Gå til innhold

AD kupton eller andre.

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg til psykiater og kanskje får jeg AD, men hvilke AD vil dere anbefale? Det blir ikke fluoxetin, det var snakk om et annet men vet ikke hva. Skal jeg bare ta det psykiateren foreslår? Hva om det er wellbutrin? Man får jo økt angst av det? 

Og kan AD hjelpe på angsten? Sykepleieren trodde ikke det. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469732-ad-kupton-eller-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ta det psykiateren din anbefaler. Om han sier wellbutrin, forteller du om dine erfaringer. De fleste andre Ad vil sannsynligvis hjelpe på angsten.

Du er ingen A4-pasient, og det er ingen her som har noen forutsetninger, ut over ukvalifisert synsing, for å hjelpe deg med verken denne eller annen medisinering.

kupton skrev (16 minutter siden):

Du skal ta det psykiateren din anbefaler. Om han sier wellbutrin, forteller du om dine erfaringer. De fleste andre Ad vil sannsynligvis hjelpe på angsten.

Du er ingen A4-pasient, og det er ingen her som har noen forutsetninger, ut over ukvalifisert synsing, for å hjelpe deg med verken denne eller annen medisinering.

Ok. Får stole på det han anbefaler da. Takk for svar :) Og flott at de vil hjelpe på angsten :) 

kupton skrev (1 time siden):

Gjelder det alle brukere?

Anonymkode: 25952...166

kupton skrev (4 timer siden):

Et litt mer generelt spørsmål, siden jeg har sett det en del ganger her:

Er det faglig forankret å skrive ut Wellbutrin + antipsykotikum, som har tilnærmet en antidoteffekt på hverandre (da tenker jeg på bruk av antipsykotikum på andre indikasjoner enn søvn)?

Jeg har sett flere beklage seg over at de må øke dosen antipsykotikum når de tar Wellbutrin, og det opphever jo igjen virkningen av Wellbutrin? 

Annonse

ISW skrev (1 time siden):

Et litt mer generelt spørsmål, siden jeg har sett det en del ganger her:

Er det faglig forankret å skrive ut Wellbutrin + antipsykotikum, som har tilnærmet en antidoteffekt på hverandre (da tenker jeg på bruk av antipsykotikum på andre indikasjoner enn søvn)?

Jeg har sett flere beklage seg over at de må øke dosen antipsykotikum når de tar Wellbutrin, og det opphever jo igjen virkningen av Wellbutrin? 

Må ta en liten innledning først basert på det som er anerkjent erfaring i medisinen (ikke ta tallene som eksakte):

85% av pasientene er det noen kaller "runners". De blir friske av førstevalgs behandling, og det skjer vanligvis også raskt.

10% av pasientene trenger noe mer, kanskje et par forsøk, og det krever litt mer å få dem friske.

3-4% av pasientene må en jobbe lengre med, og de krever høykompetente behandlere.

De resterende er det vanskelig å komme til målet med. Her må en som oftest prøve seg frem med kombinasjoner og doser som ikke verken er første- andre- eller tredjevalg.

Nei, kombinasjonen du nevner brukes ikke på de to første gruppene jeg nevnte. Men om det meste annet er prøvd uten å komme til målet, prøver en ofte utradisjonelle kombinasjoner ut fra den erfaring at det noen ganger fører frem, og en ønsker ikke at noe skal være uprøvd.

kupton skrev (1 time siden):

Må ta en liten innledning først basert på det som er anerkjent erfaring i medisinen (ikke ta tallene som eksakte):

85% av pasientene er det noen kaller "runners". De blir friske av førstevalgs behandling, og det skjer vanligvis også raskt.

10% av pasientene trenger noe mer, kanskje et par forsøk, og det krever litt mer å få dem friske.

3-4% av pasientene må en jobbe lengre med, og de krever høykompetente behandlere.

De resterende er det vanskelig å komme til målet med. Her må en som oftest prøve seg frem med kombinasjoner og doser som ikke verken er første- andre- eller tredjevalg.

Nei, kombinasjonen du nevner brukes ikke på de to første gruppene jeg nevnte. Men om det meste annet er prøvd uten å komme til målet, prøver en ofte utradisjonelle kombinasjoner ut fra den erfaring at det noen ganger fører frem, og en ønsker ikke at noe skal være uprøvd.

Men hvordan kan antipsykotika, quetiapin motarbeide Wellbutrin når det også sies at den stabiliserer og forsterker effekt av antidepressiva? Er det kun SSRI den forsterker effekt av, og ikke Wellbutrin?

Anonymkode: 71ecc...f8f

stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Men i dag sa han det at jeg kunne legge på meg av både seroquel og risperdal når jeg tok det. Nå gruer jeg meg til blodprøver i morgen og ventingen det er der, ble plutselig så mye å gjøre nå. 

En blodprøve er fort gjort. :)

Håper Fluoxetine kan hjelpe deg!

Glitter skrev (5 minutter siden):

En blodprøve er fort gjort. :)

Håper Fluoxetine kan hjelpe deg!

Ja det er jo det men det er den ventingen, håper det ikke er for lenge å vente. 

Ja håper jeg også, vi skulle diskutere det om to uker ca. 

Annonse

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Men hvor lang tid tar det igjen før fluoxetin virker? Er det ikke flere uker? Virker vel ikke til  jul da? Pleier å føle meg dårlig i julen, tenkte kanskje et AD ville hjelpe? 

Søk på Fluoxetin i søkefeltet, så får du opp tråder du har startet om det samme før , denne og andre tråder :

Anonymkode: 25952...166

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...