Gå til innhold

Kupton - fortvilet rundt medisinering


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

Jeg viser til tidligere innlegg:

«Håper @kupton eller andre med kompetanse/erfaring kan svare meg, da jeg er i en fortvilet situasjon.

Jeg er en 20 år gammel jente som er innlagt på psykiatrisk avdeling for langtidsbehandling. Jeg har emosjonelt ustabil, dyssosial, tvangspreget og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har mye uro og utagering og jeg er nesten daglig i belter. 

Sykehuset har prøvd å hjelpe meg medikamentelt og vi har prøvd 5 ulike typer medisiner (Cisordinol, Seroquel, Valium, Zyprexa og Nozinan), men ingen av disse har bitt på meg. I en periode gikk jeg på 30 mg Valium og 600 mg Seroquel daglig, uten at jeg ble trøtt engang. Det eneste som har sedert meg er injeksjon med 100 mg Cisordinol, men det sier seg selv at jeg ikke kan få en Acutard hver 4. dag. I en periode gikk jeg også på 200 mg Nozinan daglig, uten at det dempet meg.

Nå har leven sagt seg villig til å prøve 30 mg Stesolid/dag, men Valium og Stesolid er jo diazepam? Jeg tviler på at Stesolid hjelper meg hvis ikke Valium hjalp meg.

Jeg er en ung jente som sjeldent har brukt benzodiazepiner og 30 mg Valium er vel nok til at se fleste hadde gått rundt som en zombie?

Jeg gikk på 30 mg Stesolid og 200 mg Seroquel for et drøyt år siden, og jeg ble trøtt og sløv den gang, men nå funker plutselig ikke benzo på meg.

Både jeg og legen er fortvilet over at vi ikke finner medinser som kan dempe uro og aggresjon.

Jeg vet at det ikke er medisiner som hjelper mot EUPF og at benzo har misbrukspotensiale, men jeg trenger en liten krykke i en vanskelig periode. Problemet er at vi ikke finner medisiner som hjelper meg.

Nå står jeg på 100 mg Lamictal, planen er at det skal økes til 200 mg, men jeg opplever at jeg trenger sterkere medisiner enn Lamictal.

Noen råd/tips?

Hilsen fortvilet

20-åring»

Status nå:

Overlegen har satt meg opp på 30 mg Valium/dag og 150 mg Seroquel/dag sammen med 100 mg Lamictal og 7,5 mg Imovane.

Dette er fortsatt ikke urodempende. I forrige uke ble jeg tvangsmedisinert med 150 mg Cisordinol etter mye uro i belteseng, men selv da utagerte jeg kraftig. Jeg er så fortvilet - legen kaller meg et «medisinsk fenomen» - han har aldri sett noe lignende. Jeg er benzonaiv, men selv ikke benzo hjelper meg. Jeg vet ikke min arme råd - jeg får aldri hvile og ro.

Legen vil ikke sette meg på Cisordinol depot som du foreslå @kupton, da det ikke finnes indikasjoner for dette,

Hilsen desperat 20-åring

Hjelp @kupton 😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen nye svar.

Det er ikke bedre indikasjon for flere av de andre tiltakene enn for Cisordinol depot. Særlig når det er det eneste som har virket.

Lamictal skal doseres etter serumkonsentrasjon. 100mg er vanligvis for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antipsykotika funker vel ikke på deg fordi din uro ikke skyldes psykose? 

Men hva er det du er sint på? Er det at du blir holdt der mot din vilje som gjør deg så sint? Isåfall er det vel bedre løsning å slippe deg ut

Anonymkode: bd25c...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen nye svar.

Det er ikke bedre indikasjon for flere av de andre tiltakene enn for Cisordinol depot. Særlig når det er det eneste som har virket.

Lamictal skal doseres etter serumkonsentrasjon. 100mg er vanligvis for lite.

Totalt fordomsfritt spørsmål fordi jeg selv bruker Lamictal: hvorfor his Lamictal til en pasient som ts som ikke har en påvist stemningslidelser. Hva hjelper Lamictal for i slike tilfeller? Ts kan selvsagt svare selv om hun vil og vet svaret! 

Anonymkode: f8060...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tror dessverre ikke det er noen «quick fix» på dette. Første målsetning må jo som du selv er inne på være å stabilisere deg såpass at du kan nyttegjøre deg av behandling. Da tenker jeg kombinasjon av Cisordinol og muligens mer potent benzo (f.eks klonazepam). Så må Lamictal trappes opp til en hensiktsmessig dose, men dette tar litt tid for at du skal unngå bivirkninger. 

Lamictal kan nok hjelpe deg, men må som Kupton er inne på doseres etter serumkonsentrasjon. Du må også gi den litt tid for å fungere. 

