Gå til innhold

Kanel i kaffen


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg bruker kanel i 3-4 kopper kaffe om dagen. Dette tilsvarer nok under 1 t-skje om dagen.

Maxdose kanel bør visst ikke være mer enn 1 t-skje daglig, så da er det vel ok at jeg har et dryss kanel i kaffekoppene? 

Eller bør jeg kjøpe den kanelen som selges på helsekost med mindre av det farlige stoffet i? Smaker det like godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, jeg har aldri kjøpt annen kanel enn vanlig, på matbutikk. Er veldig glad i kanel, men bruker det ikke så ofte. Kan du ikke ta bittelitt mindre i kaffekoppen, eller bruke det i max 2 kopper per dag, så går det sikkert greit med vanlig kanel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Hm, jeg har aldri kjøpt annen kanel enn vanlig, på matbutikk. Er veldig glad i kanel, men bruker det ikke så ofte. Kan du ikke ta bittelitt mindre i kaffekoppen, eller bruke det i max 2 kopper per dag, så går det sikkert greit med vanlig kanel?

Ja, jeg kan sikkert kutte ned litt. Jeg trodde det var nyrene som tar skade av mye kanel, men fant ut istad at det er leveren. Uansett sikkert ikke bra med så mye kanel hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at man ikke skal spise kanel hver dag. Jeg spiser det bare på grøt og cottage cheese, så blir ikke så ofte. Har bare hørt at det er veldig sunt pga antioksidanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Jeg visste ikke at man ikke skal spise kanel hver dag. Jeg spiser det bare på grøt og cottage cheese, så blir ikke så ofte. Har bare hørt at det er veldig sunt pga antioksidanter.

Jeg fikk høre det i fjor av ei. Så kom jeg til å tenke på det nå igjen fordi jeg tenker på alt som er bra og alt som er dårlig for kroppen. 

Men skal jo ikke bli hysterisk heller da. Så ble usikker på om jeg bør redusere eller om det går greit.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (27 minutter siden):

Jeg bruker kanel i 3-4 kopper kaffe om dagen. Dette tilsvarer nok under 1 t-skje om dagen.

Maxdose kanel bør visst ikke være mer enn 1 t-skje daglig, så da er det vel ok at jeg har et dryss kanel i kaffekoppene? 

Det står på alle seriøse nettsider at en liten teskje er trygt daglig inntak. Så lenge du ikke må opp i stadig større "dryss" for å få effekten du ønsker, er det etter all sannsynlighet helt greit. Jeg tviler på at noe som kan betegnes som "dryss", er helsefarlig. 

Glitter skrev (13 minutter siden):

Men skal jo ikke bli hysterisk heller da.

Enig. Advarselen kommer i kjølvannet av en EU-.regel, først og fremst med tanke på hva bakerne bør putte i gjærbaksten. I Norge har vi spist kanel på grøten i mange generasjoner, og ingen har hørt om at det gjør noe som helst. Det er greit å vite at barn ikke skal ha altfor stort inntak - noen barn har jo lett for å ta mer sukker og kanel på grøt o.l. enn voksne.

https://bramat.no/kosthold/matvarer/1128-er-kanel-farlig

https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/diverse_retter_produkter_og_ingredienser/storforbrukere_bor_begrense_inntaket_av_kanel

Det er påvist leverskader hos dyr ved stort kanelinntak. Jeg gjetter på at leverskader hos nordmenn skyldes inntak av helt andre ting. Men du kan jo teste den typen med mindre kumarin, det ser ut til at de har den på Coop Mega:

https://coop.no/mega/oppskrifter/krydder-og-urter/kanel/
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (1 minutt siden):

Det står på alle seriøse nettsider at en liten teskje er trygt daglig inntak. Så lenge du ikke må opp i stadig større "dryss" for å få effekten du ønsker, er det etter all sannsynlighet helt greit. Jeg tviler på at noe som kan betegnes som "dryss", er helsefarlig. 

Enig. Advarselen kommer i kjølvannet av en EU-.regel, først og fremst med tanke på hva bakerne bør putte i gjærbaksten. I Norge har vi spist kanel på grøten i mange generasjoner, og ingen har hørt om at det gjør noe som helst. Det er greit å vite at barn ikke skal ha altfor stort inntak - noen barn har jo lett for å ta mer sukker og kanel på grøt o.l. enn voksne.

https://bramat.no/kosthold/matvarer/1128-er-kanel-farlig

https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/diverse_retter_produkter_og_ingredienser/storforbrukere_bor_begrense_inntaket_av_kanel

Det er påvist leverskader hos dyr ved stort kanelinntak. Jeg gjetter på at leverskader hos nordmenn skyldes inntak av helt andre ting. Men du kan jo teste den typen med mindre kumarin, det ser ut til at de har den på Coop Mega:

https://coop.no/mega/oppskrifter/krydder-og-urter/kanel/
 

Åja! Ja da er det vel ikke så mye å tenke på det at jeg bruker kanel i kaffen min. Grøt spiser jeg ikke så ofte. Hadde dilla på havregrøt for ett år siden og spiste da mer kanel. Da hadde det kanskje vært lurt å kjøpe den sunne kaneltypen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (51 minutter siden):

Jeg visste ikke at man ikke skal spise kanel hver dag. Jeg spiser det bare på grøt og cottage cheese, så blir ikke så ofte. Har bare hørt at det er veldig sunt pga antioksidanter.

Den "vanlige" kanelen er visstnok ikke spesielt sunn, mens ceylon-kanel som selges på helsekost er bra mht. helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (58 minutter siden):

Jeg visste ikke at man ikke skal spise kanel hver dag. Jeg spiser det bare på grøt og cottage cheese, så blir ikke så ofte. Har bare hørt at det er veldig sunt pga antioksidanter.

Man skal jo ikke det heller 

Anonymkode: 94c2e...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 timer siden):

Den "vanlige" kanelen er visstnok ikke spesielt sunn, mens ceylon-kanel som selges på helsekost er bra mht. helse. 

Ceylon kanel smaker også bedre ( synes jeg ) Så det er win-win :)

Anonymkode: 8c43f...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ceylon kanel smaker også bedre ( synes jeg ) Så det er win-win :)

Anonymkode: 8c43f...1dc

Okei. Jeg har aldri prøvd sånn kanel. Kanskje det må prøves. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Ceylon er bedre, i tillegg til at den skal være et sunnere alternativ. Er å få kjøpt i flere dagligvarebutikker også, blant annet hos KIWI og Meny. 

Anonymkode: 52e11...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enig i at Ceylon er bedre, i tillegg til at den skal være et sunnere alternativ. Er å få kjøpt i flere dagligvarebutikker også, blant annet hos KIWI og Meny. 

Anonymkode: 52e11...4ec

Da skal jeg kjøpe det neste gang vi trenger kanel, må spise opp den vi har først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i at Ceylon er bedre, i tillegg til at den skal være et sunnere alternativ. Er å få kjøpt i flere dagligvarebutikker også, blant annet hos KIWI og Meny. 

Anonymkode: 52e11...4ec

Du må ikke bruke kaffe i cosylan det er ikke bra for tarmen. I værstefall kan du få tarmslyng når kanalet passerer tolvfingertarmen tregt. 

Anonymkode: 94c2e...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du må ikke bruke kaffe i cosylan det er ikke bra for tarmen. I værstefall kan du få tarmslyng når kanalet passerer tolvfingertarmen tregt. 

Anonymkode: 94c2e...357

Du må ta pillene dine

Anonymkode: 8c43f...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...