Gjest rastløs og frustrert Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Hei Jeg har hatt diagnosen kronisk tretthetssyndrom i 6 år, og nå også lavt stoffskifte etter kyssesyken for 6 år siden. Jeg blir behandlet med Thyroksin, som hjelper, men jeg er fortsatt mye syk. Fyskisk aktivitet gjør meg verre, og kondisjonstrening er verst. Det går for eksempel bedre å trene lett med vekter ennå gå en lengre tur. Jeg er medlem av et treningssenter, men klarer maks to turer i måneden, som regel mye mindre. Nå var jeg tidligere en aktiv person og svømte på konkrransenivå. Å se kroppen forfalle slik gjør meg veldig frustrert. Har du noe erfaring med enkel opptrening for en som meg? Må jeg virkelig bare vente til jeg er helt frisk... ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arvid Trydal Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Hei, du bør ta en kikk på www.trim.no. Forfatteren og redaktøren der har diagnosen kronsisk tretthetssyndrom. Han har trenet seg frisk, og har laget et behandlingsopplegg for denne typen sykdom. Det står også mye om denne sykdommen på siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wonderer Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Hei, du bør ta en kikk på www.trim.no. Forfatteren og redaktøren der har diagnosen kronsisk tretthetssyndrom. Han har trenet seg frisk, og har laget et behandlingsopplegg for denne typen sykdom. Det står også mye om denne sykdommen på siden. Det stemmer ikke at han har trent seg frisk, i beste fall er det perioder som har vært gode ! Jeg vil også være forsiktig med å stole på erfaringer fra en person, når man vet hvor forskjellig denne sykdommen arter seg, sannsynligvis både hva angår årsaken til sykdommen, hvordan man responderer på behandling og tiltak, etc. Jeg tror at de som i utgangspunktet ikke liker å trene ikke vil bli bedre av å sette igang med tiltak som kan gi motgang eller følelse av å ikke mestre noe. Dersom man liker å bevege seg og man får økt overskudd, vil det sannsynligvis ha noe for seg, men da tror jeg heller på å bevege seg når man føler for det, sørge for mest mulig "velvære", unne seg litt god mat, sørge for nok hvile, forsøke å finne frem til hobbyer og aktiviteter som ikke krever for mye, men som gir mye tilbake. Ikke ta på seg for mye ansvar. Kort sagt, forsøke å bli en livsnyter selv om mye jobber imot en. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wonderer Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Det stemmer ikke at han har trent seg frisk, i beste fall er det perioder som har vært gode ! Jeg vil også være forsiktig med å stole på erfaringer fra en person, når man vet hvor forskjellig denne sykdommen arter seg, sannsynligvis både hva angår årsaken til sykdommen, hvordan man responderer på behandling og tiltak, etc. Jeg tror at de som i utgangspunktet ikke liker å trene ikke vil bli bedre av å sette igang med tiltak som kan gi motgang eller følelse av å ikke mestre noe. Dersom man liker å bevege seg og man får økt overskudd, vil det sannsynligvis ha noe for seg, men da tror jeg heller på å bevege seg når man føler for det, sørge for mest mulig "velvære", unne seg litt god mat, sørge for nok hvile, forsøke å finne frem til hobbyer og aktiviteter som ikke krever for mye, men som gir mye tilbake. Ikke ta på seg for mye ansvar. Kort sagt, forsøke å bli en livsnyter selv om mye jobber imot en. Vedr. CFS/ME/Postviralt tretthetssyndrom+++ Bakgrunnsstoff: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=388 Siterer også fra ME-foreningen: "I den offisielle norske oversettelsen av WHO-ICD-lO, under diagnosenr. G93.3, er ”Postviral fatigue syndrome” oversatt til 'Postviralt utmattelsessyndrom” og ME til ”Godartet myalgisk encefalomyelopati”. Før diagnosen Nevrasteni stilles, skal G93 .3 ekskluderes. Denne holdning hos WHO understreker at ME, også kalt Postviral utmattelsessyndrom er en godt beskrevet og relativt velavgrenset tilstand. CFS-begrepet derimot, fikk gjennom en historisk feil en bredere, mer utflytende definisjon. Chronic Fatigue Syndrome (CFS) eller ”Kronisk tretthetssyndrom” står ikke listet i WHO-ICD-1O. Avgrensningen mellom ME og nevrasteni burde klargjøre at man står overfor to forskjellige lidelser. Videre bør denne differensieringen belyse at ME betraktes som rimelig klart avgrenset og veldefinert, mens CFS ikke ses som en tilstrekkelig veldefinert tilstand til å komme inn i diagnosesystemet. Et problem er imidlertid at mange utenlandske forskere har holdt fast ved en forståelse av CFS som er synonym med ME. Dette er det ikke behov for. Når det gjelder CFS som utvidet begrep, er det foreløpig for flytende til å kunne stå på egne ben." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.