Glitter Skrevet 25. november 2022 Del Skrevet 25. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er nok noe i det, det kunne vært verre hvis en var inaktiv. Synes noen ganger hjelper der og da. Like ofte er det bare tungt å bevege seg. Anonymkode: e402d...b57 Åja ja ser jo nå at du har skrevet at du går ut hver dag. Hvorfor babler jeg om å komme seg ut i nabolaget da. Jeg er ikke helt på stadion beklager det. Ja, den tunge depresjdesfølelsen hvor en egentlig bare lengter etter sofaen. Da er du beintøff som kommer deg ut. Kan du kjenne på litt mestring som gjør det? Endret 25. november 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4128990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 25. november 2022 Del Skrevet 25. november 2022 (endret) Det sies jo at trening kan hjelpe på depresjon, og turer i naturen kan regnes som trening om det er tungt nok. Det å være ute i naturen kan være positivt for mange i seg selv. Det kan ikke sammenlignes med depresjon, men min første kjærlighetssorg var unormalt tung fordi den også inkluderte mitt selvbilde og mye annen bagasje. Jeg var på et veldig mørkt og tungt sted i den perioden. Det som faktisk hjalp var ikke "tur i naturen" i seg selv, men det å gå en fjelltur som var så tung at jeg bokstavlig talt måtte dra meg selv opp fra lyngbusk til lyngbusk. Jeg hadde ikke tid til å tenke på hvor vondt jeg hadde det når jeg måtte være bevisst hvert eneste steg jeg tok for ikke å ramle ned. Da jeg endelig kom opp så hadde jeg brukt så mye energi bare på å klare å komme meg opp at det var ikke mer igjen til å tenke over at jeg hadde det fælt. I tillegg til mestringsfølelsen av å ha kommet meg opp. Jeg følte meg selvsagt like ille igjen da jeg kom hjem igjen, men det hjalp der og da. Endret 25. november 2022 av Vhanja 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4128994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 Del Skrevet 25. november 2022 Glitter skrev (27 minutter siden): Åja ja ser jo nå at du har skrevet at du går ut hver dag. Hvorfor babler jeg om å komme seg ut i nabolaget da. Jeg er ikke helt på stadion beklager det. Ja, den tunge depresjdesfølelsen hvor en egentlig bare lengter etter sofaen. Da er du beintøff som kommer deg ut. Kan du kjenne på litt mestring som gjør det? Nei, jeg pleier komme meg ut selv om jeg er deprimert, selv når jeg er mer deprimert enn nå. Jeg er ikke mye ute, og er lite i fysisk aktivitet nå. Men jeg jobber noen dager i uken. Og familien krever sitt. Uten det hadde jeg hatt litt mer overskudd til å være i litt fysisk aktivitet og ute i frisk luft. Men kan nesten ikke sykmelde meg fullt bare for å lunne være ute i aktivitet. I tidligere depresjoner har jeg satt meg mål, litt forskjellig. En gang å være minst en halvtime ute i dagslys, andre ganger en halvtime aktivitet. Da vil aktivitet si å rusle en tur. Anonymkode: e402d...b57 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4128996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 25. november 2022 Del Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, jeg pleier komme meg ut selv om jeg er deprimert, selv når jeg er mer deprimert enn nå. Jeg er ikke mye ute, og er lite i fysisk aktivitet nå. Men jeg jobber noen dager i uken. Og familien krever sitt. Uten det hadde jeg hatt litt mer overskudd til å være i litt fysisk aktivitet og ute i frisk luft. Men kan nesten ikke sykmelde meg fullt bare for å lunne være ute i aktivitet. I tidligere depresjoner har jeg satt meg mål, litt forskjellig. En gang å være minst en halvtime ute i dagslys, andre ganger en halvtime aktivitet. Da vil aktivitet si å rusle en tur. Anonymkode: e402d...b57 Det er bra om du greier å holde deg litt i jobb så det er vel kanskje ikke rett å sykemelde seg for å få til å være mer i aktivitet nei. Med mindre det er slik at du slites mer ut enn det gagner deg å være på jobb nå. Jeg håper du blir bedre snart. Det høres jo ut som at du gjør mye rett mtp hvordan forvalte energien din så da er det kanskje tid, og andre type tiltak som skal