Gå til innhold

Guide til sovemedisiner - anbefalinger - samletråd


ISW

Anbefalte innlegg

Jeg har fått foreskrevet quetiapin som fast søvnstøtte uten at jeg har en angstlidelse. Tror at bruk og resept på de ulike sovemedisinen kan ha fler bruksområder enn du her skisserer. 

Anonymkode: f2bec...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått foreskrevet quetiapin som fast søvnstøtte uten at jeg har en angstlidelse. Tror at bruk og resept på de ulike sovemedisinen kan ha fler bruksområder enn du her skisserer. 

Anonymkode: f2bec...d40

Hjelper de deg da? Jeg fikk det for det samme men jeg ikke samme effekt lenger av det mot søvn. Ikke brukt mer enn 50 mg

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hjelper de deg da? Jeg fikk det for det samme men jeg ikke samme effekt lenger av det mot søvn. Ikke brukt mer enn 50 mg

Anonymkode: 38e25...9a0

Ja det redda meg helt. Brukt i to år med god virkning. Av og til behøver jeg bare ta en halv 25 mg i perioder. Uten har jeg kronisk insomni, har testet i flere perioder. Selv Imovane funker ikke på mine tidlige morgenoppvåkninger. 

Anonymkode: f2bec...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fått foreskrevet quetiapin som fast søvnstøtte uten at jeg har en angstlidelse. Tror at bruk og resept på de ulike sovemedisinen kan ha fler bruksområder enn du her skisserer. 

Anonymkode: f2bec...d40

Quetiapin kan hjelpe selv om du ikke har en angstlidelse, selvfølgelig. Men hvis du ikke har verken angst, depresjon eller psykose er det ikke gitt at du trenger så «sterkt krutt» for søvn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 minutter siden):

Quetiapin kan hjelpe selv om du ikke har en angstlidelse, selvfølgelig. Men hvis du ikke har verken angst, depresjon eller psykose er det ikke gitt at du trenger så «sterkt krutt» for søvn

Jeg har bipolar lidelse. Tenkte først nå at dette selvsagt også klassifiserer til angstlidelse selv om jeg ikke var særlig mye angst og iallfall ikke i den formen som jeg hører mest om, sosial angst, angst for konkrete ting, bekymringer Osv. Jeg var litt kjapp i vendingen med å ikke mene jeg har angstlidelse 🙈

Anonymkode: f2bec...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har fått foreskrevet quetiapin som fast søvnstøtte uten at jeg har en angstlidelse. Tror at bruk og resept på de ulike sovemedisinen kan ha fler bruksområder enn du her skisserer. 

Anonymkode: f2bec...d40

I tillegg til at medikamentene kan ha mange bruksområder, så er det også i utpreget grad individuelt hva som fungerer for den enkelte. Ofte vil man også se at leger kan ha preferanser basert på at de har mye erfaring med å forskrive noen få medikamenter, og at de derfor tenderer til å bruke de som de har mye erfaring med fra tidligere. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (5 timer siden):

Quetiapin kan hjelpe selv om du ikke har en angstlidelse, selvfølgelig. Men hvis du ikke har verken angst, depresjon eller psykose er det ikke gitt at du trenger så «sterkt krutt» for søvn

Har brukt Quatiapin for søvn og nå prøvd melatonin og zonat. Ingen av de tre biter på meg selv ikke etter jeg har økt dosen. Vil helst ikke bruke preparater jeg kan bli avhengig av. Må bestille en legetime på nytt for søvn. Kunne godt tenkt en som dempet tankekjør er søvnfremkallende og angstdempende. Har du noen forslag?

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker skrev (15 timer siden):

Husk interaksjonsanalyse! 
 

