Gå til innhold

Psykologer og medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan psykologer bare finne ut at de skal påvirke medisinering, motivere til å slutte. De kan sikkert ha riktig vurdering noen ganger, men de bør vel snakke med psykiater om det først? Er det ikke noe som heter tverrfaglige samarbeid?

Anonymkode: 7aeb5...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan kan psykologer bare finne ut at de skal påvirke medisinering, motivere til å slutte. De kan sikkert ha riktig vurdering noen ganger, men de bør vel snakke med psykiater om det først? Er det ikke noe som heter tverrfaglige samarbeid?

Anonymkode: 7aeb5...7a6

Ikke alle arbeider tverrfaglig og skal heller ikke det.  Det er helt lov å virke og behandle innen ulike faglige retninger som støtter seg på ulike teorier for hva som gir bedring. Tviler på ar mange psykologer er i mot medisinering av psykoser og schizofreni feks. Men at det finnes tilfeller sykdom som kan sees på fra ulike vinker og dermed møtes med ulike behandlingsalternativ er det mange eksempler på. Satt på spissen forfekter psykiaterne medikasjon mens psykologene mener samtale og tilrettelegging alene kan løse det meste. De aller fleste møtes imidlertid på midten et sted. Og så finnes det ekstremer i hver fløy. 

Anonymkode: cab9c...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle arbeider tverrfaglig og skal heller ikke det.  Det er helt lov å virke og behandle innen ulike faglige retninger som støtter seg på ulike teorier for hva som gir bedring. Tviler på ar mange psykologer er i mot medisinering av psykoser og schizofreni feks. Men at det finnes tilfeller sykdom som kan sees på fra ulike vinker og dermed møtes med ulike behandlingsalternativ er det mange eksempler på. Satt på spissen forfekter psykiaterne medikasjon mens psykologene mener samtale og tilrettelegging alene kan løse det meste. De aller fleste møtes imidlertid på midten et sted. Og så finnes det ekstremer i hver fløy. 

Anonymkode: cab9c...f09

Ja, men skal en slutte på medisiner,  bør ikke det være i samråd med lege?

Anonymkode: 7aeb5...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, men skal en slutte på medisiner,  bør ikke det være i samråd med lege?

Anonymkode: 7aeb5...7a6

Jo, man bør det. Men man er ikke pliktig til noe som helst. Man kan gå til psykolog som mener samtalebehandling er godt nok og velge å slutte på medisiner en lege har skrevet ut. Man har ansvar for egen helse og kan ta til seg de rådene man gis, enten det er medisinbruk eller ikke.

Anonymkode: cab9c...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært og er en forferdelig sak i norsk psykiatri at ideologier/trosspørsmål hos alt for mange behandlere har dominert over vitenskapelig dokumentert behandling. Det har heldigvis vært en positiv utvikling, men denne uetiske tilnærmingen finnes dessverre fortsatt i alt for stor grad. 

PS: Dette gjelder ikke kun psykologer, men finnes blant alle yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 minutter siden):

Det har vært og er en forferdelig sak i norsk psykiatri at ideologier/trosspørsmål hos alt for mange behandlere har dominert over vitenskapelig dokumentert behandling. Det har heldigvis vært en positiv utvikling, men denne uetiske tilnærmingen finnes dessverre fortsatt i alt for stor grad. 

PS: Dette gjelder ikke kun psykologer, men finnes blant alle yrkesgrupper.

Hva mener du med at ideologier og trosspørsmål styrer behandlingsvalg? Et eksempel? 

Anonymkode: cab9c...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med at ideologier og trosspørsmål styrer behandlingsvalg? Et eksempel? 

Anonymkode: cab9c...f09

Fra siste ukes tråder her på DOL:
Psykolog som får bipolar til å slutte med Lamictal.

Psykspl i kommune som anbefaler bipolar å seponere flere medisiner brått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikke lyst til å nevne tre eksempler på alternativ tenkning i psykiatrien som er selvopplevd 

1. Sykepleier på psykos post som drev med syngebolle, ånde utdrivning  og håndspåleggelse inne på avdelingen . Nei jeg ble ikke bedre, heller verre. 

2. Sykepleier samme avdeling men et annet opphold, som synes at jeg burde ta en kopp med varm melk og honning istedenfor de medisinene legen hadde bestemt, jeg hadde da ikke sovet på nesten en uke. 

3. Sist men ikke minst, min kjære psykolog som sendte med meg hjem en gudestatue, fra sin religion,  for å hjelpe meg til å føle meg bedre gjennom en juleferie. 

 

 

Anonymkode: d3141...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fikke lyst til å nevne tre eksempler på alternativ tenkning i psykiatrien som er selvopplevd 

1. Sykepleier på psykos post som drev med syngebolle, ånde utdrivning  og håndspåleggelse inne på avdelingen . Nei jeg ble ikke bedre, heller verre. 

