Gå til innhold

Tvangsinnleggelse hos personer med eupf


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er dette? Jeg trodde det kun var veldig psykotiske som ble tvangsinnlagt over lengre tid enn noen få døgn? Er det isåfall pga selvskading da? 

Anonymkode: fe04b...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frøya Alilde

Tvangsinnleggelse kan brukes hvis man anses som «alvorlig sinnslidende» og er til fare for seg selv eller andre. Man kan bli ansett som alvorlig sinnslidende selv om man ikke er psykotisk. Man ser på evnen til å fungere hos den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor vanlig er dette? Jeg trodde det kun var veldig psykotiske som ble tvangsinnlagt over lengre tid enn noen få døgn? Er det isåfall pga selvskading da? 

Anonymkode: fe04b...fe9

Det for å vurdere graden av selvmordfare og om personen har blitt psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Eupf er en av de vanligste diagnosene blant de på tvang. Da jeg var innlagt.

Det faktisk min erfaring også. 

Anonymkode: fe04b...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det faktisk min erfaring også. 

Anonymkode: fe04b...fe9

Ikke på min avdeling. Det er en del tvang der, men det er mest psykoser, manier og også folk som er deprimert og suicidal. De med EUPF blir som oftest overført til frivillig innleggelse med en gang paragrafvurderingen er gjennomført. Noen blir også skrevet rett ut. Det varierer. 

Ut av det jeg har fått med meg. Man kan absolutt ikke vite alt. 

Det er nok veldig ulik kultur rundt om alt ettersom hvem som jobber på de ulike avdelingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (12 minutter siden):

Ikke på min avdeling. Det er en del tvang der, men det er mest psykoser, manier og også folk som er deprimert og suicidal. De med EUPF blir som oftest overført til frivillig innleggelse med en gang paragrafvurderingen er gjennomført. Noen blir også skrevet rett ut. Det varierer. 

Ut av det jeg har fått med meg. Man kan absolutt ikke vite alt. 

Det er nok veldig ulik kultur rundt om alt ettersom hvem som jobber på de ulike avdelingene. 

Det er veldig forskjellig policy på de ulike sykehusene. Jeg har opplevd å bli skrevet rett ut noen ganger, mens nå har jeg vært innlagt siden desember 2021.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (19 minutter siden):

Det er veldig forskjellig policy på de ulike sykehusene. Jeg har opplevd å bli skrevet rett ut noen ganger, mens nå har jeg vært innlagt siden desember 2021.

Såpass. Ja slikt skjer nok lite av her jeg bor. Samtidig er de veldig dyktig her og gjør individuelle vurderinger framfor å kun se diagnoser. Jeg har borderline selv, i tillegg til bipolar ++, og jeg har avtale om lav terskel for innleggelse. Det er lite tvangsbruk på meg. Hvis jeg blir tvangsinnlagt blir jeg i 98% av tilfellene overført til frivillig. Og da skriver jeg meg som oftest ut da jeg ønsker å komme dit frivillig på en rolig måte. Unntaket er hvis jeg blir oppfattet så dårlig at de velger å sterkt anbefale meg til å bli. Fordi de skjønner at jeg kommer til å legges inn innen kort tid uansett,  men da handler det gjerne om depresjon og ikke bare eupf. Det er også det jeg og min behandler begynte å jobbe med den tiden jeg ble tvangsinnlagt rett som det var. Verken hun eller jeg ønsker å være i en loop med tvang. Mens andre igjen (som har sagt det selv til meg) blir utskrevet samme dag, eller max to dager senere hver eneste gang. Jeg vet ikke hvordan min behandler vurderer dette, men hun har vel sine grunner til at noen skrives ut raskt, mens noen blir værende lenger osv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (1 time siden):

