Gå til innhold

Litium og stoffskifte

Anbefalte innlegg

På felleskatalogen står det at lavt stoffskifte er en vanlig bivirkning, men det står ikke hvor vanlig det faktisk er. Er det en permanent bivirkning? 

Så sa psykiater jeg skal ha ved oppstart i januar at hennes erfaring er at pasienter går ned i vekt av Litium. Men i felleskatalogen står det at vektøkning er vanlig, og det er jo det inntrykket jeg også har. Men det står også at apetittløshet er en vanlig bivirkning. Så hva er riktig? Kan man klare å ikke legge på seg av Litium? 

Også står det at ved stabilitet i to år kan dosen Litium justeres ned. Det er også flere bivirkninger som kommer av langtidsbruk. Vil det si at man ikke bør gå på denne medisinen i årevis? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469700-litium-og-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det er ganske vanlig at T4 går ned (stoffskiftet). Det ordens ved å gi thyroxin/Levaxin i tabletter som kompenserer reduksjonen. Det er permanent så lenge en bruker litium.

2. Min erfaring er stabil vekt eller litt vektoppgang.

3. Man kan bruke litium i årevis, men støtter det med forsiktig reduksjon ved stabilitet.

kupton skrev (22 minutter siden):

1. Det er ganske vanlig at T4 går ned (stoffskiftet). Det ordens ved å gi thyroxin/Levaxin i tabletter som kompenserer reduksjonen. Det er permanent så lenge en bruker litium.

2. Min erfaring er stabil vekt eller litt vektoppgang.

3. Man kan bruke litium i årevis, men støtter det med forsiktig reduksjon ved stabilitet.

Takk. :)

Jeg opplevde tap av appetitt i oppstartsfasen/ved opptrapping, men matlysten normaliserte seg nokså raskt. Jeg har gått opp 0,5 - 1 kg siden jeg startet, men tallet er så lavt at jeg ikke føler at jeg kan tilskrive det medisinen. 
Har ingen bivirkninger nå (som jeg legger merke til), og blodprøvene er fine. 

skogbrann skrev (1 time siden):

Jeg opplevde tap av appetitt i oppstartsfasen/ved opptrapping, men matlysten normaliserte seg nokså raskt. Jeg har gått opp 0,5 - 1 kg siden jeg startet, men tallet er så lavt at jeg ikke føler at jeg kan tilskrive det medisinen. 
Har ingen bivirkninger nå (som jeg legger merke til), og blodprøvene er fine. 

Okei. Ett kg opp er jo ikke så ille, og kan jo forsåvidt skyldes vannvekt pga medisinen. 

Har du gått lenge på medisinen? Hvordan har den hjulpet deg? Hvis du vil svare. :)

Endret av Glitter

Jeg gikk ned fra 78 til 57 på litium men det var mye trening og mye mindre apetitt fordi jeg hadde sluttet på AP. 
men 15 år Senere greide jeg ikke gå ned så mye fordi jeg hadde utviklet en enorm tørste for sukkerholdig drikke der jeg ikke greide motstå

det var høyere dose også

gikk opp fra 57 kg ved vilje pga savnet formene mine

men så gikk det for langt 

jeg veier samme nå som jeg veide i mesteparten av tiden på lithionit 

Endret av Marye

Annonse

Marye skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk ned fra 78 til 57 på litium men det var mye trening og mye mindre apetitt fordi jeg hadde sluttet på AP. 
men 15 år Senere greide jeg ikke gå ned så mye fordi jeg hadde utviklet en enorm tørste for sukkerholdig drikke der jeg ikke greide motstå

det var høyere dose også

gikk opp fra 57 kg ved vilje pga savnet formene mine

men så gikk det for langt 

jeg veier samme nå som jeg veide i mesteparten av tiden på lithionit 

Okei. :) Jeg drikker bare sukkerfri brus så det skulle gå fint. Og nå når jeg ikke drikker alkohol så blir det vel lettere å holde vekten i sjakk. Jeg vil gjerne ned 5 kg da, men får se hvordan det blir. 

Glitter skrev (5 timer siden):

Okei. Ett kg opp er jo ikke så ille, og kan jo forsåvidt skyldes vannvekt pga medisinen. 

Har du gått lenge på medisinen? Hvordan har den hjulpet deg? Hvis du vil svare. :)

Ja, tilskriver som sagt ikke litium en så ubetydelig vektoppgang. Et kg er så lite at det virkelig ikke gjør meg noe. 

Har gått på litium i 4-5 måneder nå. Jeg har mildere symptomer nå. Jeg sliter fremdeles med depressive og maniske symptomer (blandede episoder og rapid cycling), men symptomene har vært mildere. Symptomene er ikke alvorlige, og ødelegger meg ikke helt. Jeg er aldri symptomfri, og sliter fremdeles med psykotiske symptomer. Tror litium skal ha bedre effekt hos dem som har hovedsakelig euforiske manier. Tror også at litium skal ha dårligere effekt på blandede episoder. Det jeg sitter igjen med er hovedsakelig blandede episoder og psykotiske symptomer, så kanskje det ikke er så rart at det er det jeg sitter igjen med. 

skogbrann skrev (Akkurat nå):

Ja, tilskriver som sagt ikke litium en så ubetydelig vektoppgang. Et kg er så lite at det virkelig ikke gjør meg noe. 

Har gått på litium i 4-5 måneder nå. Jeg har mildere symptomer nå. Jeg sliter fremdeles med depressive og maniske symptomer (blandede episoder og rapid cycling), men symptomene har vært mildere. Symptomene er ikke alvorlige, og ødelegger meg ikke helt. Jeg er aldri symptomfri, og sliter fremdeles med psykotiske symptomer. Tror litium skal ha bedre effekt hos dem som har hovedsakelig euforiske manier. Tror også at litium skal ha dårligere effekt på blandede episoder. Det jeg sitter igjen med er hovedsakelig blandede episoder og psykotiske symptomer, så kanskje det ikke er så rart at det er det jeg sitter igjen med. 

Okei. Så bra at du har mildere symptomer i alle fall! Mine hypomanier blir ofte euforisk så det lover kanskje bra. Det viktigste for meg er å plages mindre av depresjoner da. Jeg blir jo utslitt til slutt av hypomani og kan gjøre mye dumt, men det er depresjonene som virkelig ødelegger meg. 

Så jeg er spent på hvordan det blir for min del. 

Glitter skrev (56 minutter siden):

Okei. Så bra at du har mildere symptomer i alle fall! Mine hypomanier blir ofte euforisk så det lover kanskje bra. Det viktigste for meg er å plages mindre av depresjoner da. Jeg blir jo utslitt til slutt av hypomani og kan gjøre mye dumt, men det er depresjonene som virkelig ødelegger meg. 

Så jeg er spent på hvordan det blir for min del. 

Mange har god effekt av litium, men hvor god effekt man får er individuelt som ved de fleste andre medisiner. For min del er de depressive symptomene er definitivt mildere, men ikke borte. 
Skjønner det, det er depresjonene som ødelegger mest for meg også. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk hypotyreose etter start på litium for mange år siden. 

sluttet på medisinen etter en liten stund men har lavt stoffskifte den dag idag som jeg må ta levaxin for. 

Anonymkode: cd13d...763

Oi. Det hørtes ikke bra ut. Kjenner jeg er redd for å oppleve det samme..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...