Gå til innhold

Kupton - Cisordinol Acutard


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

Jeg er tvangsinnlagt og blir utsatt for omfattende tvangsbruk. Jeg har mye uro, utagering og er daglig i belter.

I går ble jeg beltelagt tre ganger i et tidsrom fra 11.30 til ca. 18.00 for å forhindre skade på inventar og meg selv. Da ble ble beltelagt 11.30 skrek jeg nærmest kontinuerlig i ca. 6 timer og var svært urolig. Det ble forsøkt friere forpleining og tilbud om å ta imot medisiner frivillig, men jeg klarte ikke å samarbeide om det. Jeg fikk etterhvert legetilsyn og det ble besluttet om å vi meg en injeksjon med Cisordinol Acutard.

Spørsmålet mitt er: Jeg vet at tvangsmedisinering kan brukes om et akuttiltak, men da hadde jeg allerede ligget fullfiksert i belteseng i flere timer? Jeg utgjorde ikke en akutt fare for meg selv, andre eller inventar. Jeg er heller ikke psykotisk, så de kan heller ikke tvangsbehandle meg med antipsykotika.

Var dette lov?
Litt dårlig forklart, men jeg håper dere skjønner poenget mitt.

Håper @kupton kan svare meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at de tvinger i pasientene sprøyter for å gjøre det lettere for dem selv fordi de ikke orker de å stadige slosskamper og legge oss i belter. Det er maktmisbruk og blir gjort som en slags straff. 

Anonymkode: 8759e...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Worriesome Plenty 2 skrev (33 minutter siden):

Hva skal de gjøre da? La de knuse og utagere?

Det er det da, man har jo ikke noe valg. Når noen utagerer så kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Frøya Alilde skrev (1 time siden):

Jeg er tvangsinnlagt og blir utsatt for omfattende tvangsbruk. Jeg har mye uro, utagering og er daglig i belter.

I går ble jeg beltelagt tre ganger i et tidsrom fra 11.30 til ca. 18.00 for å forhindre skade på inventar og meg selv. Da ble ble beltelagt 11.30 skrek jeg nærmest kontinuerlig i ca. 6 timer og var svært urolig. Det ble forsøkt friere forpleining og tilbud om å ta imot medisiner frivillig, men jeg klarte ikke å samarbeide om det. Jeg fikk etterhvert legetilsyn og det ble besluttet om å vi meg en injeksjon med Cisordinol Acutard.

Spørsmålet mitt er: Jeg vet at tvangsmedisinering kan brukes om et akuttiltak, men da hadde jeg allerede ligget fullfiksert i belteseng i flere timer? Jeg utgjorde ikke en akutt fare for meg selv, andre eller inventar. Jeg er heller ikke psykotisk, så de kan heller ikke tvangsbehandle meg med antipsykotika.

Var dette lov?
Litt dårlig forklart, men jeg håper dere skjønner poenget mitt.

Håper @kupton kan svare meg!

Jeg er ikke kupton, men har du noen ideer selv på hva som kan bli gjort annerledes når du mister helt kontroll? Det virker jo ikke som de hadde noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (4 timer siden):

Jeg er tvangsinnlagt og blir utsatt for omfattende tvangsbruk. Jeg har mye uro, utagering og er daglig i belter.

I går ble jeg beltelagt tre ganger i et tidsrom fra 11.30 til ca. 18.00 for å forhindre skade på inventar og meg selv. Da ble ble beltelagt 11.30 skrek jeg nærmest kontinuerlig i ca. 6 timer og var svært urolig. Det ble forsøkt friere forpleining og tilbud om å ta imot medisiner frivillig, men jeg klarte ikke å samarbeide om det. Jeg fikk etterhvert legetilsyn og det ble besluttet om å vi meg en injeksjon med Cisordinol Acutard.

Spørsmålet mitt er: Jeg vet at tvangsmedisinering kan brukes om et akuttiltak, men da hadde jeg allerede ligget fullfiksert i belteseng i flere timer? Jeg utgjorde ikke en akutt fare for meg selv, andre eller inventar. Jeg er heller ikke psykotisk, så de kan heller ikke tvangsbehandle meg med antipsykotika.

Var dette lov?
Litt dårlig forklart, men jeg håper dere skjønner poenget mitt.

Håper @kupton kan svare meg!

Du bringer det på deg selv med oppførselen din .Slutt å utagere så slipper du tvang og medisiner. Du tvinger jo de ansatte til å beltelegging deg og gi deg medisiner. Som du selv sier du er ikke psykotisk, så ingen grunn til å ikke ta ansvar. 

Anonymkode: cd20e...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du bringer det på deg selv med oppførselen din .Slutt å utagere så slipper du tvang og medisiner. Du tvinger jo de ansatte til å beltelegging deg og gi deg medisiner. Som du selv sier du er ikke psykotisk, så ingen grunn til å ikke ta ansvar. 

Anonymkode: cd20e...f0b

Synes denne er litt tøff når trådstarter har så mange alvorlige diagnoser som hun har. I teorien har du rett, men i praksis ser jeg at det er vanskelig.

Hun trenger konkret behandling i form av et virksomt antipsykotikum som kan dempe utageringen, kombinert med langvarig psykoterapi og medikamentell behandling for personlighetsforstyrrelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (16 minutter siden):

Synes denne er litt tøff når trådstarter har så mange alvorlige diagnoser som hun har. I teorien har du rett, men i praksis ser jeg at det er vanskelig.

