og det eneste som jeg ikke opptar optimalt er antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at tvangsbruk skaper selvskading og utagering. Det beste for de fleste er å være hjemme å lære å håndtere problemene selv med hjelp av poliklinisk. Man blir bare verre av å være innlagt og det kan ofte bare bli en evig runddans og gi et slags behag i det å bli beltelagt hver gang man har selvskadet eller dunket hodet i veggen. 

Det forundrer meg virkelig at psykiatrien gjør slikt med mange pasienter. De avler jo frem mer tvangsbruk. Jeg tenker at ansvarliggjøring er en bra ting. Men kan være de finner seg noen å ha innlagt fordi de får penger for hver pasient de har innlagt. 

Anonymkode: 78a3d...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min erfaring er at tvangsbruk skaper selvskading og utagering. Det beste for de fleste er å være hjemme å lære å håndtere problemene selv med hjelp av poliklinisk. Man blir bare verre av å være innlagt og det kan ofte bare bli en evig runddans og gi et slags behag i det å bli beltelagt hver gang man har selvskadet eller dunket hodet i veggen. 

Det forundrer meg virkelig at psykiatrien gjør slikt med mange pasienter. De avler jo frem mer tvangsbruk. Jeg tenker at ansvarliggjøring er en bra ting. Men kan være de finner seg noen å ha innlagt fordi de får penger for hver pasient de har innlagt. 

Anonymkode: 78a3d...c6a

Vel - noen har et så lavt funksjonsnivå at de ikke har utbytte av et poliklinisk tilbud. Jeg har prøvd å komme meg ut av tvangen ved å klage på TPH til Kk, men jeg fikk ikke medhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (1 time siden):

Håper @kupton eller andre med kompetanse/erfaring kan svare meg, da jeg er i en fortvilet situasjon.

Jeg er en 20 år gammel jente som er innlagt på psykiatrisk avdeling for langtidsbehandling. Jeg har emosjonelt ustabil, dyssosial, tvangspreget og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har mye uro og utagering og jeg er nesten daglig i belter. 

Sykehuset har prøvd å hjelpe meg medikamentelt og vi har prøvd 5 ulike typer medisiner (Cisordinol, Seroquel, Valium, Zyprexa og Nozinan), men ingen av disse har bitt på meg. I en periode gikk jeg på 30 mg Valium og 600 mg Seroquel daglig, uten at jeg ble trøtt engang. Det eneste som har sedert meg er injeksjon med 100 mg Cisordinol, men det sier seg selv at jeg ikke kan få en Acutard hver 4. dag. I en periode gikk jeg også på 200 mg Nozinan daglig, uten at det dempet meg.

Nå har leven sagt seg villig til å prøve 30 mg Stesolid/dag, men Valium og Stesolid er jo diazepam? Jeg tviler på at Stesolid hjelper meg hvis ikke Valium hjalp meg.

Jeg er en ung jente som sjeldent har brukt benzodiazepiner og 30 mg Valium er vel nok til at se fleste hadde gått rundt som en zombie?

Jeg gikk på 30 mg Stesolid og 200 mg Seroquel for et drøyt år siden, og jeg ble trøtt og sløv den gang, men nå funker plutselig ikke benzo på meg.

Både jeg og legen er fortvilet over at vi ikke finner medinser som kan dempe uro og aggresjon.

Jeg vet at det ikke er medisiner som hjelper mot EUPF og at benzo har misbrukspotensiale, men jeg trenger en liten krykke i en vanskelig periode. Problemet er at vi ikke finner medisiner som hjelper meg.

Nå står jeg på 100 mg Lamictal, planen er at det skal økes til 200 mg, men jeg opplever at jeg trenger sterkere medisiner enn Lamictal.

Noen råd/tips?

Hilsen fortvilet

20-åring

 

 

Har de lov og ta på deg belter? Hva skjer om du gjør motgang i en sånn situasjon? Hjelper det det? Høres grusomt ut

Anonymkode: 99fdd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har de lov og ta på deg belter? Hva skjer om du gjør motgang i en sånn situasjon? Hjelper det det? Høres grusomt ut

Anonymkode: 99fdd...bd3

Ja, jeg er på en lukket post.

Jeg gjør mye motstand når jeg blir holdt og jeg må ofte i belteseng.

Det er helt jævlig, men de klarer ikke å hjelpe meg på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er på en lukket post.

Jeg gjør mye motstand når jeg blir holdt og jeg må ofte i belteseng.

Det er helt jævlig, men de klarer ikke å hjelpe meg på en annen måte.

Får frysninger av å lese. Er det store menn som holder deg? Har de lov å gjøre alt mot deg selvom du skriker nei fordi du er på lukket post? Bestemmer de alt over deg? 

