Gå til innhold

Utdannelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksisterer det fremdeles i Norge å forvente at mannen har høyere utdannelse enn kona?  Blir menn usikre overfor høyt utdannede kvinner eller er det forskjell på generasjoner.  Det var sånn før da kvinnen skulle være underdanig.

Anonymkode: cccb8...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen forventning om slikt. Min eks har ikke høyere utdanning, men begynte "på gulvet" som 20-åring for 16-17 år siden og er nå i en lederstilling med grei lønn. Ikke høy og ikke lav. Jeg opplevde ikke at han hadde problemer med at jeg tok høyere utdanning. Men det var jo ikke akademisk utdanning da så ikke noe å være underdanig for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg har ingen forventning om slikt. Min eks har ikke høyere utdanning, men begynte "på gulvet" som 20-åring for 16-17 år siden og er nå i en lederstilling med grei lønn. Ikke høy og ikke lav. Jeg opplevde ikke at han hadde problemer med at jeg tok høyere utdanning. Men det var jo ikke akademisk utdanning da så ikke noe å være underdanig for..

Kvinner kunne ikke være leger, advokater eller prester før.  De skulle ikke utdanne seg annet enn som gode husmødre.  Da de begynte å reise seg opp ble det forandringer i maktforhold.  Jeg lurer på om det henger i fremdeles.

Det er ikke kun snakk om akademisk utdanning.  Kvinner skulle være underdanige menn uansett, før i tiden.

Anonymkode: cccb8...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kvinner kunne ikke være leger, advokater eller prester før.  De skulle ikke utdanne seg annet enn som gode husmødre.  Da de begynte å reise seg opp ble det forandringer i maktforhold.  Jeg lurer på om det henger i fremdeles.

Det er ikke kun snakk om akademisk utdanning.  Kvinner skulle være underdanige menn uansett, før i tiden.

Anonymkode: cccb8...9f3

Ja, men sånn opplever jeg det ikke idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Eksisterer det fremdeles i Norge å forvente at mannen har høyere utdannelse enn kona?  Blir menn usikre overfor høyt utdannede kvinner eller er det forskjell på generasjoner.  Det var sånn før da kvinnen skulle være underdanig.

Anonymkode: cccb8...9f3

Nei, slik tror jeg ikke det er lenger.

 

Men fortsatt er det nok mange som tenker slik at mannen bør ha minst like god karriere som kona/kvinnen, med mindre han/de tar et veldig bevisst valg om annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (21 minutter siden):

Nei, slik tror jeg ikke det er lenger.

 

Men fortsatt er det nok mange som tenker slik at mannen bør ha minst like god karriere som kona/kvinnen, med mindre han/de tar et veldig bevisst valg om annet. 

Det er noe av det samme.  Godt voksne enslige kvinner med høy utdannelse og høye stillinger forteller meg at menn "rygger unna" når de hører hva de driver med.  Jeg håper at dette endrer seg.

Anonymkode: cccb8...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er noe av det samme.  Godt voksne enslige kvinner med høy utdannelse og høye stillinger forteller meg at menn "rygger unna" når de hører hva de driver med.  Jeg håper at dette endrer seg.

Anonymkode: cccb8...9f3

Ja, det erfarte jeg allerede som ung, da jeg studerte et nokså mannsdominert fag (var i hvert fall det den gangen). Hadde mer draget/draget på flere om jeg ga meg ut for å studere til sykepleier, for å si det sånn. Ikke at jeg gjorde det i særlig grad, men det hendte, som et artig eksperiment :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (5 minutter siden):

Ja, det erfarte jeg allerede som ung, da jeg studerte et nokså mannsdominert fag (var i hvert fall det den gangen). Hadde mer draget/draget på flere om jeg ga meg ut for å studere til sykepleier, for å si det sånn. Ikke at jeg gjorde det i særlig grad, men det hendte, som et artig eksperiment :P.

Det demrer for meg at det har vært diskusjon om dette for ikke lenge siden.

