Gå til innhold

Kupton - går det an å bli oppstemt av lurasidone?

Anbefalte innlegg

Begynte forrige uke, og merker nå økende rastløshet, raskhet i tankene og virketrang. Kommer på tusen ting jeg skal gjøre/har lyst til å gjøre og finner ikke helt ro. Problemer med å sove om natten fordi jeg tenker så mye. Har bare hørt man kan bli oppstemt av AD i starten, ikke av AP? Ka du tru? Har bipolar.

Anonymkode: 4d456...c3c

Fortsetter under...

Jeg har to kommentarer:

1. I lave doser kan de fleste antipsykotika gi oppstemthet / antidepressiv effekt. Dette skyldes at lave doser antipsykotika fremmer utskillelsen av visse nevrotransmittere, uten at de blokkerer så mye av nevrotransmitternes effekt. Hvis du nylig har startet kan dette være årsaken.

2. Lurasidon (og noen andre antipsykotika) har en antidepressiv effekt gjennom direkte stimulering av noen serotoninreseptorer. Jeg har hørt om hypomani ved bruk av Zeldox, som har en nokså lik profil som lurasidon. Så det er en teoretisk mulighet for at det er det du opplever.

ISW skrev (1 time siden):

Jeg har to kommentarer:

1. I lave doser kan de fleste antipsykotika gi oppstemthet / antidepressiv effekt. Dette skyldes at lave doser antipsykotika fremmer utskillelsen av visse nevrotransmittere, uten at de blokkerer så mye av nevrotransmitternes effekt. Hvis du nylig har startet kan dette være årsaken.

2. Lurasidon (og noen andre antipsykotika) har en antidepressiv effekt gjennom direkte stimulering av noen serotoninreseptorer. Jeg har hørt om hypomani ved bruk av Zeldox, som har en nokså lik profil som lurasidon. Så det er en teoretisk mulighet for at det er det du opplever.

Takk for svar! :)

ISW skrev (1 time siden):

Jeg har to kommentarer:

Og så har det i mitt tilfelle kanskje også noe å si at jeg samtidig trapper ned på den forrige AP, sånn at den mister sin effekt nå? Slutter helt med den en av dagene nå uten at Latuda har kommet opp i terapeutisk dose.

Men vet ikke.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Og så har det i mitt tilfelle kanskje også noe å si at jeg samtidig trapper ned på den forrige AP, sånn at den mister sin effekt nå? Slutter helt med den en av dagene nå uten at Latuda har kommet opp i terapeutisk dose.

Men vet ikke.

Det høres egentlig enda mer sannsynlig ut. Jeg ville snakket med legen om dette og spurt om dosen kunne økes raskere.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...