frosken Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 Fru2020 skrev (4 minutter siden): Jeg tør nesten ikke spør henne om noen ting. Terapien vår er veldig mye på hennes premisser. Hun sa da jeg startet hos henne at hun ikke ville jeg skulle forberede meg til samtalene for jeg skulle ikke være forberedt på hva vi skulle snakke om. Det gjorde meg veldig usikker på henne og det henger fremdeles med i mitt forhold til henne. Men er ikke dette den samme behandleren som for et års tid siden sa noe om at du ikke var nysgjerrig nok? Det virker lite konstruktivt at du ikke stiller de spørsmålene du har. Målet er jo ikke å tilfredsstille henne, men å få utbytte av behandling:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469625-kupton-hvordan-kan-man-ha-flere-personlighetsforstyrrelser-samtidig/page/3/#findComment-4127329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 (endret) Fru2020 skrev (6 minutter siden): Jeg tør nesten ikke spør henne om noen ting. Terapien vår er veldig mye på hennes premisser. Hun sa da jeg startet hos henne at hun ikke ville jeg skulle forberede meg til samtalene for jeg skulle ikke være forberedt på hva vi skulle snakke om. Det gjorde meg veldig usikker på henne og det henger fremdeles med i mitt forhold til henne. Hvilken hensikt har det å gå hos henne når du ikke tørr å spør hva hun mener om ting, hva noe betyr etc? Hva får du ut av å gå der? Hvordan tror du hun vil reagere hvis du spør? Jeg gikk ett år hos en terapeut på DPS, men det var null kjemi, hun kom bare med standard svar og sa at alt hørtes så kjipt og vondt ut. Hjalp meg ikke til å se nye sammenhenger, ikke hvordan håndtere hverdagen og utfordret meg ikke i det hele tatt. Til slutt valgte jeg å avslutte der, for hun passet meg ikke og hvorfor bruke tid og energi på å gå hos noen det ikke funker med? Bare for å gå der liksom. Endret 20. november 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469625-kupton-hvordan-kan-man-ha-flere-personlighetsforstyrrelser-samtidig/page/3/#findComment-4127330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 (endret) Personlighetsforstyrrelse(r) er en lidelse som skyldes at en har uhensiktsmessige personlighetstrekk som er stabile over tid. For å stille diagnosen er hovedkriteriet for alle PF at trekkene er stabile over tid (ikke knyttet kun til dårlige perioder/perioder med kriser), at de fører til betydelig ubehag/lidelse for personen selv eller andre, og det fører til betydelig nedsatt funksjon i utdanning/arbeid, sosialt og i familie. For å kunne sette en konkret PF-diagnose, må i tillegg de spesifikke kriteriene for hver enkelt diagnose være oppfylt. F.eks må det ved eupf/borderline være minst 5 av 9 kriterier (DSM-IV). Slik kan en sjekke for hver enkelt PF og sette diagnosen der kriteriene er oppfylt. En person kan således ha mange PF. Hvis en person oppfyller hovedkriteriet, men er subterskel (oppfyller en del kriterier, men ikke nok til å sette en spesifikk pf-diagnose) for flere pf, kan diagnosen blandet pf brukes. Legg merke til at en kun skal sette PF-diagnose om personlighetstrekkene er typisk for personen over tid - også i perioder hvor vedkommende ikke er syk av en annen psykisk lidelse. (Var det Glitter som beskrev noe slikt i denne tråden? I så fall her vedkommende ikke en pf i dag). Et feilskjær denne sammenheng er hvis behandler setter pf-diagnose kun basert på hvordan pasienten fremstår i forbindelse med en innleggelse. Noen spurte om hvordan personer med samme diagnose kan være så ulike. Da må en huske minst to ting. 1. Med krav om minst 5 av 9 kriterier for eupf, finnes det 512 varianter, og hvert enkelt delsymptom kan også finnes i ulik alvorlighetsgrad. 2. Andre karakteristika ved personene er også ulike. Intelligens, positiv/negativ, energisk/lat, vennlig/fiendtlig, introvert/ekstrovert osv. Endret 20. november 2022 av kupton 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469625-kupton-hvordan-kan-man-ha-flere-personlighetsforstyrrelser-samtidig/page/3/#findComment-4127337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 kupton skrev (16 minutter siden): Personlighetsforstyrrelse(r) er en lidelse som skyldes at en har uhensiktsmessige personlighetstrekk som er stabile over tid. For å stille diagnosen er hovedkriteriet for alle PF at trekkene er stabile over tid (ikke knyttet kun til dårlige perioder/perioder med kriser), at de fører til betydelig ubehag/lidelse for personen selv eller andre, og det fører til betydelig nedsatt funksjon i utdanning/arbeid, sosialt og i familie. For å kunne sette en konkret PF-diagnose, må i tillegg de spesifikke kriteriene for hver enkelt diagnose være oppfylt. F.eks må det ved eupf/borderline være minst 5 av 9 kriterier (DSM-IV). Slik kan en sjekke for hver enkelt PF og sette diagnosen der kriteriene er oppfylt. En person kan således ha mange PF. Hvis en person oppfyller hovedkriteriet, men er subterskel (oppfyller en del kriterier, men ikke nok til å sette en spesifikk pf-diagnose) for flere pf, kan diagnosen blandet pf brukes. Legg merke til at en kun skal sette PF-diagnose om personlighetstrekkene er typisk for personen over tid - også i perioder hvor vedkommende ikke er syk av en annen psykisk lidelse. (Var det Glitter som beskrev noe slikt i denne tråden? I så fall her vedkommende ikke en pf i dag). Et feilskjær denne sammenheng er hvis behandler setter pf-diagnose kun basert på hvordan pasienten fremstår i forbindelse med en innleggelse. Noen spurte om hvordan personer med samme diagnose kan være så ulike. Da må en huske minst to ting. 1. Med krav om minst 5 av 9 kriterier for eupf, finnes det 512 varianter, og hvert enkelt delsymptom kan også finnes i ulik alvorlighetsgrad. 