Gå til innhold

Hvordan fordele Litium dose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal øke Litium til 3 tabletter. Husker ikke når jeg skulle ta 2 og når 1. Har det noe å si? Og hva når jeg skal ta blodprøver?

Vil resultatet bli annerledes om jeg tar 1 eller 2 den om kvelden før? Vil 2 morgen og 1 kveld i lavere svar på blodprøve og høyere hvis en fordeler dosene omvendt? Så det blir forskjellige tall å dosere utfra, og hva blir riktig når en evt skal øke mer?

Anonymkode: d5aee...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste tar to før det lengste intervallet, og det er oftest på dagen. Feks 08-23. Mens natta er 23-08. Men egentlig er det ikke så viktig bare det er fast og regelmessig.

Ja, det blir annerledes, Men det spiller ingen rolle så lenge det er likt fra gang til gang, og legen vet hvordan du tar medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 timer siden):

De fleste tar to før det lengste intervallet, og det er oftest på dagen. Feks 08-23. Mens natta er 23-08. Men egentlig er det ikke så viktig bare det er fast og regelmessig.

Ja, det blir annerledes, Men det spiller ingen rolle så lenge det er likt fra gang til gang, og legen vet hvordan du tar medisinen.

Så det greit med så langt intervall?  Har praktisert maks 2 t. Slingringsmonn. Har alltid med meg.

Anonymkode: d5aee...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det greit med så langt intervall?  Har praktisert maks 2 t. Slingringsmonn. Har alltid med meg.

Anonymkode: d5aee...6a7

Jo nærmere du kommer 12 timer des bedre. Men om en tar det slik jeg beskrev, er det også greit. Det viktigste er at en ikke glemmer doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 21.11.2022 den 23.22):

Jo nærmere du kommer 12 timer des bedre. Men om en tar det slik jeg beskrev, er det også greit. Det viktigste er at en ikke glemmer doser.

Hva utgjør forskjellen i praksis? Har det noe å si for effekt? For bivirkninger? Er tre timer som i ditt eksempel maks? Hvis ikke jeg tar kveldsdosen før resten av medisiner, kan det lett gå 16 timer siden morgendosen, og 8 timer fra kvelds til morgen igjen. 

Anonymkode: d5aee...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ligger helt fint i vedlikeoldsbehandling, la oss si 0.4-0.8, har det lite å si.  Hvis du er i en periode der du må ligge høyere, 1,0-1,2, vil du ved så kort intervall som 8 timer kunne kortvarig komme opp i konsentrasjoner som kan være ugunstig for nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 timer siden):

Hvis du ligger helt fint i vedlikeoldsbehandling, la oss si 0.4-0.8, har det lite å si.  Hvis du er i en periode der du må ligge høyere, 1,0-1,2, vil du ved så kort intervall som 8 timer kunne kortvarig komme opp i konsentrasjoner som kan være ugunstig for nyrene.

Hva er avgjørende for hvor serumkonsentrasjonen skal ligge? Fått med meg at den kan høyere ved pågående mani,  enn forebyggende.  Er målet høyere serumkonsentrasjonen også ved pågående depresjon? 

Er det til en får for plagsomme bivirkninger? 

Anonymkode: d5aee...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...