2. Sykepleier samme avdeling men et annet opphold, som synes at jeg burde ta en kopp med varm melk og honning istedenfor de medisinene legen hadde bestemt, jeg hadde da ikke sovet på nesten en uke. 

3. Sist men ikke minst, min kjære psykolog som sendte med meg hjem en gudestatue, fra sin religion,  for å hjelpe meg til å føle meg bedre gjennom en juleferie. 

 

 

Anonymkode: d3141...b2a

Hvor i all verden var du innlagt? Åndeutdrivning og håndspåleggelse? Var dette noe sært privat i regi av en menighet? 

At det ble anbefalt melk og honning når medisinene legen ga deg likevel ikke virket, det ser jeg ikke på som noe rart eller useriøst. Det var jo bare et velment og ufarlig råd når ingenting annet hjalp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (53 minutter siden):

Hvor i all verden var du innlagt? Åndeutdrivning og håndspåleggelse? Var dette noe sært privat i regi av en menighet? 

At det ble anbefalt melk og honning når medisinene legen ga deg likevel ikke virket, det ser jeg ikke på som noe rart eller useriøst. Det var jo bare et velment og ufarlig råd når ingenting annet hjalp. 

Det står istedenfor medisiner,  hn syntes jeg skulle ta en kopp med melk og honning istedenfor medisiner.   Hvor jeg var innlagt? Et DPS i Norge, ønsker ikke å si hvor. 

Anonymkode: d3141...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det står istedenfor medisiner,  hn syntes jeg skulle ta en kopp med melk og honning istedenfor medisiner.   Hvor jeg var innlagt? Et DPS i Norge, ønsker ikke å si hvor. 

Anonymkode: d3141...b2a

Jeg trodde medisinene var for å sove siden hun anbefalte melk og honning. Og du hadde jo ikke sovet på en uke. Men da misforsto jeg. Syns det hørtes veldig spesielt ut, og ganske ulovlig for å være ærlig. Åndeutdrivning og håndspåleggelse på DPS ser ut som fete overskrifter i avisene....Og at psykologen sendte med deg gudestatue. Altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg trodde medisinene var for å sove siden hun anbefalte melk og honning. Og du hadde jo ikke sovet på en uke. Men da misforsto jeg. Syns det hørtes veldig spesielt ut, og ganske ulovlig for å være ærlig. Åndeutdrivning og håndspåleggelse på DPS ser ut som fete overskrifter i avisene....Og at psykologen sendte med deg gudestatue. Altså...

Ja det hadde passet godt i avisa.

Anonymkode: d3141...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg fikk kristen karismatisk litteratur av en pleiemedhjelper på en avdeling med oppfordring om å møte opp på et møte når jeg slapp ut. Jeg var tvangsinnlagt på lukket.

 

Mye rart i psykiatrien ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Jeg fikk kristen karismatisk litteratur av en pleiemedhjelper på en avdeling med oppfordring om å møte opp på et møte når jeg slapp ut. Jeg var tvangsinnlagt på lukket.

 

Mye rart i psykiatrien ja.

Burde nesten vært oppsigelsesgrunn. 

Anonymkode: 2f127...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt av en plass jeg kom i behandling, at jeg ikke har diagnoser, at jeg bare er redd for følelser og at jeg ikke burde gå på medisiner. Dette mente de uten å kjenne meg, og de fikk meg til å slutte med Lamictal. Og hver uke da jeg var på legesamtale hos psykiateren så presset hun på med at jeg skulle slutte med Truxal og vival også. Selv om jeg sa klart ifra at det ønsker jeg ikke. Og hun forsøkte å manipulere meg ved å si at jeg ikke tar meg selv på alvor hvis jeg fortsetter med medisiner.

Dette har vært et dårlig år og det var i januar jeg sluttet/begynte å trappe ned på Lamictal. Jeg kan ikke vite sikkert om det er derfor, men jeg har vært nesten konstant deprimert i år bortsett fra en fem ukers hypomani i sommer og de siste ukene nå med først normaltilstand for en gangs skyld og deretter hypomani igjen som nå er i orden pga medisiner og søvn. Uansett virket ikke Lamictal i god nok grad så skal starte med noe annet. 

Denne plassen skrev mye rart i epikrisen og jeg tolker de som veldig arrogant som tror de vet bedre om meg enn alle de hjemme som kjenner meg svært godt og som er enig i hva som feiler meg. 

Det var altså både en psykologspesialist og en psykiater som presset meg angående medisiner. 

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Burde nesten vært oppsigelsesgrunn. 

Anonymkode: 2f127...a12

Det var det sikkert også, men jeg sladret lkke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (15 minutter siden):

Det var det sikkert også, men jeg sladret lkke

Sånt burde vært kommet fram. Blir helt satt ut av det jeg leser her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...