Hun trenger konkret behandling i form av et virksomt antipsykotikum som kan dempe utageringen, kombinert med langvarig psykoterapi og medikamentell behandling for personlighetsforstyrrelsene. 

Ja kanskje det ,men hun har et valg, hun kan slutte å utagere og slippe å bli dopet ned. Mennesker gjør gjerne det som gir dem det de vil, så utagering og selvskading gir innleggelse, så da blir det viktig å opprettholde denne oppførselen så en fortsatt får innleggelse. 

Selvfølgelig trenger hun behandling  for problemene sine, men nå har hun vært innlagt i mange måneder, på tide å tenke annerledes tenker jeg. Synes det er frustrerende med et helsevesenet som ikke ennå har bedre kunnskap for å håndtere pasienter som har denne oppførselen som en del av sykdomsbildet. 

 

Anonymkode: cd20e...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja kanskje det ,men hun har et valg, hun kan slutte å utagere og slippe å bli dopet ned. Mennesker gjør gjerne det som gir dem det de vil, så utagering og selvskading gir innleggelse, så da blir det viktig å opprettholde denne oppførselen så en fortsatt får innleggelse. 

Selvfølgelig trenger hun behandling  for problemene sine, men nå har hun vært innlagt i mange måneder, på tide å tenke annerledes tenker jeg. Synes det er frustrerende med et helsevesenet som ikke ennå har bedre kunnskap for å håndtere pasienter som har denne oppførselen som en del av sykdomsbildet. 

 

Anonymkode: cd20e...f0b

Du vet bare det TS skriver om her. De i behandlingsapparatet som også har faglig kompetanse vet hele bildet. Det er viktig å huske på. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (46 minutter siden):

Du vet bare det TS skriver om her. De i behandlingsapparatet som også har faglig kompetanse vet hele bildet. Det er viktig å huske på. 

Det blir vanskelig å bruke faglig kompetanse, vis pasienten holder personalet nærmest som gisler ved å  ikke ville samarbeid og utagere. 

Men jeg vet ikke mer enn det ts skriver og det gjør vel heller ikke du.

Anonymkode: cd20e...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det blir vanskelig å bruke faglig kompetanse, vis pasienten holder personalet nærmest som gisler ved å  ikke ville samarbeid og utagere. 

Men jeg vet ikke mer enn det ts skriver og det gjør vel heller ikke du.

Anonymkode: cd20e...f0b

Jeg har ikke uttalt meg om hva som ville være rett behandling, det var det du som gjorde. Så motargumentet om at det vet heller ikke jeg blir litt malplassert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke uttalt meg om hva som ville være rett behandling, det var det du som gjorde. Så motargumentet om at det vet heller ikke jeg blir litt malplassert. 

Jeg synes det er trist at noen utagerer sånn at er må legges i belter på en seng.

og spesielt i @Frøya Alilde sin situasjon hvor hun omtrent kun er er med menn også.

Det i seg selv kan sikkert gi langvarige traumer. 

Anonymkode: e7163...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (1 time siden):

TS: Du vil komme et godt stykke om du klarer å vurdere om Acutard hjalp deg eller ikke i stedet for å fokusere på lovligheten. 

Kupton jeg lurer på om det alltid er sånn at det bare er menn på psyk.sykehus dersom man er innlagt på tvang? 

Anonymkode: e7163...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kupton jeg lurer på om det alltid er sånn at det bare er menn på psyk.sykehus dersom man er innlagt på tvang? 

Anonymkode: e7163...509

Nei, det er det ikke. Men det er alltid noen menn på vakt på en akuttavdeling. De er tross alt litt fysisk sterke enn kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
kupton skrev (15 timer siden):

TS: Du vil komme et godt stykke om du klarer å vurdere om Acutard hjalp deg eller ikke i stedet for å fokusere på lovligheten. 

Jeg forstår poenget ditt, men det er nedverdigende og på grensen til traumatisk å bli holdt nede av 4-5 menn og få en sprøyte mens jeg allerede lå fullfiksert i belteseng.

Endret av Frøya Alilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kupton jeg lurer på om det alltid er sånn at det bare er menn på psyk.sykehus dersom man er innlagt på tvang? 

Anonymkode: e7163...509

 

kupton skrev (13 timer siden):

Nei, det er det ikke. Men det er alltid noen menn på vakt på en akuttavdeling. De er tross alt litt fysisk sterke enn kvinner. 

Jeg er på en langtidsavdeling med mye uro, utagering og psykotiske menn. Det er ca. 60 ansatte som jobber fast her, hvorav 5-6 er kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår poenget ditt, men det er nedverdigende og på grensen til traumatisk å bli holdt nede av 4-5 menn og få en sprøyte mens jeg allerede lå fullfiksert i belteseng.

Hvorfor holder de deg nede så mange når de har bundet deg fast med belter? Kan det være lov??

Anonymkode: e7163...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (5 minutter siden):

 

Jeg er på en langtidsavdeling med mye uro, utagering og psykotiske menn. Det er ca. 60 ansatte som jobber fast her, hvorav 5-6 er kvinner.

Er det vanlig at de plasserer deg på en avdeling med kun menn pasienter og personell?? 

Anonymkode: e7163...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...