Anonymkode: 99fdd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får frysninger av å lese. Er det store menn som holder deg? Har de lov å gjøre alt mot deg selvom du skriker nei fordi du er på lukket post? Bestemmer de alt over deg? 

Anonymkode: 99fdd...bd3

Ja, det er en overvekt av menn som jobber på avdelingen. Det er rundt 60 ansatte her og 50 av dem er menn. 
Tvangsbruk er strengt lovregulert, så de kan ikke gjøre som de vil, men det er klart at man er fritatt mye ansvar, autonomi og frihet på en lukket post. Jeg opplever at jeg blir dårligere av å være innlagt, da jeg blir passiv når jeg får det vanskelig. Jeg er så vant med at andre tar kontrollen for meg når jeg får det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (2 minutter siden):

Ja, det er en overvekt av menn som jobber på avdelingen. Det er rundt 60 ansatte her og 50 av dem er menn. 
Tvangsbruk er strengt lovregulert, så de kan ikke gjøre som de vil, men det er klart at man er fritatt mye ansvar, autonomi og frihet på en lukket post. Jeg opplever at jeg blir dårligere av å være innlagt, da jeg blir passiv når jeg får det vanskelig. Jeg er så vant med at andre tar kontrollen for meg når jeg får det vanskelig.

Uff det må være vanskelig for deg. Er eu yngst på den avdelingen? Høres grusomt vondt ut. Hvordan kan de bare ha menn er det fordi de som er der er sterke? Har du noe du skulle sagt? Får du ikke lov å gå ut engang?

Anonymkode: 99fdd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (5 minutter siden):

Ja, det er en overvekt av menn som jobber på avdelingen. Det er rundt 60 ansatte her og 50 av dem er menn. 
Tvangsbruk er strengt lovregulert, så de kan ikke gjøre som de vil, men det er klart at man er fritatt mye ansvar, autonomi og frihet på en lukket post. Jeg opplever at jeg blir dårligere av å være innlagt, da jeg blir passiv når jeg får det vanskelig. Jeg er så vant med at andre tar kontrollen for meg når jeg får det vanskelig.

Hva skjer når de legger deg i belter? Ligger du som på film i en seng på et rom som en celle? 

Anonymkode: 99fdd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uff det må være vanskelig for deg. Er eu yngst på den avdelingen? Høres grusomt vondt ut. Hvordan kan de bare ha menn er det fordi de som er der er sterke? Har du noe du skulle sagt? Får du ikke lov å gå ut engang?

Anonymkode: 99fdd...bd3

Ja, jeg er yngst på avdelingen.

Jeg er på en post der det må jobbe en overvekt av menn fordi det er mye utagering.

Joda, jeg har utgang med 3 pleiere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er yngst på avdelingen.

Jeg er på en post der det må jobbe en overvekt av menn fordi det er mye utagering.

Joda, jeg har utgang med 3 pleiere.

 

3 pleiere???? Hvorfor det? 

Anonymkode: 99fdd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva skjer når de legger deg i belter? Ligger du som på film i en seng på et rom som en celle? 

Anonymkode: 99fdd...bd3

Jeg ligger i en slik seng:

image.jpeg.224aa6cb2a667f7338dd721b066aa08b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😳😰😱 STAKKARS DEG😰

Anonymkode: 99fdd...bd3

Vel - de har prøvd å hjelpe meg på mange måter, men jeg er så urolig for tiden at vi er nødt til å prøve medisiner for å se om det hjelper.

Endret av Frøya Alilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (2 minutter siden):

Vel - de har prøvd å hjelpe meg på mange måter, men jeg er så urolig for tiden at vi er nødt til å prøve medisiner for å se om det Jesper.

Men da er du der mot din vilje så du kan ikke gå derfra uten lov? Ser grusomt ut å tvinges ned i en sånn seng….er sjokkert😰

Anonymkode: 99fdd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da er du der mot din vilje så du kan ikke gå derfra uten lov? Ser grusomt ut å tvinges ned i en sånn seng….er sjokkert😰

Anonymkode: 99fdd...bd3

Jeg er tvangsinnlagt, så jeg kan ikke forlate avdelingen.

Det er helt jævlig, man føler seg så maktesløs, men jeg forstår hvorfor sykehuset gjør det; de har ikke så mange alternativer når jeg blir utagerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (1 minutt siden):

Jeg er tvangsinnlagt, så jeg kan ikke forlate avdelingen.

Det er helt jævlig, man føler seg så maktesløs, men jeg forstår hvorfor sykehuset gjør det; de har ikke så mange alternativer når jeg blir utagerende.

Kan du bli farlig når du utagerer? Vet ikke hvordan diagnosene dine virker og kan ingenting om dem men får frysninger av å lese om situasjonen din😰

Anonymkode: 99fdd...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...