Anonymkode: cccb8...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eksisterer det fremdeles i Norge å forvente at mannen har høyere utdannelse enn kona?  Blir menn usikre overfor høyt utdannede kvinner eller er det forskjell på generasjoner.  Det var sånn før da kvinnen skulle være underdanig.

Anonymkode: cccb8...9f3

Dette er et av de vanskeligste temaene her på dol syns jeg, fordi diskusjonene lett blir så polariserte. Jeg pleier derfor å holde meg unna, men så er jo temaet litt fristende også da...

Svaret på spørsmålet ditt nok både et soleklart nei, et tja og et rungende ja samtidig, alt etter hvor du befinner deg, omkranset av hvem. Det er alt for mange kvinner med doktorgrad og ledende stillinger i dette landet med velfungerende forhold til menn med lavere utdannelse eller stilling enn dem selv til at det fremdeles er som du sier.

Samtidig opplever fremdeles mange kvinner at det såkalte glasstaket fremdeles eksisterer både på jobb og på sjekker'n. Mitt inntrykk er at spesielt mange menn på jakt etter kone/ partner nr to eller tre ender opp med ei som både er yngre, mindre utdannet og med mindre ambisiøse karrieremål enn seg selv (og gjerne også enn ekskona). Dette har jeg iallefall sett mye av i min bekjentskapskrets. Men ikke for det - det samme ser jeg blant mine medsøstre, altså at høyt utdannede damer med lederstillinger velger en partner nr to som er mindre ambisiøs eller lavere utdannet enn dem selv og eksen. Jeg tror dette kan handle om alder, og at man verdsetter andre ting enn karriere jo eldre man blir, og at en partner som liker å leve og pusle sammen med en, blir mer attraktiv enn den som bruker alle våkne timer til jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatt lest flere undersøkelser hvor det står at de fleste kvinner ønsker seg menn som er høyere utdannet enn seg selv.

Jeg personlige var godt med en mann som var betydelig mindre utdannet enn meg og hadde et helt annerledes forhold til jobb enn meg. Han gikk på jobb for å tjene penger. Det var en nødvendighet som han gjerne ville valgt bort om han kunne.

Hvis jeg en gang skal finne meg en mann igjen vil jeg gjerne at han iallefall skal ha høyere utdannelse. Trenger ikke være så lang som min, men litt iallefall. Jeg merket at årene på universitetet endret meg og mine interesser og hva jeg helst vil snakke om. Jeg tror det er større sjans til å finne min like i akademikermiljøet. Jeg er litt nerd når det kommer til utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 15.27):

Godt voksne enslige kvinner med høy utdannelse og høye stillinger forteller meg at menn "rygger unna" når de hører hva de driver med.  Jeg håper at dette endrer seg.

Anonymkode: cccb8...9f3

Kayia skrev (22 timer siden):

Samtidig opplever fremdeles mange kvinner at det såkalte glasstaket fremdeles eksisterer både på jobb og på sjekker'n. Mitt inntrykk er at spesielt mange menn på jakt etter kone/ partner nr to eller tre ender opp med ei som både er yngre, mindre utdannet og med mindre ambisiøse karrieremål enn seg selv (og gjerne også enn ekskona). Dette har jeg iallefall sett mye av i min bekjentskapskrets.

Da jeg ble skilt i andre halvdel av førtiåra og begynte med nettdating, fleipet jeg til venninner om at jeg kanskje skulle juge og si jeg var sykepleier. 😅 Jeg følte ikke det var noe voldsomt sjakktrekk overfor enkelte der ute å ha høyere utdannelse.

Så det eksisterer i aller høyeste grad fortsatt en skepsis blant enkelte menn mot å ha en kone med høyere utdannelse/lønn. Noe kan nok tas på konto for «like barn leker best», men noe skyldes nok at enkelte menn føler seg best om det er de som er den med høyest «score» på utdannelses- og lønnsskalaen. Men jeg håper og tror dette fenomenet er lavere i yngre aldersgrupper. 