Såpass. Ja slikt skjer nok lite av her jeg bor. Samtidig er de veldig dyktig her og gjør individuelle vurderinger framfor å kun se diagnoser. Jeg har borderline selv, i tillegg til bipolar ++, og jeg har avtale om lav terskel for innleggelse. Det er lite tvangsbruk på meg. Hvis jeg blir tvangsinnlagt blir jeg i 98% av tilfellene overført til frivillig. Og da skriver jeg meg som oftest ut da jeg ønsker å komme dit frivillig på en rolig måte. Unntaket er hvis jeg blir oppfattet så dårlig at de velger å sterkt anbefale meg til å bli. Fordi de skjønner at jeg kommer til å legges inn innen kort tid uansett,  men da handler det gjerne om depresjon og ikke bare eupf. Det er også det jeg og min behandler begynte å jobbe med den tiden jeg ble tvangsinnlagt rett som det var. Verken hun eller jeg ønsker å være i en loop med tvang. Mens andre igjen (som har sagt det selv til meg) blir utskrevet samme dag, eller max to dager senere hver eneste gang. Jeg vet ikke hvordan min behandler vurderer dette, men hun har vel sine grunner til at noen skrives ut raskt, mens noen blir værende lenger osv. 

Det beste er jo om man kan være innlagt frivillig og samarbeide om det.

Så bra at du slipper mye tvangsbruk. Tilfellet er motsatt for meg - jeg blir dessverre utsatt for mye tvangsbruk og jeg opplever at jeg nesten blir dårligere av å være innlagt. Man blir institusjonalisert og passiv. 
Jeg tror det er bra at folk med EUPF er innlagt kortvarig - man trenger å ta ansvar for og kontroll over eget liv.

Endret av Frøya Alilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (4 minutter siden):

Det beste er jo om man kan være innlagt frivillig og samarbeide om det.

Så bra at du slipper mye tvangsbruk. Tilfellet er motsatt for meg - jeg blir dessverre utsatt for mye tvangsbruk og jeg opplever at jeg nesten blir dårligere av å være innlagt. Man blir insititusjonslisert og passiv. 
Jeg tror det er bra at folk med EUPF er innlagt kortvarig - man trenger å ta ansvar for og kontroll over eget liv.

Det må være en frustrerende situasjon. Jeg har ingen gode råd da jeg pleier å være ganske rolig når jeg er innlagt, så å jobbe for å komme seg ut av utagering inne på institusjon har jeg aldri gjort. Det meste av mitt styr skjer i ruspåvirket tilstand. Og rusen prøver jeg jo å la være. Men jeg er mye mye mer rolig nå enn for noen år siden. Det roer seg hos de fleste etter hvert.

Å være for lenge innlagt er nok ikke bra nei. Det gjør det også vanskelig å fungere bra hjemme. Jeg er som oftest innlagt i en uke. Noen ganger lenger, men det er aldri, uten unntak, mine problemer med EUPF som er årsak til innleggelser mer enn en uke. Da er det andre årsaker.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (1 time siden):

Det må være en frustrerende situasjon. Jeg har ingen gode råd da jeg pleier å være ganske rolig når jeg er innlagt, så å jobbe for å komme seg ut av utagering inne på institusjon har jeg aldri gjort. Det meste av mitt styr skjer i ruspåvirket tilstand. Og rusen prøver jeg jo å la være. Men jeg er mye mye mer rolig nå enn for noen år siden. Det roer seg hos de fleste etter hvert.

Å være for lenge innlagt er nok ikke bra nei. Det gjør det også vanskelig å fungere bra hjemme. Jeg er som oftest innlagt i en uke. Noen ganger lenger, men det er aldri, uten unntak, mine problemer med EUPF som er årsak til innleggelser mer enn en uke. Da er det andre årsaker.

Til slutt blir så avhengig av institusjonen at det er vanskelig å fungere utenfor sykehuset fire vegger. Det er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (10 minutter siden):

Til slutt blir så avhengig av institusjonen at det er vanskelig å fungere utenfor sykehuset fire vegger. Det er uheldig.

Ja, det er uheldig. Håper dere finner en løsning som kan fungere for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja, det er uheldig. Håper dere finner en løsning som kan fungere for deg. 

De har sagt at jeg skal få mer ansvar etter hvert, så vi får se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...