Gå til innhold

Trenger søvn. Redd for å bli psykotisk.

Anbefalte innlegg

32 år gammel. Kptsd. Alltid litt med søvn men ikke i nærheten som nå. 

for 2-3 år siden kom ny lege inn og tok fra meg det jeg hadde tatt siden jeg var 19 år. Hun reduserte mye vivale og imovanen. I tillegg har jeg utviklet RLS(rastløse bein) som kommer ved alle typer antipsykotiske og også lagt merke det kommer verre når jeg er syk og må ha antibiotika, feks. Er nok arvelig belastet. Tar pramiprexole for dette. 

derfor har jeg også måttet slutte på seroquel og prøvd en hel haug med andre antipsykotiske men uten hell. Da må jeg vandre hele natten. 

når de i tillegg har tatt fra meg den vante dosen vival og imovanen, sliter jeg enda mer. Jeg får litt men ikke til hver dag. 

tar også minipress. Noen dager full effekt, andre dager ingenting. 

desperat etter søvn. Helst noe man kan sovne raskt på. Medisiner under overgrep gjør den mellomfasen der ekstra vanskelig. 😔 

Men må dessverre ta hensyn til to ting: genvarianten. Og de rastløse bein. 

kunne apodorm vært noe? 

Nå har jeg sovet så lite at enkelte ganger forandrer det jeg ser på form. Jeg skjønner heldigvis det er lite søvn som gjør det. 

et voldsomt pluss om medisinen kan ta den intense uroen som jeg demper helt feil. 

Anonymkode: db05b...6ac

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

for 2-3 år siden kom ny lege inn og tok fra meg det jeg hadde tatt siden jeg var 19 år. Hun reduserte mye vivale og imovanen. I tillegg har jeg utviklet RLS(rastløse bein) som kommer ved alle typer antipsykotiske og også lagt merke det kommer verre når jeg er syk og må ha antibiotika, feks. Er nok arvelig belastet. Tar pramiprexole for dette. 

derfor har jeg også måttet slutte på seroquel og prøvd en hel haug med andre antipsykotiske men uten hell. Da må jeg vandre hele natten. 

når de i tillegg har tatt fra meg den vante dosen vival og imovanen, sliter jeg enda mer. Jeg får litt men ikke til hver dag. 

desperat etter søvn. Helst noe man kan sovne raskt på. Medisiner under overgrep gjør den mellomfasen der ekstra vanskelig. 😔 

kunne apodorm vært noe? 

Nå har jeg sovet så lite at enkelte ganger forandrer det jeg ser på form. Jeg skjønner heldigvis det er lite søvn som gjør det. 

et voldsomt pluss om medisinen kan ta den intense uroen som jeg demper helt feil. 

Føler med deg…. Sliter med det samme😟

Anonymkode: 6c000...c9f

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

kunne apodorm vært noe? 

Siden legen din har ment at din bruk av imovane og vival var større enn hva som er hensiktsmessig, så virker det både lite klokt - og lite sannsynlig - at du skal få apodorm. Det vil jo bare være å gi deg et nytt "problem" som følge av at du venner det til vanedannende medikamenter. 

Hva har du prøvd for søvn annet enn antipsykotika?

Annonse

Rastløse bein står dessverre som bivirkning på tolvon. Jeg vet det ikke er sikkert man får det fordi om men fått det av alt annet det har start på. Og tar maks dose for urolige bein så kan ikke ta mer av de for å veie opp heller. 

Er det noen som har søkt om å få bruke mer vival/imovane og beholde lappen? 

Worriesome Plenty 2

Det mest logiske ville jo da bære benzo med sterkere søvnvirkning. Apodorm/mogadon (samme virkestoff). Detsverre er noen leger hysteriske. Men du har jo virkelig prøvd alt unntatt den. Den er ikke noe værte å ta enn vival, men har inntrykk av att det er en lite brukt medisin etter imovane og stilnoct kom.

Annonse

Etter langvarig dårlig søvn har jeg nå hatt to netter uten søvn. Håper å klare sove mer ila natten. 

Men det er her jeg begynner å bli litt «redd.» Men heldigvis vet jeg at det ikke er virkelig her og nå. 

men når jeg lå i sengen i mørket i natt  så jeg plutselig skygger av en busk. Og ikke lenge etterpå en stjernehimmel. Jeg vet at dette bare er tull og og det gikk fort over. Er det greit å ha det sånn så lenge man vet selv man blir lurt? Eller kan det fort vippe over? Aldri vært psykotisk før, men heller aldri strevd så mye med søvnen. 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 6.41):

Tusen takk for svar. 

Hva er forskjellen på vival og apodorm? 

Apodorm er mer søvndyssende, mens vival gir mindre angst. Selv om begge midlene virker på begge deler. Bare en er sterkere på søvn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...