Gå til innhold

Hvordan får jeg det bedre med meg selv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 3 uker senere...

Jeg går til fastlegen. Har gått til flere psykologer før. Prøvd haugevis av medisiner. Sliter med angst og depresjon og traumer. Mange dårlige erfaringer fra andre mennesker. Klarer ikke å stole på folk fordi det har jeg brent meg på før. Har blitt mobbet mye både som barn, ungdom og som voksen. 

Det er bra at du har prøvd å få det bedre ved å prøve medisiner og behandling. Klart, når man blir mobbet så vil man gjerne bli mer skeptisk til andre og få sosial angst. Det er dumt at du ikke har funnet medisiner som fungerer når det er viktig hvis man har angst og depresjon.

Hei Diis. Om du vil ha mitt råd så må det være å skape innhold i livet ditt. Jeg har traumer og masse svik gjennom livet, men jeg har jobbet meg gjennom både sosial angst og sånne problemer med selvfølelsen på egen hånd ved å ha hobbyer og en jobb jeg kunne holde på med. Den jobben jeg tok på meg gjorde jeg kun for å ha ett tidsfordriv, for med de forutsetningene jeg hadde på forhånd så var det ingenting som tilsa at jeg skulle ende opp med å jobbe som snekker i 10 år. Gjennom jobben så lærte jeg veldig mye om egen styrke og verdi, og at andre mennesker slettes ikke er så skumle om man oppfører seg fint og prøver sitt beste.

Om du har noe du liker å holde på med, så foreslår jeg at du prater med firma hvor du kan praktisere det du liker, så spør du om du kan få lov til å være med som hjelper uten å få betalt noe for det. Jeg har prøvd den der samtalen flere steder, og folk kan være veldig positive til det hvis du ordlegger deg riktig. På denne måten vil du kanskje få praktisere ett yrke sammen med kollegaer med lignende kunnskap og interesser, og du vil også få tilbakemeldinger på den jobben du gjør. Alt dette har med seg en lærdom som kanskje kan ta årevis å bli synlig, men jeg tror du vil vokse veldig som person ved å gjøre noe sånt. 

Andre ting kan jo være å melde seg inn i sånne selvhjelpsgrupper og frivillighetsbaserte virksomheter hvor du kan bruke tiden din på å hjelpe andre. Også her vil du komme i kontakt med mennesker samt få tilbakemeldinger på den jobben du gjør, og hvis du holder ut med det over tid så kan det hjelpe deg å få ett annet syn på både deg selv og andre mennesker. 

Og en siste ting; det er fint mulig å være åpen og ærlig med mennesker uten å slippe de inn i hjertet sitt. Da kan du få teste for å se om andre aksepterer deg uten å bli spesielt såret hvis de ikke gjør det. Jeg har ikke lært meg å slippe folk innpå meg helt enda, men det er noe jeg jobber aktivt med å finne ut av, så jeg håper jeg skal klare å knekke den gåten også en dag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...