Gå til innhold

Hypoman?


Glitter

Anbefalte innlegg

Når vennen min i forrige uke spurte om jeg holder på å bli hypoman, og kontakten min i kommunen som kjenner meg veldig godt sier idag at han opplever meg som høy, har taleflom etc er det grunn til "bekymring"? 

Jeg har også kjent på tidvis eufori og forelskelse i livet og verden. Bortsett fra i natt hvor jeg kun fikk 5 timer søvn så sover jeg jo greit. 

Er jeg mildt hypoman da, eller er jeg på vei til å bli det? Når de rundt meg reagerer, hva er riktig å gjøre? Ringe behandler? Eller bare passe på at det ikke tar helt av igjen? 

Jeg pleier å bli hypoman rundt denne tiden av året.

Jeg har ikke taleflom hele tiden. Men jeg er i unaturlig godt humør fra morgen til kveld. Er også veldig lettrørt.

Føler også jeg er veldig var for inntrykk akkurat nå. Blir fort grøt i hodet etter feks en tur på kjøpesenter.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (9 minutter siden):

Når vennen min i forrige uke spurte om jeg holder på å bli hypoman, og kontakten min i kommunen som kjenner meg veldig godt sier idag at han opplever meg som høy, har taleflom etc er det grunn til "bekymring"? 

Jeg har også kjent på tidvis eufori og forelskelse i livet og verden. Bortsett fra i natt hvor jeg kun fikk 5 timer søvn så sover jeg jo greit. 

Er jeg mildt hypoman da, eller er jeg på vei til å bli det? Når de rundt meg reagerer, hva er riktig å gjøre? Ringe behandler? Eller bare passe på at det ikke tar helt av igjen? 

Jeg pleier å bli hypoman rundt denne tiden av året.

Jeg har ikke taleflom hele tiden. Men jeg er i unaturlig godt humør fra morgen til kveld. Er også veldig lettrørt.

Føler også jeg er veldig var for inntrykk akkurat nå. Blir fort grøt i hodet etter feks en tur på kjøpesenter.

Hvis de rundt deg reagerer så er det lurt å ta det på alvor. Klarer du å passe på så det ikke tar helt av da? For hvis du er i tvil så kan du jo ringe behandleren din. Bedre føre var kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Hvis de rundt deg reagerer så er det lurt å ta det på alvor. Klarer du å passe på så det ikke tar helt av da? For hvis du er i tvil så kan du jo ringe behandleren din. Bedre føre var kanskje? 

Ja. Jeg har jo merket en endring hos meg så klart i det siste, men jeg trodde det var på et slikt nivå at det ikke var merkbart på den måten. Men de gjør visst det.

Jeg kan ringe henne i morgen ja. Har noen ting jeg vil ta opp så vil hun vel si det hvis hun også merker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha det i bakhodet. Men generelt er det ikke farlig å være litt høy, detter jo vanlige folk og tidvis. Livet skal ikke være helt monotont og alle svingninger er ikke sykdom. Du kjenner kanskje litt for godt etter, innimellom. 5 timer søvn går helt greit i perioder.

Anonymkode: 11f60...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo ha det i bakhodet. Men generelt er det ikke farlig å være litt høy, detter jo vanlige folk og tidvis. Livet skal ikke være helt monotont og alle svingninger er ikke sykdom. Du kjenner kanskje litt for godt etter, innimellom. 5 timer søvn går helt greit i perioder.

Anonymkode: 11f60...5a7

Jeg kjenner ikke for godt etter. Jeg er klar over det, og det er derfor jeg ikke har gjort noe i forhold til det. Jeg postet denne tråden fordi nå har noen andre begynt å kommentere det.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (20 minutter siden):

Jeg har også kjent på tidvis eufori og forelskelse i livet og verden.

Jeg syntes innleggene dine på torsdag tydet på unaturlig oppstemthet. Jeg har egentlig ikke peiling og kjenner deg jo ikke like godt som de du omgås til daglig, så jeg kommenterte det ikke. Men hadde du gått lenger med de hundeplanene på lørdag, hadde jeg gjort det 😉

Glitter skrev (10 minutter siden):

Jeg kan ringe henne i morgen ja. Har noen ting jeg vil ta opp så vil hun vel si det hvis hun også merker det. 

Tror nok det er lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes innleggene dine på torsdag tydet på unaturlig oppstemthet. Jeg har egentlig ikke peiling og kjenner deg jo ikke like godt som de du omgås til daglig, så jeg kommenterte det ikke. Men hadde du gått lenger med de hundeplanene på lørdag, hadde jeg gjort det 😉

Tror nok det er lurt. 

Ja okei. Takk for tilbakemelding. :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner ikke for godt etter. Jeg er klar over det, og det er derfor jeg ikke har gjort noe i forhold til det. Jeg postet denne tråden fordi nå har noen andre begynt å kommentere det.