I tillegg til utdannelsen min, er jeg også over gjennomsnittlig høyde for kvinner. Det var heller ikke noe pluss overfor enkelte menn når man driver med nettdating… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 14.16):

Eksisterer det fremdeles i Norge å forvente at mannen har høyere utdannelse enn kona?  Blir menn usikre overfor høyt utdannede kvinner eller er det forskjell på generasjoner.  Det var sånn før da kvinnen skulle være underdanig.

Anonymkode: cccb8...9f3

Kvinner vil ha høyt utdannede menn.

https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/jB3b4w/valg-av-partner-derfor-vil-kvinner-ha-hoeyt-utdannede-menn

Kvinner vil ikke ha menn med lavere status enn dem selv.

https://www.nordlys.no/atferdsbiolog-kvinner-onske-a-finne-en-partner-som-tikker-av-ja-pa-folgende-fire-sporsmal/s/5-34-1129368

Anonymkode: 70322...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre:

Forskning viser samtidig at kvinner og menn leter etter ulike ting hos hverandre.

- Menn ser mye mer på utseendet, det er en viktig faktor når de skal finne kjæreste. Kvinner, derimot, rangerer etter faktorer som utdanning, inntekt, sosial status, humor - og så kommer kanskje utseende, og da er det gjerne høyde som er viktigst, forklarer Huseby.

Pene kvinner har altså relativt mye makt på datingmarkedet uansett sosial status, mens menn sjelden når opp blant de mest attraktive damene med mindre de kan skilte med god inntekt, bra jobb og høy sosial status.

Huseby lister opp flere eksempler: Eldre menn med mye penger kan få yngre, pene kjærester. Mannlige leger gifter seg gjerne med kvinnelige sykepleiere, mens det sjelden er omvendt.

Anonymkode: 70322...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (46 minutter siden):

Da jeg ble skilt i andre halvdel av førtiåra og begynte med nettdating, fleipet jeg til venninner om at jeg kanskje skulle juge og si jeg var sykepleier. 😅 Jeg følte ikke det var noe voldsomt sjakktrekk overfor enkelte der ute å ha høyere utdannelse.

Så det eksisterer i aller høyeste grad fortsatt en skepsis blant enkelte menn mot å ha en kone med høyere utdannelse/lønn. Noe kan nok tas på konto for «like barn leker best», men noe skyldes nok at enkelte menn føler seg best om det er de som er den med høyest «score» på utdannelses- og lønnsskalaen. Men jeg håper og tror dette fenomenet er lavere i yngre aldersgrupper. 

I tillegg til utdannelsen min, er jeg også over gjennomsnittlig høyde for kvinner. Det var heller ikke noe pluss overfor enkelte menn når man driver med nettdating… 

Hvordan merket du dette da? At de trakk seg/ forsvant når du fortalte hva du jobbet med/ hvilken utdannelse du har? Det har jeg faktisk aldri opplevd, og kan ikke komme at noen av mine venninner har snakket om dette heller. Eller jo - et unntak - en av mine psykologvenner "mister" beilere innimellom når yrke kommer opp, men det tenker hun er lurt for begge parter i disse tilfellene ;):D 

Jeg har ingen tilsvarende opplevelse selv men har ingen erfaring med nettdating heller. Kanskje det er årsaken, at det er lettere å fordufte på nett ved minste motstands vei, og at yrke/utdannelse oppleves som motstand i din krets/by? 

Jeg har hatt ett lengre forhold i tillegg til det jeg er i nå, og begge disse mennene har vesentlig lavere utdannelse enn meg. Den ene tjener ganske mye mindre enn meg, den andre noe det samme. Likevel er det ikke veldig mye som skiller det vi har til overs pr måned i og med at dette er påvirket av gjeld, spareavtaler og annen forsørgerforpliktelse også. Begge har lederroller på sin arbeidsplass, og det tror jeg har mer å si mhp å oppleve seg "lik" enn det utdannelse og lønn har. Jeg sitter ikke med noen opplevelse av at de har følt på at ulikheten i lønn/ utdannelse har truet dem på noe vis, det har heller aldri vært et tema, men nå er de begge smarte menn som godt kunne tatt en høyere utdannelse om de ønsket. Mulig det spiller inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Videre:

Forskning viser samtidig at kvinner og menn leter etter ulike ting hos hverandre.

