Gå til innhold

Er bipolar 1 verre enn bipolar 2?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Etter min forståelse ja.

Anonymkode: ea8d1...73a

Er det på grunn av manien?

Anonymkode: 8097b...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjonen er ikke dypere ved BP1 i forhold til type 2. Det er hypomani/mani som skiller sykdommene, ikke depresjonene

Anonymkode: 37367...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig for deg hvem som er verst? Det er ikke om å gjøre å være sykest..

Anonymkode: 60738...f00

Jeg så en post om at det ikke var forskjell på alvorlighetsgrad så ville spørre her. Jeg har ikke bipolar selv.

Anonymkode: 8097b...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at man kan avgjøre om en er værre enn den andre egt. Folk med bp2 kan ha lavt funksjonsnivå og være hardt rammet mens folk med bp1 kan ha en manisk episode i livet og ellers klare seg fint og omvendt.

Anonymkode: 610b4...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

På gruppenivå er det nok værst med type1.

Samme med schizotyp og schizofreni, schizofreni vil på gruppenivå være verst.

en med en alvorlig angstlidelse kan ha det værre enn alle nevnte.

men de med de tyngste lidelsene fungerer dårligst statistisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BP2 og den eneste vennen min har BP1. Jeg ville ikke ha byttet. De maniske episodene til vennen min er utrolig ødeleggende. Jeg tar også noen litt dårlige valg når jeg er hypoman, men opplever det stort sett som positivt. Statistisk tar vist folk med BP2 oftere livet sitt.

Anonymkode: 9c27d...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlighetsgrad av en sykdom vs. en annen er ganske vanskelig å si noe objektivt om. Opplevd symptomtrykk er individuelt, og konsekvenser i hverdagen kan bli alvorlige ved begge varianter. De med type 1 vil jo ha høyere risiko for å utsette seg for fare igjennom risikoadferd ved manier. På den andre siden har vi med type 2 minst like ille depresjoner - som lett leder til selvdestruktivitet og i verste fall selvmord. Jeg kjenner til noen med diagnosen som også får psykotiske symptomer i tilknytning til depressive episoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...