Jo, du kjenner såpass etter at du stadig forteller alle her inne små nyanser i endringer hos deg selv. Det gjør de færreste. Ikke ment som angrep. Bare at det er en side ved deg, det at du griper en endring og analyserer den og deler den med omverden i kontrast til mange som først går til legen når de er virkelig dårlige og ellers holder ting for seg selv. Ikke noe er bedre enn noe annet og du har jo en sykdom som fjør at du skal være obs. Jeg er din motsetning med samme lidelse og jeg går til legen når funksjonen er så nedsatt at den ikke eksisterende og jeg legger meg aldri inn selv, eneste gangene jeg har vært innlagt er på tvang når andre tar initiativ til min innleggelse. Sånn sett må jeg skaffe meg litt av det du har.

Anonymkode: 11f60...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, du kjenner såpass etter at du stadig forteller alle her inne små nyanser i endringer hos deg selv. Det gjør de færreste. Ikke ment som angrep. Bare at det er en side ved deg, det at du griper en endring og analyserer den og deler den med omverden i kontrast til mange som først går til legen når de er virkelig dårlige og ellers holder ting for seg selv. Ikke noe er bedre enn noe annet og du har jo en sykdom som fjør at du skal være obs. Jeg er din motsetning med samme lidelse og jeg går til legen når funksjonen er så nedsatt at den ikke eksisterende og jeg legger meg aldri inn selv, eneste gangene jeg har vært innlagt er på tvang når andre tar initiativ til min innleggelse. Sånn sett må jeg skaffe meg litt av det du har.

Anonymkode: 11f60...5a7

Du kjenner ikke til meg og min behandlingsplan og tenker jeg ikke ønsker å diskutere hva du mener om hvordan jeg håndterer det. 

Sist jeg var hypoman så fikk jeg også en sånn her kommentar om at jeg kjenner alt for godt etter, men jeg endte med min mest kraftige hypomani noen sinne. 

Hva så at dine innleggelser ikke er frivillig? Er ikke noe å trakte etter å havne på tvang. Bedre å komme frivillig.

Og som sagt at har andre rundt meg begynt å merke jeg er annerledes. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 minutter siden):

Du kjenner ikke til meg og min behandlingsplan og tenker jeg ikke ønsker å diskutere hva du mener om hvordan jeg håndterer det. 

Sist jeg var hypoman så fikk jeg også en sånn her kommentar om at jeg kjenner alt for godt etter, men jeg endte med min mest kraftige hypomani noen sinne. 

Hva så at dine innleggelser ikke er frivillig? Er ikke noe å trakte etter å havne på tvang. Bedre å komme frivillig.

Og som sagt at har andre rundt meg begynt å merke jeg er annerledes. 

Sur og irritabel ble du iallfall. Det er jo et hypomant eller borderline trekk, du få plassere det der det best hører hjemme, 

Anonymkode: 11f60...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sur og irritabel ble du iallfall. Det er jo et hypomant eller borderline trekk, du få plassere det der det best hører hjemme, 

Anonymkode: 11f60...5a7

Skjønner ikke hvorfor du får behov for å bli ufin. Jeg er ikke sur, og jeg orker ikke slike sleivspark. 

Skjønner du ikke hvor unødvendig det er å komme med en sånn kommentar? Det er ingenting med mitt svar til deg som tilsier borderline så bare kutt ut.

Og jeg forteller ikke her ute på forumet om stadige små endringer av nyanser slik du påstår. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jo, du kjenner såpass etter at du stadig forteller alle her inne små nyanser i endringer hos deg selv. Det gjør de færreste. Ikke ment som angrep. Bare at det er en side ved deg, det at du griper en endring og analyserer den og deler den med omverden i kontrast til mange som først går til legen når de er virkelig dårlige og ellers holder ting for seg selv. Ikke noe er bedre enn noe annet og du har jo en sykdom som fjør at du skal være obs. Jeg er din motsetning med samme lidelse og jeg går til legen når funksjonen er så nedsatt at den ikke eksisterende og jeg legger meg aldri inn selv, eneste gangene jeg har vært innlagt er på tvang når andre tar initiativ til min innleggelse. Sånn sett må jeg skaffe meg litt av det du har.

Anonymkode: 11f60...5a7

Det du skriver om at folk først går til lege og deretter holder ting for seg selv stemmer virkelig ikke altså. Hvis du leser rundt på forum, og også her, så deler folk veldig veldig mye om det aller meste. Både om relasjoner, sykdom, diagnoser og alt i mellom på godt og vondt. Det er jo det mange bruker nettopp forum til, så det du skrev der skjønte jeg ingenting av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Det du skriver om at folk først går til lege og deretter holder ting for seg selv stemmer virkelig ikke altså. Hvis du leser rundt på forum, og også her, så deler folk veldig veldig mye om det aller meste. Både om relasjoner, sykdom, diagnoser og alt i mellom på godt og vondt. Det er jo det mange bruker nettopp forum til, så det du skrev der skjønte jeg ingenting av. 

