Gå til innhold

Depresjon og arbeidskapasitet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har engstelig og unnvikende pf, og har de siste 25 årene slitt mye med sosial angst, tilbaketrekning og tung depresjon. Jeg har vært i jobb hele tiden, og selv om jeg har gitt opp den sosiale delen av jobben har jeg klart å utføre arbeidsoppgavene jeg har hatt. Jeg jobber som jurist og jobben er mentalt krevende.

De siste årene merker jeg at det går raskt nedover med konsentrasjon, jeg klarer ikke å fokusere over lengere tid, jeg husker lite at det som foregår på møter og kurs. Etter jobb er jeg dødssliten. Klarer så vidt å få ting unna, men gjør flere og flere feil.

Jeg skal til legen om noen uker og tenkte å ta opp min arbeidssituasjon før det går helt gæernt.

Litt usikker på hvordan jeg legge dere frem for legen, og hva legen eventuelt kan bidra med?

Jeg har vært under behandling i mange år, men har ingen behandlingstilbud nå. 

Anonymkode: a5ea4...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg har engstelig og unnvikende pf, og har de siste 25 årene slitt mye med sosial angst, tilbaketrekning og tung depresjon. Jeg har vært i jobb hele tiden, og selv om jeg har gitt opp den sosiale delen av jobben har jeg klart å utføre arbeidsoppgavene jeg har hatt. Jeg jobber som jurist og jobben er mentalt krevende.

De siste årene merker jeg at det går raskt nedover med konsentrasjon, jeg klarer ikke å fokusere over lengere tid, jeg husker lite at det som foregår på møter og kurs. Etter jobb er jeg dødssliten. Klarer så vidt å få ting unna, men gjør flere og flere feil.

Jeg skal til legen om noen uker og tenkte å ta opp min arbeidssituasjon før det går helt gæernt.

Litt usikker på hvordan jeg legge dere frem for legen, og hva legen eventuelt kan bidra med?

Jeg har vært under behandling i mange år, men har ingen behandlingstilbud nå. 

En ting som legen kanskje kan se på er en eventuell reduksjon i arbeidstid og arbeidsmengde, er det første som slår meg da.

Men det er kanskje ikke ønskelig?

Når du sier dette med sosial angst, er dette en forestilling om hvor deltagende og sosial du burde være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (44 minutter siden):

Når du sier dette med sosial angst, er dette en forestilling om hvor deltagende og sosial du burde være?

Her sier du noe viktig. Er å være sosial noe TS ønsker? Eller har TS det bra med å være lite sosial? Hvis man får kritikk på at man hele tiden må være sosial så fører det ofte til forverring og sosial angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på en måte. Jeg deltar ikke på noe sosialt, og har samtidig mange intense vonde følelser ved at jeg på den måte ikke er del av fellesskapet. Det er det som sliter meg ut, og jeg klarer ikke å håndterer det på en annen måte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gå ned i stilling? Kan du få redusert arbeidsoppgaver? Kan du ta annet arbeid i samme bedrift eller yrke? Kan du sykemelde deg? 

Anonymkode: a0f64...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen kan bidra med behandling for depresjon og sosial angst. I tillegg vil en 25% sykemelding kunne gi deg 6-timers dag i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som om du er i ferd med å brenne deg selv opp. Det høres ut som om du hadde hatt godt av kortere/færre dager på jobb. Jeg overså signalene totalt i mange år og kjørte meg så langt ned at jeg nå er ufør. Pass på og lytt til kroppen din.

Husk å ikke reduser stillingen din selv, men få sykemelding fra legen hvis du ikke klarer å jobbe 100%. Dette vil være det beste om dette blir langvarig og du må over på AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...