til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4129007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cybele Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Jeg gikk i fella nå i høst hvor jeg lot meg påvirke av disse psykologene som mener at yoga, tur, samtale og selvutvikling er veien til et bedre liv. Jeg slutta på stemningsstabiliserende og det fungerte fint noen uker før jeg for et par uker siden fant meg selv i bratt nedoverbakke på vei inn i monsterdepresjonens gap. Føler meg dum som trodde at «tur i skogen» kan lindre nok. Så her ligger jeg, sykemeldt og helt nedkjørt, kraftløs, angstfull og gledesløs og venter på at Lamictal skal tikke inn, noe som tar tid. Disse psykologene som så arrogant mener at naturen trumfer psykofarmaka: De har virkelig ikke prøvd selv, hverken depresjon (av sorten hvor man ikke evner gå tur pga utmattelse) eller funksjonen medisiner kan ha. Livreddende og alfa og omega for å fungere i samfunn og familie. Natur og skog som supplement er imidlertid er høydare og burde omfavnes av flere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4129045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Cybele skrev (39 minutter siden): Jeg gikk i fella nå i høst hvor jeg lot meg påvirke av disse psykologene som mener at yoga, tur, samtale og selvutvikling er veien til et bedre liv. Jeg slutta på stemningsstabiliserende og det fungerte fint noen uker før jeg for et par uker siden fant meg selv i bratt nedoverbakke på vei inn i monsterdepresjonens gap. Føler meg dum som trodde at «tur i skogen» kan lindre nok. Så her ligger jeg, sykemeldt og helt nedkjørt, kraftløs, angstfull og gledesløs og venter på at Lamictal skal tikke inn, noe som tar tid. Disse psykologene som så arrogant mener at naturen trumfer psykofarmaka: De har virkelig ikke prøvd selv, hverken depresjon (av sorten hvor man ikke evner gå tur pga utmattelse) eller funksjonen medisiner kan ha. Livreddende og alfa og omega for å fungere i samfunn og familie. Natur og skog som supplement er imidlertid er høydare og burde omfavnes av flere. Ja, helt enig. Det er jo rett og slett farlig å formulere seg slik/mene at man skal droppe medisiner og kun bruke fysisk aktivitet. Det kan nok funke for noen med en "vanlig" depresjon, men ved stemningslidelser så er nok kombinasjon det rette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4129051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Gå tur hjelper bare midlertidig ved depresjon 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4129064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Kashmir skrev (12 timer siden): Det hjelper han jo når han er ute, og det er jo veldig bra. Da bør du jo ha tro på at det hjelper? Det tok meg tre år å bli frisk, så jeg var heldig som ble det, men kanskje det ville tatt mye lengre tid uten alle timene utendørs? Mannen din får jo uansett litt bedre livskvalitet av det da.. Ja det er jo bra det men han sier det hjelper ikke ellers, men han har jo godt av å være ute. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4129065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Glitter skrev (12 timer siden): Jeg føler også ofte at det kun hjelper der og da. Men jeg tror det egentlig hjelper mer enn det. Det bare merkes ikke like godt. Det merkes når jeg har perioder hvor jeg er helt inaktiv. Da blir jeg verre på flere områder og absolutt alt blir er ork. Jeg har stoppet opp og begynt på igjen med trening mange ganger gjennom min psykiske sykdomstid så jeg har fått erfare hvor viktig det er for min del i alle fall. Og hadde det vært så at det kun hjalp han der og da, så er jo det verdifult i seg selv tenker nå jeg. Men mtp hva som skjer i kroppen når man beveger seg, får dagslys etc. Så vet vi jo fra vitenskapelig perspektiv at det hjelper mer enn der og da. Det er bare ikke alt vi kjenner bevisst. Ja det er bra det hjelper der og da, ellers er han helt ødelagt...spesielt nå. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469790-g%C3%A5-i-skogen-i-stedet-for-%C3%A5-ta-antidepressiva/page/2/#findComment-4129066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.