Gå til innhold

Kupton hvordan kan man ha flere personlighetsforstyrrelser samtidig?

Anbefalte innlegg

Fru2020 skrev (16 timer siden):

Da jeg fikk diagnosen min sa legen at jeg oppfylte kriteriene til eupf, tvangspreget, dramatiserende og unnvikende pf. Derfor satte hun blandet. Jeg husker jeg reagerte på at jeg skulle oppfylle kriteriene på alle disse for jeg var full av motargumenter.

Hvordan er det å ha dramatisere de pf? 

Anonymkode: ae6cd...800

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glitter

12

• AnonymBruker

10

• Fru2020

10

• kupton

5

Mest aktive i denne tråden

Glitter skrev (11 timer siden):

Ja skjønner det gjorde noe med deg. Samtidig så er det jo slik at hvis man har alvorlig problematikk så er det jo det man har. Problematikken din er jo tidvis alvorlig uansett hva man kaller det. Er det pga stigma i samfunnet at du ikke vil ha det på papiret, eller er det fordi du overhodet ikke kjenner deg igjen? Da min behandler nylig fortalte meg hvilke symptomer jeg ennå har på borderline så listet hun ikke opp noe særlig fra det man typisk leser på nett. Sikkert noe, men mesteparten var slikt som er mer subtilt/skjult. Hvis det gir mening. Som at jeg trenger å få bekreftelse på at jeg har en riktig mening. Jeg kan liksom ikke bestemme meg for noe helt alene. Jeg deler folk fort opp i "deg er jeg trygg på, deg er jeg ikke trygg på (liker/liker ikke)", redd for avvisning osv (husker ikke mer i farta). Ingenting av det der med å true om selvskading/selvmord, ha svingende selvbilde, å veksle mellom høyt og lavt humør i løpet av dagen, å veksle mellom å idealisere og deevaluere personene i livet mitt. Disse tingene man leser mye om på nett. Det var en veldig bra samtale for da fant jeg ro i at selv om jeg egentlig ikke skårer innenfor lenger på vanlig utredning så har jeg ennå en del problemer med det. 

Har du fått ha en samtale om hvilke konkrete symptomer du har? 

Det er veldig dumt det varierer sånn ut fra hvilken behandler du har. 

Det er det at jeg kjenner meg veldig lite igjen i kriteriene. Jeg kan se at jeg har tvangspregete trekk. Men som hun første behandleren min sa så har de fleste i mitt yrke slike trekk😂

Jeg har aldri fått en forklaring på hvorfor jeg har fått pf. Det eneste jeg egentlig har fått er et langt skriv som kommer med veldig mange argumenter mot at jeg har pf, men som likevel gir meg diagnosen. Det var min forrige behandler som jeg hadde i to år. Hun som jeg har nå skriver bare i papirene at jeg har en tendens til enslige avgjørelser. Men det kvalifiserer jo ikke til en pf.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er det å ha dramatisere de pf? 

De aller fleste behandlerene mine sier at de ikke ser disse trekkene hos meg, så jeg er usikker på hva de som mener jeg har slike trekk mener. Det eneste jeg husker jeg svarte positivt på var at jeg kunne flørte. Men for å si det sånn, jeg flørter en gang i året eller mindre så det er ikke et fremtredende trekk.

Fru2020 skrev (46 minutter siden):

Det er det at jeg kjenner meg veldig lite igjen i kriteriene. Jeg kan se at jeg har tvangspregete trekk. Men som hun første behandleren min sa så har de fleste i mitt yrke slike trekk😂

Jeg har aldri fått en forklaring på hvorfor jeg har fått pf. Det eneste jeg egentlig har fått er et langt skriv som kommer med veldig mange argumenter mot at jeg har pf, men som likevel gir meg diagnosen. Det var min forrige behandler som jeg hadde i to år. Hun som jeg har nå skriver bare i papirene at jeg har en tendens til enslige avgjørelser. Men det kvalifiserer jo ikke til en pf.

Ja jeg skjønner det. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i så mange av de hovedkriteriene som sagt, men er mye som ligger i diagnosen ellers også. 

Jeg synes det er rart at du ikke har fått en grundig gjennomgang av hva de mener er dine symptomer når du mener at du ikke har diagnosen(e). 

