Gå til innhold

Lav lønn?


Savannah

Anbefalte innlegg

Hva er lav lønn?  Er 450 000.- kr. i året lav lønn, lav gjennomsnittslønn eller gjennomsnittslønn?  Vil en enslig sykepleier med 450000 i året ha problemer med å klare seg?  Eller, ligger de høyere med begynnerlønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg synes det blir litt lite meningsfullt å diskutere om en gitt lønn er lav eller ikke, uten å se konteksten. For en person uten relevant utdannelse og som første jobb er 450.000 en meget god lønn. For en person med mastergrad og 15 års erfaring vil det selvsagt ikke være det.

Om sykepleieren vil klare seg eller ikke kommer veldig an på bosted. I Oslo blir det tøft. I Bardufoss går det langt bedre.

Jeg husker at jeg for mange år siden jobbet et sted langt utenfor Oslo. Lønnen for de fleste der var lav, men jeg så likevel veldig mange fine biler og de fleste klarte seg meget bra. Men der kostet det vel under millionen for en bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 minutter siden):

Hei,

Jeg synes det blir litt lite meningsfullt å diskutere om en gitt lønn er lav eller ikke, uten å se konteksten. For en person uten relevant utdannelse og som første jobb er 450.000 en meget god lønn. For en person med mastergrad og 15 års erfaring vil det selvsagt ikke være det.

Om sykepleieren vil klare seg eller ikke kommer veldig an på bosted. I Oslo blir det tøft. I Bardufoss går det langt bedre.

Jeg husker at jeg for mange år siden jobbet et sted langt utenfor Oslo. Lønnen for de fleste der var lav, men jeg så likevel veldig mange fine biler og de fleste klarte seg meget bra. Men der kostet det vel under millionen for en bolig.

Poenget mitt var om hva betraktes som lav lønn.  Sykepleier i Oslo har kanskje problemer med å kjøpe bolig sentralt, men hva med drabantbyene?  Mange sykepleiere har mastergrad i dag.

Skal 450 000.- betraktes som gjennomsnittslønn for Norges befolkning, eller er det under det?  Uavhengig av utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 470.000 i årslønn og er kjempefornøyd med det :) jeg skulle selvagt gjerne hatt høyere lønn, men jeg er realIstisk, derfor er jeg også så fornøyd. Jeg retter meg også etter lønna mht livsstil - jeg kan feks ikke ha samme livsstil som feks en overlege som tjener en million mer enn meg kan ha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite representativt å snakke om gjennomsnittslønn da den blir kunstig høy pga de med svært høy lønn. Da er det mer vanlig å prate om meridianlønn.

Den er nå på ca 550 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (18 minutter siden):

Poenget mitt var om hva betraktes som lav lønn.  Sykepleier i Oslo har kanskje problemer med å kjøpe bolig sentralt, men hva med drabantbyene? 

En enslig sykepleier har kun mulighet til å kjøpe 1,2% av omsatte boliger i Oslo.

https://e24.no/naeringsliv/i/1Og64q/en-sykepleier-kan-kjoepe-1-av-100-boliger-i-oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (18 minutter siden):

Det er lite representativt å snakke om gjennomsnittslønn da den blir kunstig høy pga de med svært høy lønn. Da er det mer vanlig å prate om meridianlønn.

Den er nå på ca 550 000.

Medianlønn tenker jeg vi sier...

Og gjennomsnittslønnen er 60 000 høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (45 minutter siden):

Hva er lav lønn?  Er 450 000.- kr. i året lav lønn, lav gjennomsnittslønn eller gjennomsnittslønn?  Vil en enslig sykepleier med 450000 i året ha problemer med å klare seg?  Eller, ligger de høyere med begynnerlønn?

Alt under 600.000 er lav lønn. 450.000 er på grensen til fattigdom.

Anonymkode: 1e1d5...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt under 600.000 er lav lønn. 450.000 er på grensen til fattigdom.

Anonymkode: 1e1d5...046

Nei, 550K er medianlønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (26 minutter siden):

Poenget mitt var om hva betraktes som lav lønn.  Sykepleier i Oslo har kanskje problemer med å kjøpe bolig sentralt, men hva med drabantbyene?  Mange sykepleiere har mastergrad i dag.

Skal 450 000.- betraktes som gjennomsnittslønn for Norges befolkning, eller er det under det?  Uavhengig av utdannelse.

Gjennomsnittslønn er faktisk litt over 600.000, men 60 % tjener under det.

Mange av sykpepleierne og en del andre yrker har vel diverse tillegg, så årslønnen blir en del høyere enn grunnlønnen.

 

Hva er vanlig lønn i Norge? (ssb.no)

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alt under 600.000 er lav lønn. 450.000 er på grensen til fattigdom.

Anonymkode: 1e1d5...046

Hva med uføretrygdede og pensjonister?  De som har tjent 600 000.- har ikke mer enn 400 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (11 minutter siden):

Hva med uføretrygdede og pensjonister?  De som har tjent 600 000.- har ikke mer enn 400 000.

Hva med de? Jeg vet ikke. Jeg svarte på spørsmålet. 

Anonymkode: 1e1d5...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gidder ikke og krangle med deg. Jeg mener det er feil. 

Anonymkode: 1e1d5...046

Du må gjerne begrunne hvorfor du mener SSBs utregninger er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Du må gjerne begrunne hvorfor du mener SSBs utregninger er feil.

Nei det vet jeg ikke! De har sikkert rett. Whatever !!

Anonymkode: 1e1d5...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...