Når du har blitt noe mer stabil, er det nok psykoterapi som vil hjelpe mest. Skjønner at du er fortvilet og motløs, men ikke gi opp. Du kan komme deg gjennom dette også.

klem til deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Antipsykotika funker vel ikke på deg fordi din uro ikke skyldes psykose? 

Men hva er det du er sint på? Er det at du blir holdt der mot din vilje som gjør deg så sint? Isåfall er det vel bedre løsning å slippe deg ut

Anonymkode: bd25c...968

Antipsykotika kan hjelpe på mange tilstander, ikke bare psykose. Ikke minst på angst og uro.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
kupton skrev (7 timer siden):

Jeg har ingen nye svar.

Det er ikke bedre indikasjon for flere av de andre tiltakene enn for Cisordinol depot. Særlig når det er det eneste som har virket.

Lamictal skal doseres etter serumkonsentrasjon. 100mg er vanligvis for lite.

Legen vil ikke sette meg på Cisordinol depot, fordi han ikke vil gi meg sprøyte 😐

Planen er at vi skal trappe opp til 200 mg Lamictal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
ISW skrev (4 timer siden):

Hei.

Jeg tror dessverre ikke det er noen «quick fix» på dette. Første målsetning må jo som du selv er inne på være å stabilisere deg såpass at du kan nyttegjøre deg av behandling. Da tenker jeg kombinasjon av Cisordinol og muligens mer potent benzo (f.eks klonazepam). Så må Lamictal trappes opp til en hensiktsmessig dose, men dette tar litt tid for at du skal unngå bivirkninger. 

Lamictal kan nok hjelpe deg, men må som Kupton er inne på doseres etter serumkonsentrasjon. Du må også gi den litt tid for å fungere. 

Når du har blitt noe mer stabil, er det nok psykoterapi som vil hjelpe mest. Skjønner at du er fortvilet og motløs, men ikke gi opp. Du kan komme deg gjennom dette også.

klem til deg 

Det tenker jeg også. Slik det er nå synes jeg det er vanskelig å nyttiggjøre meg av psykoterapi. Samtalene mellom meg og behandlingsansvarlig stort sett skjer på belterommet 😣

Ja, jeg er utrolig fortvilet og motløs, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg håper at vi finner riktig medisinering til slutt 😪

Endret av Frøya Alilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
kupton skrev (8 timer siden):

Jeg har ingen nye svar.

Det er ikke bedre indikasjon for flere av de andre tiltakene enn for Cisordinol depot. Særlig når det er det eneste som har virket.

Lamictal skal doseres etter serumkonsentrasjon. 100mg er vanligvis for lite.

Jeg fikk en ny injeksjon i sted fordi jeg var så urolig. Forhåpentligvis får jeg ro i et par dager nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (18 timer siden):

Det tenker jeg også. Slik det er nå synes jeg det er vanskelig å nyttiggjøre meg av psykoterapi. Samtalene mellom meg og behandlingsansvarlig stort sett skjer på belterommet 😣

Ja, jeg er utrolig fortvilet og motløs, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg håper at vi finner riktig medisinering til slutt 😪

Det man skal være litt obs på (som en kommentar til mitt forrige svar også) er at det er en teoretisk mulighet for at man utagerer mer når man bruker benzo. Ikke nødvendigvis som følge av paradoksale effekter, men også fordi man mister noen hemninger. Det blir litt som å være full.

Jeg sier ikke at dette er tilfellet for deg, jeg bare nevner det hvis du også deler den erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
ISW skrev (18 timer siden):

Det man skal være litt obs på (som en kommentar til mitt forrige svar også) er at det er en teoretisk mulighet for at man utagerer mer når man bruker benzo. Ikke nødvendigvis som følge av paradoksale effekter, men også fordi man mister noen hemninger. Det blir litt som å være full.

Jeg sier ikke at dette er tilfellet for deg, jeg bare nevner det hvis du også deler den erfaringen.

Jeg opplever ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (På 27.11.2022 den 19.13):

Det tenker jeg også. Slik det er nå synes jeg det er vanskelig å nyttiggjøre meg av psykoterapi. Samtalene mellom meg og behandlingsansvarlig stort sett skjer på belterommet 😣

Ja, jeg er utrolig fortvilet og motløs, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg håper at vi finner riktig medisinering til slutt 😪

Er det ikke oppsatt faste tidspunkt for samtaler med behandler? I så fall burde det gjøres. 

Hva tenker du selv kan føre til mindre utagering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (55 minutter siden):

Jeg opplever ikke det.

Hvorfor utagerer du det føler sikkert ikke noen vei? 

Anonymkode: b5d03...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
frosken skrev (23 timer siden):

Er det ikke oppsatt faste tidspunkt for samtaler med behandler? I så fall burde det gjøres. 

Hva tenker du selv kan føre til mindre utagering?

Han kommer innom 2-4 ganger uka, altettersom det passer han

Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...