@kupton kan du svare på hva som gjør at du tenker personlighetsforstyrrelse hos pasienter i terapirommet? Hvilke trekk ved disse menneskene er det du fanger opp og som skiller seg fra andre mennesker uten pf? Disse damene over her har fullt av diagnoser behandlerne ikke kan gjøre rede for at de har. Det kjennes ugreit selv for meg som hverken kjenner dem i virkeligheten eller har slike diagnoser selv. Noe håndfast må det jo være som behandler kan formidle til pasient at er årsak til at diagnose pf er satt?

Anonymkode: b8fcd...695

Fru2020 skrev (2 timer siden):

Stakkars deg. Jeg hadde bedt om konkret argumentasjon fra behandler om hva som gjør at du har pf og hvordan du med det skiller deg fra andre. Samt spurt om hvordan du kan bli frisk fra pf. Du kan jo ikke ha alvorlige diagnoser du ikke vet eller forstår hvorfor du har? Jeg har bipolar og ptsd og forstår utmerket godt hvorfor jeg har disse diagnosene og kan enkelt peke på hva som skiller meg fra andre uten disse diagnosene. Jeg er enig i merkelappene og vet hva jeg bør gjøre for å bli friskest mulig. Hadde vært lei meg og forvirra om jeg var syk av noe jeg ikke var enig i eller forsto hvorfor noen hadde gitt meg ulike diagnoser. Stå litt på krava fru 2020.

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

@kupton kan du svare på hva som gjør at du tenker personlighetsforstyrrelse hos pasienter i terapirommet? Hvilke trekk ved disse menneskene er det du fanger opp og som skiller seg fra andre mennesker uten pf? Disse damene over her har fullt av diagnoser behandlerne ikke kan gjøre rede for at de har. Det kjennes ugreit selv for meg som hverken kjenner dem i virkeligheten eller har slike diagnoser selv. Noe håndfast må det jo være som behandler kan formidle til pasient at er årsak til at diagnose pf er satt?

Hvis du mente meg i betegnelsen "disse damene" så har min behandler gitt meg en forklaring på hva hun mener og hva som er avvikende hos meg. Jeg har dog vært uenig i at min PF er mitt største problem den dag i dag, fordi jeg har ikke nok symptomer på det i perioder hvor jeg ikke er dårlig mtp min bipolaritet. Det føler jeg at jeg får bekreftet nå om dagen når jeg ikke er deprimert og sånt. Men mine plager med min PF blusser opp i dårlige perioder. Dog har jeg endel skjulte symptomer som min behandler ser hos meg, men som jeg ellers holder mye inni meg. Og det er de pluss tidvis kaotisk adferd og sammenbrudd som viser at jeg ikke er frisk fra den ennå. Så for mitt vedkommende er jeg ikke uenig i at jeg har diagnosen. Selv om jeg skårer for lavt til å ha den ved skjematisk utredning. 

Ville bare oppklare det at jeg ikke er så uenig om meg selv slik fru2020 er. Jeg som deg forstår hvorfor jeg har både borderline og bipolar. Men så har vel jeg og behandler vært uenig om hva som preger min fungering mest. Enig i at fru2020 bør få mer klarhet i dette.

Endret av Glitter
Glitter skrev (28 minutter siden):

Hvis du mente meg i betegnelsen "disse damene" så har min behandler gitt meg en forklaring på hva hun mener og hva som er avvikende hos meg. Jeg har dog vært uenig i at min PF er mitt største problem den dag i dag, fordi jeg har ikke nok symptomer på det i perioder hvor jeg ikke er dårlig mtp min bipolaritet. Det føler jeg at jeg får bekreftet nå om dagen når jeg ikke er deprimert og sånt. Men mine plager med min PF blusser opp i dårlige perioder. Dog har jeg endel skjulte symptomer som min behandler ser hos meg, men som jeg ellers holder mye inni meg. Og det er de pluss tidvis kaotisk adferd og sammenbrudd som viser at jeg ikke er frisk fra den ennå. Så for mitt vedkommende er jeg ikke uenig i at jeg har diagnosen. Selv om jeg skårer for lavt til å ha den ved skjematisk utredning. 

