Gå til innhold

Er dette vanlig på apotek?


Kashmir

Anbefalte innlegg

Jeg går på faste medisiner pga en fysisk tilstand. Det er ikke medisiner som kan misbrukes på noen måte, som for rus fks. Det kan selvfølgelig være farlig å ta for mange, men da holder det med én pk. Jeg bruker å få så jeg har i ca to måneder, men nå sa hun som jobbet der at jeg kun fikk tre pakker. Nytt apotek. Jeg får så mange normalt fordi jeg ikke alltid kommer meg på apotek så ofte, men har de som jobber der noe med å legge seg opp i hvor mye du får? Jeg ble litt overrasket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg går på faste medisiner pga en fysisk tilstand. Det er ikke medisiner som kan misbrukes på noen måte, som for rus fks. Det kan selvfølgelig være farlig å ta for mange, men da holder det med én pk. Jeg bruker å få så jeg har i ca to måneder, men nå sa hun som jobbet der at jeg kun fikk tre pakker. Nytt apotek. Jeg får så mange normalt fordi jeg ikke alltid kommer meg på apotek så ofte, men har de som jobber der noe med å legge seg opp i hvor mye du får? Jeg ble litt overrasket. 

Jeg mener at man kan hente ut medisiner for 3 måneder om gangen. Hvis det er 30 tabletter i pakken og legen har skrevet 1 tablett per dag, får du maks 3 pakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (8 minutter siden):

Jeg mener at man kan hente ut medisiner for 3 måneder om gangen. Hvis det er 30 tabletter i pakken og legen har skrevet 1 tablett per dag, får du maks 3 pakker. 

Ok. Da vet jeg det. Jeg sa heldigvis ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Ok. Da vet jeg det. Jeg sa heldigvis ingenting..

Hvis de tenker du kan misbruke det har de plikt til og nekte deg. 

Anonymkode: 730fa...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis de tenker du kan misbruke det har de plikt til og nekte deg. 

Anonymkode: 730fa...2af

De har nok ingen mistanke om det iom at de ikke kan misbrukes. Tar man alt i én pakke er det selvfølgelig farlig, og én pakke får jeg jo uansett. Ikke noe som gir rus eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en får utdelt kun mengde/pakker for å dekke 3 mnd om gangen, er grunnet regelverket til Helfo.

 

https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/overordnet-regelverk/regelverk-for-apotek-og-bandasjist#tremaanedersutlevering

 

Noen apotek er ikke så nøye på det, andre veldig strenge. Vi har to apotek her, samme kjede, det ene er svært nøye, ikke en f.eks blodtrykk-pille over 3 mnd forbruk, det andre bryr seg lite om jeg henter en pakke eller 3 i god tid før jeg er tom for noe. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (4 timer siden):

Jeg går på faste medisiner pga en fysisk tilstand. Det er ikke medisiner som kan misbrukes på noen måte, som for rus fks. Det kan selvfølgelig være farlig å ta for mange, men da holder det med én pk. Jeg bruker å få så jeg har i ca to måneder, men nå sa hun som jobbet der at jeg kun fikk tre pakker. Nytt apotek. Jeg får så mange normalt fordi jeg ikke alltid kommer meg på apotek så ofte, men har de som jobber der noe med å legge seg opp i hvor mye du får? Jeg ble litt overrasket. 

Særlig på denne tiden av året, er apotekene nøye med å ikke utlevere for mer enn tre måneder fordi mange vil forsøke å ta ut medisiner før jul fordi de har frikort for 2022. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Særlig på denne tiden av året, er apotekene nøye med å ikke utlevere for mer enn tre måneder fordi mange vil forsøke å ta ut medisiner før jul fordi de har frikort for 2022. 

Ok. Det tenkte jeg ikke på. Da skjønner jeg det aspektet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (14 minutter siden):

Særlig på denne tiden av året, er apotekene nøye med å ikke utlevere for mer enn tre måneder fordi mange vil forsøke å ta ut medisiner før jul fordi de har frikort for 2022. 

Det at er økende medisinmangel på endel medikament, spiller kanskje en rolle også nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (39 minutter siden):

Det at er økende medisinmangel på endel medikament, spiller kanskje en rolle også nå?

Jeg må ha medisinene ellers kan det bli livstruende. Så tror ikke mangel kan være en grunn

 Da blir jeg ekstremt redd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 timer siden):

Jeg må ha medisinene ellers kan det bli livstruende. Så tror ikke mangel kan være en grunn

 Da blir jeg ekstremt redd....

På generell basis var det jeg tenkte på, da jeg siterte frosken.

