Gå til innhold

Hva menes med ressurssterk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når du er i en posisjon hvor du får respekt og har midler til å opprettholde en livsstil hvor du har alt nødvendig lett tilgjengelig. Det er også vanligvis antatt viktig med riktig nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Når du er i en posisjon hvor du får respekt og har midler til å opprettholde en livsstil hvor du har alt nødvendig lett tilgjengelig. Det er også vanligvis antatt viktig med riktig nettverk.

Å være ressurssterk er ikke bare ensbetydende med ytre ting. Man kan også være ressurssterk på et indre plan, i form av f.eks god evne til å mestre livet tross store utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (2 minutter siden):

Å være ressurssterk er ikke bare ensbetydende med ytre ting. Man kan også være ressurssterk på et indre plan, i form av f.eks god evne til å mestre livet tross store utfordringer. 

Å ikke være ressursterk betyr ikke at man er ressurssvak. Heller ikke at man ikke har ressurser i det hele tatt, også store ressurser på noen områder.

Det ytre man opparbeider seg er ofte noe som man bygger opp på grunn av egenskaper og evner. Det gjelder også nettverk. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker selv på hva som ligger i det. Jeg har jo mange ganger fått høre at jeg er ressurssterk fordi tross alt mye tungt og psykisk sykdom kom jeg meg gjennom utdanning, jeg stod for hus, hjem og barn osv. Samtidig knakk jeg jo ihop og mistet omtrent alt i livet mitt og har vært inn og ut av psykiatrien. Så blir litt forvirret når helsepersonell sier jeg er det. 

Er det om noen  er ressurssterk en subjektiv mening uten en klar definisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 minutt siden):

Er usikker selv på hva som ligger i det. Jeg har jo mange ganger fått høre at jeg er ressurssterk fordi tross alt mye tungt og psykisk sykdom kom jeg meg gjennom utdanning, jeg stod for hus, hjem og barn osv. Samtidig knakk jeg jo ihop og mistet omtrent alt i livet mitt og har vært inn og ut av psykiatrien. Så blir litt forvirret når helsepersonell sier jeg er det. 

Er det om noen  er ressurssterk en subjektiv mening uten en klar definisjon?

Jeg oppfatter også deg som ressurssterk fordi du har selvinnsikt og er veldig ryddig når du skriver om din situasjon. Nå kjenner jeg deg ikke da, men det er oppfattelsen jeg har etter å ha lest en del av det du skriver.

Jeg tror alke har sine ressurser mer eller mindre, og det gjelder jo meg selv også. Jeg er ganske sterk og får respekt sånn i omgivelsene, men jeg har ingenting å stille opp med om noen instanser ville utsatt meg for noe. Der kommer jeg helt til kort fordi jeg ikke har de viktige personene rundt meg eller så god økonomi at jeg kan hyre advokater. Ikke er jeg i en god posisjon når det gjelder status og sosial rang heller, og da er det dem som ikke ville tatt meg alvorlig. Så alt i alt ikke ressurssterk sånn sett. 

Så jeg tror at for å bli betraktet som det, så må mer være på stell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Er usikker selv på hva som ligger i det. Jeg har jo mange ganger fått høre at jeg er ressurssterk fordi tross alt mye tungt og psykisk sykdom kom jeg meg gjennom utdanning, jeg stod for hus, hjem og barn osv. Samtidig knakk jeg jo ihop og mistet omtrent alt i livet mitt og har vært inn og ut av psykiatrien. Så blir litt forvirret når helsepersonell sier jeg er det. 

Er det om noen  er ressurssterk en subjektiv mening uten en klar definisjon?

De skriver noen ganger i journalen om at "pasienten er ressurssterk ", men jeg vet ikke hva det motsatte er, hva de ellers skriver for tror ikke de skriver at pasienten ikke er ressurssterk. 

Anonymkode: c0cce...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De skriver noen ganger i journalen om at "pasienten er ressurssterk ", men jeg vet ikke hva det motsatte er, hva de ellers skriver for tror ikke de skriver at pasienten ikke er ressurssterk. 

Anonymkode: c0cce...ff0

Det motsatte er vel ressurssvak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det motsatte er vel ressurssvak.

Ja, men har aldri lest de har skrevet det. 

Anonymkode: c0cce...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det motsatte er vel ressurssvak.

Tror det kan handle om lite selvinnsikt og dermed ikke se sine egne ressurser og/eller begrensninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Jeg oppfatter også deg som ressurssterk fordi du har selvinnsikt og er veldig ryddig når du skriver om din situasjon. Nå kjenner jeg deg ikke da, men det er oppfattelsen jeg har etter å ha lest en del av det du skriver.