Ville bare oppklare det at jeg ikke er så uenig om meg selv slik fru2020 er. Jeg som deg forstår hvorfor jeg har både borderline og bipolar. Men så har vel jeg og behandler vært uenig om hva som preger min fungering mest. Enig i at fru2020 bør få mer klarhet i dette.

Skjønner. Lurer på om behandleren din lar deg slippe unna diagnosen noen gang om du viser ytterligere bedring. Alle har jo trekk fra borderline bare at vi ikke har mange og omfattende nok trekk til å få diagnosen. Behandleren din vil alltid kunne peke på noe som kan være noe fra et borderline spektrum. Håper hun lar deg friskmeldes også på papiret om du blir bedre. Jeg lese her innimellom og opplever deg langt friskere mht pf enn for bare ett år siden. Jeg tror ikke du nødvendigvis ville fått den diagnosen i dag. Hva tenker du? 

kupton skrev (10 minutter siden):

Jeg skal svare skikkelig på spørsmålene når jeg  kommer tilbake til et stort tastatur igjen. 

Har du dramatiserende pf? 

"Nå venter alle i spenning på at Kupton den Store skal komme tilbake til det store tastaturet sitt"

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du dramatiserende pf? 

"Nå venter alle i spenning på at Kupton den Store skal komme tilbake til det store tastaturet sitt"

Noen har etterspurt svar fra meg. Det kan ikke bli kort for det er et omfattende tema. Jeg er på tur og har kun mobil. Lange svar liker jeg ikke å skrive på mobil. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er enig i at det er ugreit. Hun behandleren min nå er veldig opptatt av disse enslige beslutningene som hun beskriver det som. Mer enn det sier hun ikke.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stakkars deg. Jeg hadde bedt om konkret argumentasjon fra behandler om hva som gjør at du har pf og hvordan du med det skiller deg fra andre. Samt spurt om hvordan du kan bli frisk fra pf. Du kan jo ikke ha alvorlige diagnoser du ikke vet eller forstår hvorfor du har? Jeg har bipolar og ptsd og forstår utmerket godt hvorfor jeg har disse diagnosene og kan enkelt peke på hva som skiller meg fra andre uten disse diagnosene. Jeg er enig i merkelappene og vet hva jeg bør gjøre for å bli friskest mulig. Hadde vært lei meg og forvirra om jeg var syk av noe jeg ikke var enig i eller forsto hvorfor noen hadde gitt meg ulike diagnoser. Stå litt på krava fru 2020.

Jeg hatt også ptsd. Den synes jeg er helt grei å forholde meg til. Jeg vet akkurat hvorfor jeg har den og jeg kan kjenne at jeg gradvis blir bedre.

Jeg kunne jo egentlig spurt mer om hvorfor de mener jeg har pf. De svarer alltid at det er helt tydelig at jeg har det. Men for meg er det ikke tydelig i det hele tatt. Iallefall ikke at jeg skal ha trekk fra så mange. Som nevnt før er jeg enig i at jeg har tvangspregete trekk og noen unnvikende trekk, men ikke nok til at det skal være en forstyrrelse. 

Jeg er nok ikke så flink til å stå på krava, iallefall ikke når det kommer til meg selv. Men jeg har lurt litt på hvorfor samtaleterapien er blitt redusert til hver tredje uke. Om det er fordi hun ser at jeg er blitt bedre eller om det er fordi hun har gitt meg opp.

Fru2020 skrev (54 minutter siden):

Jeg er enig i at det er ugreit. Hun behandleren min nå er veldig opptatt av disse enslige beslutningene som hun beskriver det som. Mer enn det sier hun ikke.

Jeg hatt også ptsd. Den synes jeg er helt grei å forholde meg til. Jeg vet akkurat hvorfor jeg har den og jeg kan kjenne at jeg gradvis blir bedre.

Jeg kunne jo egentlig spurt mer om hvorfor de mener jeg har pf. De svarer alltid at det er helt tydelig at jeg har det. Men for meg er det ikke tydelig i det hele tatt. Iallefall ikke at jeg skal ha trekk fra så mange. Som nevnt før er jeg enig i at jeg har tvangspregete trekk og noen unnvikende trekk, men ikke nok til at det skal være en forstyrrelse. 