- Menn ser mye mer på utseendet, det er en viktig faktor når de skal finne kjæreste. Kvinner, derimot, rangerer etter faktorer som utdanning, inntekt, sosial status, humor - og så kommer kanskje utseende, og da er det gjerne høyde som er viktigst, forklarer Huseby.

Pene kvinner har altså relativt mye makt på datingmarkedet uansett sosial status, mens menn sjelden når opp blant de mest attraktive damene med mindre de kan skilte med god inntekt, bra jobb og høy sosial status.

Huseby lister opp flere eksempler: Eldre menn med mye penger kan få yngre, pene kjærester. Mannlige leger gifter seg gjerne med kvinnelige sykepleiere, mens det sjelden er omvendt.

Anonymkode: 70322...3a0

Det er en ting Huseby ikke har fått med seg, og det er at kvinner finner menn som har attraktive ekser mer tiltrekkende enn menn med ordinære og mindre attraktive ekser. 

Menn er tvert i mot. De ser helst at kvinner har ordinære ekser, og de føler seg mer truet om dama har vellykkede og attraktive ekser. Spesielt hvis eksene er muskuløse og har en viss status ifb med det, og enda verre hvis han i tillegg har mye penger og materiell god standard.

Min påstand som jeg har erfart utallige ganger når kvinner og menn uttaler seg om potensielle partnere og kjærester 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Det er en ting Huseby ikke har fått med seg, og det er at kvinner finner menn som har attraktive ekser mer tiltrekkende enn menn med ordinære og mindre attraktive ekser. 

Den kjøper jeg gjerne! :D Bortsett fra at nyfrua til eksen er penere enn meg da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Den kjøper jeg gjerne! :D Bortsett fra at nyfrua til eksen er penere enn meg da. ;)

Eksen din stiller bra da. Menn som får pene damer er attraktive for kvinner. Tror det teller mer enn utdannelse alene faktisk. Uansett alder på damene, bare han har grei nok inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

Hvordan merket du dette da? At de trakk seg/ forsvant når du fortalte hva du jobbet med/ hvilken utdannelse du har? Det har jeg faktisk aldri opplevd, og kan ikke komme at noen av mine venninner har snakket om dette heller. Eller jo - et unntak - en av mine psykologvenner "mister" beilere innimellom når yrke kommer opp, men det tenker hun er lurt for begge parter i disse tilfellene ;):D 

Jeg har ingen tilsvarende opplevelse selv men har ingen erfaring med nettdating heller. Kanskje det er årsaken, at det er lettere å fordufte på nett ved minste motstands vei, og at yrke/utdannelse oppleves som motstand i din krets/by? 

Jeg har hatt ett lengre forhold i tillegg til det jeg er i nå, og begge disse mennene har vesentlig lavere utdannelse enn meg. Den ene tjener ganske mye mindre enn meg, den andre noe det samme. Likevel er det ikke veldig mye som skiller det vi har til overs pr måned i og med at dette er påvirket av gjeld, spareavtaler og annen forsørgerforpliktelse også. Begge har lederroller på sin arbeidsplass, og det tror jeg har mer å si mhp å oppleve seg "lik" enn det utdannelse og lønn har. Jeg sitter ikke med noen opplevelse av at de har følt på at ulikheten i lønn/ utdannelse har truet dem på noe vis, det har heller aldri vært et tema, men nå er de begge smarte menn som godt kunne tatt en høyere utdannelse om de ønsket. Mulig det spiller inn også.