2. Andre karakteristika ved personene er også ulike. Intelligens, positiv/negativ, energisk/lat, vennlig/fiendtlig, introvert/ekstrovert osv. Takk for grundig svar. Da oppfyller jeg ikke kriteriene for borderline lenger i hvert fall. Jeg må snakke med min behandler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469625-kupton-hvordan-kan-man-ha-flere-personlighetsforstyrrelser-samtidig/page/3/#findComment-4127338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 frosken skrev (3 timer siden): Men er ikke dette den samme behandleren som for et års tid siden sa noe om at du ikke var nysgjerrig nok? Det virker lite konstruktivt at du ikke stiller de spørsmålene du har. Målet er jo ikke å tilfredsstille henne, men å få utbytte av behandling:-) Vet ikke om hun har sagt jeg ikke er nysgjerrig nok, men jeg tror hun synes jeg er litt låst. Jeg burde ha lagt mer føringer om hva vi snakker om. Hun spør meg om hverdagen, men den diskuterer jeg jo med kommunen. Egentlig ville jeg gått dypere med henne. Glitter skrev (3 timer siden): Hvilken hensikt har det å gå hos henne når du ikke tørr å spør hva hun mener om ting, hva noe betyr etc? Hva får du ut av å gå der? Hvordan tror du hun vil reagere hvis du spør? Jeg gikk ett år hos en terapeut på DPS, men det var null kjemi, hun kom bare med standard svar og sa at alt hørtes så kjipt og vondt ut. Hjalp meg ikke til å se nye sammenhenger, ikke hvordan håndtere hverdagen og utfordret meg ikke i det hele tatt. Til slutt valgte jeg å avslutte der, for hun passet meg ikke og hvorfor bruke tid og energi på å gå hos noen det ikke funker med? Bare for å gå der liksom. Det er dårlig kjemi mellom oss. Men hun er jo den jeg har fått og alle er veldig opptatt av hvor dyktig hun er. Jeg gikk jo hos en annen i fire måneder og da lengtet jeg tilbake til henne fordi hun jo kjenner meg veldig godt. kupton skrev (2 timer siden): Personlighetsforstyrrelse(r) er en lidelse som skyldes at en har uhensiktsmessige personlighetstrekk som er stabile over tid. For å stille diagnosen er hovedkriteriet for alle PF at trekkene er stabile over tid (ikke knyttet kun til dårlige perioder/perioder med kriser), at de fører til betydelig ubehag/lidelse for personen selv eller andre, og det fører til betydelig nedsatt funksjon i utdanning/arbeid, sosialt og i familie. For å kunne sette en konkret PF-diagnose, må i tillegg de spesifikke kriteriene for hver enkelt diagnose være oppfylt. F.eks må det ved eupf/borderline være minst 5 av 9 kriterier (DSM-IV). Slik kan en sjekke for hver enkelt PF og sette diagnosen der kriteriene er oppfylt. En person kan således ha mange PF. Hvis en person oppfyller hovedkriteriet, men er subterskel (oppfyller en del kriterier, men ikke nok til å sette en spesifikk pf-diagnose) for flere pf, kan diagnosen blandet pf brukes. Legg merke til at en kun skal sette PF-diagnose om personlighetstrekkene er typisk for personen over tid - også i perioder hvor vedkommende ikke er syk av en annen psykisk lidelse. (Var det Glitter som beskrev noe slikt i denne tråden? I så fall her vedkommende ikke en pf i dag). Et feilskjær denne sammenheng er hvis behandler setter pf-diagnose kun basert på hvordan pasienten fremstår i forbindelse med en innleggelse. Noen spurte om hvordan personer med samme diagnose kan være så ulike. Da må en huske minst to ting. 1. Med krav om minst 5 av 9 kriterier for eupf, finnes det 512 varianter, og hvert enkelt delsymptom kan også finnes i ulik alvorlighetsgrad. 2. Andre karakteristika ved personene er også ulike. Intelligens, positiv/negativ, energisk/lat, vennlig/fiendtlig, introvert/ekstrovert osv. Akkurat det du skriver om at det er et feilskjær hvis behandler setter pf diagnosen basert på hvordan en fremstår ved en innleggelse er akkurat det jeg mener. Ingen som møter meg hjemme ville si at jeg har en avvikende personlighet. Jeg har lange og stabile vennskap rundt meg som ikke forstår hva legene ser. Fastlegen er også veldig imot diagnosen fordi hun har vært legen min i 18 år. Hun sier at hadde jeg hatt en pf hadde hun merket det før jeg ble syk. Jeg hadde veldig tett oppfølging hos henne over en periode på åtte år, mens vi prøvde å få barn så hun kjenner meg veldig godt. Nå etter at jeg har blitt syk ser vi hverandre en time hver måned og hun ser fremdeles ikke symptomer på pf. Et nært familiemedlem som er lege er også provosert av denne diagnosen da hun også er opptatt av at den skulle ha vist igjen også når jeg er sammen med familien eller når bare vi to er sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469625-kupton-hvordan-kan-man-ha-flere-personlighetsforstyrrelser-samtidig/page/3/#findComment-4127357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.