Jeg er nok ikke så flink til å stå på krava, iallefall ikke når det kommer til meg selv. Men jeg har lurt litt på hvorfor samtaleterapien er blitt redusert til hver tredje uke. Om det er fordi hun ser at jeg er blitt bedre eller om det er fordi hun har gitt meg opp.

Hva mener du med "enslige beslutninger"?

Når det gjelder begrunnelsen for hvor ofte du får terapitimer, så synes jeg du skal spørre om det. Men i tillegg til de to alternativene du nevner, så finnes et opplagt tredje alternativ som handler om begrensede ressurser på dps. 

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skjønner. Lurer på om behandleren din lar deg slippe unna diagnosen noen gang om du viser ytterligere bedring. Alle har jo trekk fra borderline bare at vi ikke har mange og omfattende nok trekk til å få diagnosen. Behandleren din vil alltid kunne peke på noe som kan være noe fra et borderline spektrum. Håper hun lar deg friskmeldes også på papiret om du blir bedre. Jeg lese her innimellom og opplever deg langt friskere mht pf enn for bare ett år siden. Jeg tror ikke du nødvendigvis ville fått den diagnosen i dag. Hva tenker du? 

Takk. Det var faktisk ganske hyggelig å høre. :)

Jeg lå faktisk og tenkte i morrest at jeg skal spørre min behandler hva hun tenker jeg ennå har borderline, eller om jeg er bra nok til å kun ha blandet PF med trekk. Jeg tror jo at en del av det som er i meg, bare er min personlighet og ikke noe man nødvendigvis skal problematiseres som en forstyrrelse. Og det at mine urolige symptomer stort sett oppstår i forbindelse med depresjon og rus så blir jeg usikker på om det er riktig å klassifisere som symptomer på borderline. Nå når jeg ikke er deprimert så har jeg ikke hatt en eneste destruktiv tanke på flere uker og heller ikke handling. Men hun sa en gang at hun tok vekk diagnosen borderline på en pasient som hadde vært stabil i seks måneder. Men en stund senere hadde pasienten tilbakefall. Så tror jeg må være i vater ganske lenge. 

Men jeg kjenner i hvert fall at det skjer en endring i meg. Det bare har vært vanskelig å vise den endringen til behandler og verden fordi jeg har slitt med mye alkohol og styr i den forbindelse. Nå er jeg rusfri og ja. Ganske stabil. 

Endret av Glitter
Fru2020 skrev (8 timer siden):

Du burde spørre om hva de helt konkret mener er årsaken til at du har blandet PF. Hvis det kun er det med selvmordsforsøk så er det ganske tynt tenker jeg. Men jeg tror det er viktig for deg å forstå. Enten å forstå hvorfor du har diagnosen, eller for å evt få ny vurdering.

kupton skrev (11 timer siden):

Noen har etterspurt svar fra meg. Det kan ikke bli kort for det er et omfattende tema. Jeg er på tur og har kun mobil. Lange svar liker jeg ikke å skrive på mobil. 

Takk @kupton. Setter stor pris på svar fra deg. Jeg lurer oppriktig på hvordan jeg og @Glitter (tør å nevne deg fordi jeg tenker du tåler det! Håper det går greit) opptrer ulikt i terapirommet når vi har svært like diagnoser. Jeg har bp2 og ptsd. Hun her bp2 og borderline. Jeg har spurt behandler en rekke ganger om jeg kvalifiserer til Pf, noe som er tilbakevist like mange ganger. Regner med det handler om at jeg har gode og stabile relasjoner, aldri har forsøkt selvmordsforsøk, ikke har interpersonlige utfordringer etc. Men bortsett fra det er jo ptsd og borderline like i mange av symptomene. Lurer på hvordan dere som klassifiserer og behandler skiller mellom dem med og dem uten pf 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk @kupton. Setter stor pris på svar fra deg. Jeg lurer oppriktig på hvordan jeg og @Glitter (tør å nevne deg fordi jeg tenker du tåler det! Håper det går greit) opptrer ulikt i terapirommet når vi har svært like diagnoser. Jeg har bp2 og ptsd. Hun her bp2 og borderline. Jeg har spurt behandler en rekke ganger om jeg kvalifiserer til Pf, noe som er tilbakevist like mange ganger. Regner med det handler om at jeg har gode og stabile relasjoner, aldri har forsøkt selvmordsforsøk, ikke har interpersonlige utfordringer etc. Men bortsett fra det er jo ptsd og borderline like i mange av symptomene. Lurer på hvordan dere som klassifiserer og behandler skiller mellom dem med og dem uten pf 