Det mangel på noe medisin, men som oftes kan det skaffes fra utlandet. Så jeg har ikke panikk, men det er viktig å unngå at noen hamstrer, var derfor jeg spurte. Pandemien er skyld i noe, no er råvaremangel, men er som oftes alternativer (som pakker fra utlandet)

Var ikke meningen å skape noe panikk, du fikk nok resepten din behandlet etter lovverket jeg linket til, det står også dette med frikort på slutten av året mtp uttak som holder til over nyttår.

Jeg har noen medikament jeg må ha, så jeg følger med på Statens Legemiddelverk, det er oversikt over mangler og leveringsvansker, og avregistrerte legemiddel. Jeg tar dårlig opp tabletter, så det er snevert utvalg på alternativer på mye, dermed må jeg få pakker fra utlandet noen ganger. 
At en bør være obs på utviklingen her, ja det mener jeg så absolutt at vi må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare medisiner for tre måneder, men jeg har en slags workaround for dette. Jeg ber legen alltid skrive "brukes etter avtale med lege" på dosering. Da legger apoteket seg mye mindre opp i dette - selv om det finnes nysgjerrige nyutdannede farmasøyter som alltid skal spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 2.12.2022 den 9.20):

Du får bare medisiner for tre måneder, men jeg har en slags workaround for dette. Jeg ber legen alltid skrive "brukes etter avtale med lege" på dosering. Da legger apoteket seg mye mindre opp i dette - selv om det finnes nysgjerrige nyutdannede farmasøyter som alltid skal spørre. 

Er det derfor det er tomt for en del legemidler for tida, du har et lite apotek hjemme hos deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (På 1.12.2022 den 15.01):

Særlig på denne tiden av året, er apotekene nøye med å ikke utlevere for mer enn tre måneder fordi mange vil forsøke å ta ut medisiner før jul fordi de har frikort for 2022. 

Det gjør ihvertfall jeg. Og jeg fikk flere pakker med blodtrykk medisin. Må ta ut nå når det ikke er egenandel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 2.12.2022 den 9.20):

Du får bare medisiner for tre måneder, men jeg har en slags workaround for dette. Jeg ber legen alltid skrive "brukes etter avtale med lege" på dosering. Da legger apoteket seg mye mindre opp i dette - selv om det finnes nysgjerrige nyutdannede farmasøyter som alltid skal spørre. 

Jeg hentet ut to medisiner i går. Den ene er "brukes i henhold til avtale", den andre har fast dosering. Farmasøyten spurte meg om hvor mange jeg tok av førstnevnte og var nøye på å ikke gi meg mer enn tre måneder på begge to. Ingen av medisinene var av typen som er avhengighetsskapende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (På 1.12.2022 den 10.49):

Jeg går på faste medisiner pga en fysisk tilstand. Det er ikke medisiner som kan misbrukes på noen måte, som for rus fks. Det kan selvfølgelig være farlig å ta for mange, men da holder det med én pk. Jeg bruker å få så jeg har i ca to måneder, men nå sa hun som jobbet der at jeg kun fikk tre pakker. Nytt apotek. Jeg får så mange normalt fordi jeg ikke alltid kommer meg på apotek så ofte, men har de som jobber der noe med å legge seg opp i hvor mye du får? Jeg ble litt overrasket. 

Har opplevd det samme. Noen spør om jeg vil ha alle, og om ikke spør jeg for jeg vil helst slippe å gå på apoteket hver gang. Noen er greie mens enkelte nekter. Noen gidder til og med å spørre om jeg er vant med å bruke de og om jeg har bivirkninger. Nei jeg synes ikke de har noe med det siden det er en avtale med legen og det står på etiketten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (17 minutter siden):

Har opplevd det samme. Noen spør om jeg vil ha alle, og om ikke spør jeg for jeg vil helst slippe å gå på apoteket hver gang. Noen er greie mens enkelte nekter. Noen gidder til og med å spørre om jeg er vant med å bruke de og om jeg har bivirkninger. Nei jeg synes ikke de har noe med det siden det er en avtale med legen og det står på etiketten.

Ja, på de to faste apotekene jeg henter ut på så gir de meg gjerne alle. Det er aldri spørsmål om noe, men det hender de spør om jeg har info om bruk hvis det er nye medisiner, som da jeg begynte på astmamedisiner. Det er greit, og det hender jeg spør dem. Men har også opplevd å høre : ser du hentet for ikke lenge siden? ( ikke farlige medisiner som er hverken avhengighetsskapende eller gir rus ) Da føler jeg at de bryr seg helt unødig. Så jeg går oftest på de faste apotekene, og ble litt paff sist på det nye. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...