Det som vedkommende sier er vel at det er store forskjeller mellom folk - også på dette området. Noen deler mye, andre deler ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Det du skriver om at folk først går til lege og deretter holder ting for seg selv stemmer virkelig ikke altså. Hvis du leser rundt på forum, og også her, så deler folk veldig veldig mye om det aller meste. Både om relasjoner, sykdom, diagnoser og alt i mellom på godt og vondt. Det er jo det mange bruker nettopp forum til, så det du skrev der skjønte jeg ingenting av. 

Mange deler mye. Men ikke nødvendigvis hver lille endring som skjer i seg selv og ber om bekreftelse eller synspunkt på dette. Det er ikke veldig vanlig. 

Anonymkode: 11f60...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange deler mye. Men ikke nødvendigvis hver lille endring som skjer i seg selv og ber om bekreftelse eller synspunkt på dette. Det er ikke veldig vanlig. 

Anonymkode: 11f60...5a7

Jeg har da ikke bedt om bekreftelse for hver lille endring. Det er lenge siden jeg stilte spørsmål ute på forumet om noe vedrørende meg og mindre svingninger, og det var pga de rundt meg har begynt å reagere. Nå får du gi deg. 

Til info så har jeg vært stigende over tid og dette er ikke en bitteliten endring. Min psykiatriske sykepleier sa selv at jeg framstår hypoman uten at jeg sa noe selv om det. Samme gjorde min venn. Jeg var personlig ikke sikker, og søkte råd her. 

Hva jeg skriver i dagboken er helt opp til meg og du står fritt til å ikke lese i den hvis det provoserer deg sånn. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Når vennen min i forrige uke spurte om jeg holder på å bli hypoman, og kontakten min i kommunen som kjenner meg veldig godt sier idag at han opplever meg som høy, har taleflom etc er det grunn til "bekymring"? 

Jeg har også kjent på tidvis eufori og forelskelse i livet og verden. Bortsett fra i natt hvor jeg kun fikk 5 timer søvn så sover jeg jo greit. 

Er jeg mildt hypoman da, eller er jeg på vei til å bli det? Når de rundt meg reagerer, hva er riktig å gjøre? Ringe behandler? Eller bare passe på at det ikke tar helt av igjen? 

Jeg pleier å bli hypoman rundt denne tiden av året.

Jeg har ikke taleflom hele tiden. Men jeg er i unaturlig godt humør fra morgen til kveld. Er også veldig lettrørt.

Føler også jeg er veldig var for inntrykk akkurat nå. Blir fort grøt i hodet etter feks en tur på kjøpesenter.

Jeg synes dette virker som hypomani. Tror du gjør lurt i å kontakte behandleren din sånn at tiltak kan settes inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (14 minutter siden):

Det som vedkommende sier er vel at det er store forskjeller mellom folk - også på dette området. Noen deler mye, andre deler ingenting. 

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange deler mye. Men ikke nødvendigvis hver lille endring som skjer i seg selv og ber om bekreftelse eller synspunkt på dette. Det er ikke veldig vanlig. 

Anonymkode: 11f60...5a7

Men hva er poenget med å skrive sånt? "de færreste gjør" og "de fleste gjør" er sånne sammenligninger som ikke gjør annet enn å gjøre folk veldig selvbevisste, og kanskje usikre på hva de skal dele og ikke. Jeg får ofte høre "de fleste" mener noe annet enn meg. "De fleste er uenige med deg" Det er så unødvendig, for hvorfor skal man måles opp mot hva andre gjør eller ikke gjør? Det spiller jo ingen rolle hvem som gjør hva, og hvor mye eller lite folk deler? Hverken "de færreste" eller "de fleste" har rett. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (2 minutter siden):

Jeg synes dette virker som hypomani. Tror du gjør lurt i å kontakte behandleren din sånn at tiltak kan settes inn. 

Okei. Ja, jeg har selv vært usikker. Har tenkt/håpt at det kun har vært lette av depresjon og normale følelser/svigninger, noe jeg jo har holdt fast ved i en tråd jeg skrev forrige uke, men det er jo enkelte ting som er typisk for meg når jeg er hypoman. 

Hvis jeg ikke blir ennå høyere så vil det kanskje bare brenne ut av seg selv. Men jeg vil jo ikke bli slik som i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Kashmir skrev (2 minutter siden):

 

Men hva er poenget med å skrive sånt? "de færreste gjør" og "de fleste gjør" er sånne sammenligninger som ikke gjør annet enn å gjøre folk veldig selvbevisste, og kanskje usikre på hva de skal dele og ikke. Jeg får ofte høre "de fleste" mener noe annet enn meg. "De fleste er uenige med deg" Det er så unødvendig, for hvorfor skal man måles opp mot hva andre gjør eller ikke gjør? Det spiller jo ingen rolle hvem som gjør hva, og hvor mye eller lite folk deler? Hverken "de færreste" eller "de fleste" har rett. 

Da må du ta det til deg, de fleste er mer enn halvparten og de fleste pleier og ha rett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...