Tror egentlig ikke det går å svare på et slikt spørsmål, for det er jo så individuelle forskjeller. Men jeg kan si det at tidligere ble jeg oftere overmannet av sterke følelser og panikk i samtale med behandler. Tårene rant og jeg diskuterte og var uenig med henne. Hun var vel den eneste som fikk se den siden av meg. Mine relasjoner, som for øvrig er stabile, får ikke se sånt. Det har dog dempet seg og er sjeldent jeg får sånne sterke reaksjoner i terapirommet. Bortsett fra det er det jo kun eventuelle ting jeg forteller som kan vise at jeg har/har hatt borderline. For jeg opptrer rolig, respektfull, har innsikt osv i møte med behandler. :)

Var jo kupton du spurte, men tenkte bare si litt om hvordan akkurat jeg er i terapirommet siden du nevnte meg. En annen med samme kombinasjon av diagnoser kan være helt ulikt. Der kan man se en oppfarende person som viser lite innsikt, tar ting i verste mening, som lett blir sint, anklagende osv. Det er så individuelt dette her. 

siden din behandler har sagt at du ikke har borderline så ville jeg stolt på det. Jeg hadde for øvrig en psykolog da jeg var i rusbehandling som mente kompleks PTSD var mer riktig diagnose på meg og ikke borderline. Og min behandler har sagt at hvis kompleks PTSD hadde vært inne i diagnosesystrmet nå så hadde hun vært usikker på hvordan skille det. Altså kunne hun ikke utelukke at den diagnosen passer meg bedre. For jeg har nok symptomer til å oppfylle den diagnosen på lik linje som jeg har oppfylt borderline.

Endret av Glitter
frosken skrev (16 timer siden):

Hva mener du med "enslige beslutninger"?

Når det gjelder begrunnelsen for hvor ofte du får terapitimer, så synes jeg du skal spørre om det. Men i tillegg til de to alternativene du nevner, så finnes et opplagt tredje alternativ som handler om begrensede ressurser på dps. 

Jeg hatt ikke peiling på hva hun mener med enslige beslutninger egentlig. Men hun må åpenbart legge mye mening i det da hun trekker det frem i alle papirer hun skriver om meg.

Jeg tror at kapasitet spiller inn, men ikke er hovedgrunnen til at jeg får hvert tredje uke nå.

Glitter skrev (9 timer siden):

Du burde spørre om hva de helt konkret mener er årsaken til at du har blandet PF. Hvis det kun er det med selvmordsforsøk så er det ganske tynt tenker jeg. Men jeg tror det er viktig for deg å forstå. Enten å forstå hvorfor du har diagnosen, eller for å evt få ny vurdering.

Ja jeg burde nok egentlig spør mer. Men jeg er enda usikker på hvor jeg har behandlet hen selv om jeg har gått der i to år.

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Jeg hatt ikke peiling på hva hun mener med enslige beslutninger egentlig. Men hun må åpenbart legge mye mening i det da hun trekker det frem i alle papirer hun skriver om meg.

Jeg tror at kapasitet spiller inn, men ikke er hovedgrunnen til at jeg får hvert tredje uke nå.

Ja jeg burde nok egentlig spør mer. Men jeg er enda usikker på hvor jeg har behandlet hen selv om jeg har gått der i to år.

Hvorfor spør du ikke hva hun mener? Jeg har aldri hørt om enslige beslutninger før, men jeg kunne ha forstått det om hun snakket om ensidige beslutninger. 

frosken skrev (Akkurat nå):

Hvorfor spør du ikke hva hun mener? Jeg har aldri hørt om enslige beslutninger før, men jeg kunne ha forstått det om hun snakket om ensidige beslutninger. 

Jeg tør nesten ikke spør henne om noen ting. Terapien vår er veldig mye på hennes premisser. Hun sa da jeg startet hos henne at hun ikke ville jeg skulle forberede meg til samtalene for jeg skulle ikke være forberedt på hva vi skulle snakke om. Det gjorde meg veldig usikker på henne og det henger fremdeles med i mitt forhold til henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...