Jeg tror alke har sine ressurser mer eller mindre, og det gjelder jo meg selv også. Jeg er ganske sterk og får respekt sånn i omgivelsene, men jeg har ingenting å stille opp med om noen instanser ville utsatt meg for noe. Der kommer jeg helt til kort fordi jeg ikke har de viktige personene rundt meg eller så god økonomi at jeg kan hyre advokater. Ikke er jeg i en god posisjon når det gjelder status og sosial rang heller, og da er det dem som ikke ville tatt meg alvorlig. Så alt i alt ikke ressurssterk sånn sett. 

Så jeg tror at for å bli betraktet som det, så må mer være på stell. 

Takk det var hyggelig å høre. :)

Ja, det er vel slik at man kan være ressurssterk på ett område, men ikke nødvendigvis på alle. Jeg har heller ikke de tingene som du lister opp der og er jo således ikke ressurssterk når det gjelder ytre ting. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel motsatsen til «sårbar» som vi diskuterer i en annen tråd. 

Anonymkode: 09f6a...591

Man kan vel være sårbar selv om man er ressurssterk? 

Vhanja skrev (6 minutter siden):

Nærmeste jeg kom en klar definisjon:

 

"BETYDNING OG BRUK

godt utrustet (økonomisk, evnemessig e.l.)"
 

https://naob.no/ordbok/ressurssterk

Ja. Da kan man jo feks være svak økonomisk, men sterk evnemessig. Altså er man ikke enten ressurssterk eller ressurssvak. Noen områder er man sterk, mens noen områder er man kanskje ikke like sterk eller svak. Med mindre man per definisjon skal ha alle områder på stell for å ansees som sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (14 minutter siden):

Takk det var hyggelig å høre. :)

Ja, det er vel slik at man kan være ressurssterk på ett område, men ikke nødvendigvis på alle. Jeg har heller ikke de tingene som du lister opp der og er jo således ikke ressurssterk når det gjelder ytre ting. 

Man kan vel være sårbar selv om man er ressurssterk? 

Ja. Da kan man jo feks være svak økonomisk, men sterk evnemessig. Altså er man ikke enten ressurssterk eller ressurssvak. Noen områder er man sterk, mens noen områder er man kanskje ikke like sterk eller svak. Med mindre man per definisjon skal ha alle områder på stell for å ansees som sterk. 

Det er jo alltid nyanser. Sånn at man kan ha sterke ressurser på noen områder når det gjelder nettopp evner, som å ha selvinnsikt, en viss intelligens og kreativitet. Da kommer man langt.

Men så er det ikke til å stikke under en stol at økonomi og sosial status faktisk har mye å si i gitte situasjoner. Når noen beskriver noen som ressursterke offentlig, så har de nok det meste sånn sett også. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Det er jo alltid nyanser. Sånn at man kan ha sterke ressurser på noen områder når det gjelder nettopp evner, som å ha selvinnsikt, en viss intelligens og kreativitet. Da kommer man langt.

Men så er det ikke til å stikke under en stol at økonomi og sosial status faktisk har mye å si i gitte situasjoner. Når noen beskriver noen som ressursterke offentlig, så har de nok det meste sånn sett også. 

Ja, det kan jeg si meg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo bli mindre ressurssterk på grunn av sykdommen. Altså man er veldig ressurssterk når sykdommen er borte men ikke så veldig når man er veldig syk. En som bor i omsorgsbolig og har økonomisk verge kan egentlig være veldig ressurssterk, bare at det ikke synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel egentlig at den det er snakk om har relativt gode evner og egenskaper. Hvis en narkoman er et matte geni, så er h*n resurssterk. I tillegg til «sårbar» selvfølgelig.

Anonymkode: df381...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenhengen tenker jeg det er en sum av evner som selvdisiplin, arbeidskapasitet, kunnskap, sosiale evner etc. Det som gjør at man klarer å gjennomfører det man ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn er det betydelig overlapp mellom "ressurssterk" og høy egostyrke. I tillegg bør en ha en trygg økonomi (trenger ikke være rik). Samtidig er det også en klar sammenheng mellom høy egostyrke og trygg økonomi.

Om egostyrke har jeg sammenfallende syn som en kollega:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre av min behandler at jeg var ressurssterk fordi jeg fungerte utad men ikke innad da jeg var alvorlig deprimert. Det kunne bygges på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...