Gå til innhold

Spørsmål om litium


Orion

Anbefalte innlegg

  • Hvor ofte bør man egentlig sjekke serumkonsentrasjon av litium?
  • Hva når det ikke er 12 timer fra man tok kveldsdose til man tar blodprøve? Er blodprøven "ubrukelig" da?
  • Er der noe annet som påvirker konsentrasjonen av litium annet enn andre legemidler, hvor mye man drikker og hvor mye salt man spiser?
Endret av Orion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. I vanlige tilfellet hver tredje måned. 
2. Vanligvis kan prøven brukes dersom rekvisisjonen påføres tidspunkt for siste dose og for prøvetaking. 
3. væskebalansen generelt. Obs oppkast, diarre, svetting, ekstrem varme,  ekstreme anstrengelser ( Birken, Vasan, Trh-Oslo osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 timer siden):

1. I vanlige tilfellet hver tredje måned. 
2. Vanligvis kan prøven brukes dersom rekvisisjonen påføres tidspunkt for siste dose og for prøvetaking. 
3. væskebalansen generelt. Obs oppkast, diarre, svetting, ekstrem varme,  ekstreme anstrengelser ( Birken, Vasan, Trh-Oslo osv).

Supert, da satser jeg på at blodprøven blir riktig 😊 Jeg husket forresten ikke helt når jeg tok kveldsdosen, så mulig jeg sa jeg tok den 1 time tidligere enn det jeg faktisk gjorde, har det mye å si?

Endret av Orion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion skrev (11 timer siden):

mulig jeg sa jeg tok den 1 time tidligere enn det jeg faktisk gjorde, har det mye å si?

Her tar du prøven på fallende konsentrajon. La oss si at det faktisk var 12 timer, men du sa at det var 13. Da vil svaret bli forstått som at konsentrasjonen er litt høyere enn det den faktisk var. Det har vanligvis ikke så mye å si. Men pass på at du gjør det riktig neste gang.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Her tar du prøven på fallende konsentrajon. La oss si at det faktisk var 12 timer, men du sa at det var 13. Da vil svaret bli forstått som at konsentrasjonen er litt høyere enn det den faktisk var. Det har vanligvis ikke så mye å si. Men pass på at du gjør det riktig neste gang.

Oki. Det skal jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 2.12.2022 den 11.14):

1. I vanlige tilfellet hver tredje måned. 
2. Vanligvis kan prøven brukes dersom rekvisisjonen påføres tidspunkt for siste dose og for prøvetaking. 
3. væskebalansen generelt. Obs oppkast, diarre, svetting, ekstrem varme,  ekstreme anstrengelser ( Birken, Vasan, Trh-Oslo osv).

Hvordan kan de estimere riktig serumkonsentrasjon? 

Det er vanskelig å vite hvor lang ventetid det er på laboratoriet. Alt fra 5 til 30 min

Anonymkode: 36923...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvordan kan de estimere riktig serumkonsentrasjon? 

Det er vanskelig å vite hvor lang ventetid det er på laboratoriet. Alt fra 5 til 30 min

Anonymkode: 36923...6b3

1. De har formler som gjør at de kan beregne dette med stor grad av nøyaktighet.

Hvis du med riktig mener det som er best ut fra sykdomsbildet, baseres dette på utallige studier gjort gjennom alle tiår en har brukt litium. Så må psykiateren din i tillegg vurdere om det må gjøres korreksjoner akkurat for deg.

2. Du får "stikkeren" til å skrive på prøvetakingstidspunkt på rekvisisjonen etter at prøven er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...