Tja, hvordan merker man det.. Noen ganger bare en følelse man får ut fra det som sies før de trekker seg og med en viss risiko for at jeg tok feil. Men andre ganger mer tydelig. Som fx én som var så innmari opptatt av å understreke at folk med høyere utdannelse ikke var noe bedre eller mer verdt lzm, kun basert på at jeg ga en faktaopplysning om utdannelse og jobb. Jeg kuttet han ut - jeg skal selvsagt ikke hylles og tilbes for utdannelsen min, men jeg må få anerkjennelse og forståelse. Dette var kun folk jeg chattet såvidt med.
 

Men en fyr jeg traff et par ganger hadde helt flott utdannelse og jobb, men med færre års studietid og med lavere lønn enn meg. Jeg hadde null problemer med det, og dette var aldri et tema fra min side. Han derimot snakket mye om det, på en slags «mindreverdighetskompleks-aktig» måte. Blant annet sa han at i det&det landet var det folk i min profesjon som måtte bukke og skrape for slike som han, og ikke omvendt! Hæ… lzm!

Hvor disse mindreverdighetskompleksene hans kom fra, aner jeg ikke, men det hadde jo egentlig ikke noe med meg å gjøre.

Men det er heldigvis mange menn som ikke føler seg truet, slik som du også er inne på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (12 timer siden):

Tja, hvordan merker man det.. Noen ganger bare en følelse man får ut fra det som sies før de trekker seg og med en viss risiko for at jeg tok feil. Men andre ganger mer tydelig. Som fx én som var så innmari opptatt av å understreke at folk med høyere utdannelse ikke var noe bedre eller mer verdt lzm, kun basert på at jeg ga en faktaopplysning om utdannelse og jobb. Jeg kuttet han ut - jeg skal selvsagt ikke hylles og tilbes for utdannelsen min, men jeg må få anerkjennelse og forståelse. Dette var kun folk jeg chattet såvidt med.
 

Men en fyr jeg traff et par ganger hadde helt flott utdannelse og jobb, men med færre års studietid og med lavere lønn enn meg. Jeg hadde null problemer med det, og dette var aldri et tema fra min side. Han derimot snakket mye om det, på en slags «mindreverdighetskompleks-aktig» måte. Blant annet sa han at i det&det landet var det folk i min profesjon som måtte bukke og skrape for slike som han, og ikke omvendt! Hæ… lzm!

Hvor disse mindreverdighetskompleksene hans kom fra, aner jeg ikke, men det hadde jo egentlig ikke noe med meg å gjøre.

Men det er heldigvis mange menn som ikke føler seg truet, slik som du også er inne på. 

Kanskje det er mer av dette i enkelte miljø/fagkretser enn i andre? Når jeg tenker meg om hørte jeg om en del pussige episoder fra min tid i akademia, blant annet kommer jeg på at en bekjent av meg skrev "må ha doktorgrad" på Tinder :D Det hadde jeg helt glemt. 

Også jeg opplevde kulturen i akademia som temmelig gjennomsyret av taus rangering og jåleri knyttet til både fag og utdanningslengde feks. Det var feks en taus fight mellom humaniora vs realfag, men også mellom fag på samme fakultet som feks sos.ant vs statsvitenskap. I tillegg hadde lengde på utdannelse stor betydning, der bachelor nesten ikke teller, mens dr.grad gir kred. Lønn har mindre betydning i akademia da, Habermas ville nok sagt at kulturell kapital blir viktig i mangel på økonomisk kapital som rangeringskilde ;) 

Mulig jeg hadde opplevd mer av dette om jeg ble singel mens jeg jobbet på universitetet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i noen tvil om at utdannelse og status hos godt voksne kvinner kan skremme menn bort.  Det er min egen erfaring, men jeg tror at ikke det er omvendt eller jeg vet det.

Det henger i at mannen skal være den som skaffer og kvinnen skal være god husmor, pen og presentabel.  Jeg håper inderlig at dette er forsvinnende blant unge i dag.  Husmorskole var bra for jenter engang i tiden, og er det kanskje fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...