Sier du det til ISW? Jeg synes i så fall det får være måte på til krav til en som tydelig har sagt ifra at han ikke er helsepersonell. Her har han laget et meget godt innlegg om ulike medisiner som kan fungere/fungerer som god søvnstøtte for mange, basert på egen kunnskap og erfaringer. Da synes jeg det blir litt meningsløst å forvente at han skal opptre som helsepersonell/lege og ha alt i tankene samtidig. Folk får ta kontakt med egen lege for videre hjelp, tenker jeg da. Selv om jeg er sikker på at han kunne ha kommet med en god interaksjonsanslyse også. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (2 timer siden):

Sier du det til ISW? Jeg synes i så fall det får være måte på til krav til en som tydelig har sagt ifra at han ikke er helsepersonell. Her har han laget et meget godt innlegg om ulike medisiner som kan fungere/fungerer som god søvnstøtte for mange, basert på egen kunnskap og erfaringer. Da synes jeg det blir litt meningsløst å forvente at han skal opptre som helsepersonell/lege og ha alt i tankene samtidig. Folk får ta kontakt med egen lege for videre hjelp, tenker jeg da. Selv om jeg er sikker på at han kunne ha kommet med en god interaksjonsanslyse også. 

Jeg kan ikke se at det er noe galt i en påminnelse av at interaksjonsanalyse også er noe som må hensyntas ved valg av medikamenter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker skrev (19 timer siden):

Husk interaksjonsanalyse! 
 

Jeg forutsetter at legen som skriver ut medisinene gjør denne analysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke se at det er noe galt i en påminnelse av at interaksjonsanalyse også er noe som må hensyntas ved valg av medikamenter? 

Interaksjonsanalyse er selvfølgelig viktig, men syntes det var/er urimelig å forvente at ISW skulle ha kommet med det også, midt oppi alt det andre. Det er vel egen lege som kjenner pasientene sine best som kan ta den vurderingen best.

Syntes forøvrig det var litt unødvendig å "stikke" med et sånt utsagn når alt det andre var på stell, men mulig jeg misforstod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (6 minutter siden):

Interaksjonsanalyse er selvfølgelig viktig, men syntes det var/er urimelig å forvente at ISW skulle ha kommet med det også, midt oppi alt det andre. Det er vel egen lege som kjenner pasientene sine best som kan ta den vurderingen best.

Syntes forøvrig det var litt unødvendig å "stikke" med et sånt utsagn når alt det andre var på stell, men mulig jeg misforstod..

Hva er interaksjonsanalyse? Utenom det ISW kan du hjelpe meg til en sovemedisin? 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er interaksjonsanalyse? Utenom det ISW kan du hjelpe meg til en sovemedisin? 

Anonymkode: 38e25...9a0

Ja, hvilke plager har du og hva har du prøvd til nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (13 minutter siden):

Ja, hvilke plager har du og hva har du prøvd til nå? 

Jeg har prøvd Quatiapin som har sluttet og virke for søvn. Kanskje jeg har beroligende effekt eller det er innbilt. Melatonin og zonat det virket ikke på meg. Så hva gjør nå? Vil truxal kunne virke for meg mot søvn og tankekjør? Jeg vil ikke bruke medisiner jeg kan bli avhengig av. 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (14 minutter siden):

Ja, hvilke plager har du og hva har du prøvd til nå? 

Angst tankekjør uro og søvn. Innsovningsvansker. 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har prøvd Quatiapin som har sluttet og virke for søvn. Kanskje jeg har beroligende effekt eller det er innbilt. Melatonin og zonat det virket ikke på meg. Så hva gjør nå? Vil truxal kunne virke for meg mot søvn og tankekjør? Jeg vil ikke bruke medisiner jeg kan bli avhengig av. 

Anonymkode: 38e25...9a0

Det som er litt vanskelig med sånne medisiner er at kroppen venner seg til den sederende effekten. Hvis du kun bruker den for søvn, kan du snakke med legen din om en 3-5 dagers medisinpause f.eks annenhver måned for å «nullstille» toleransen. Men det må du snakke med legen din om og det er ikke et råd hvis man bruker slike medisiner for annet enn søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Det som er litt vanskelig med sånne medisiner er at kroppen venner seg til den sederende effekten. Hvis du kun bruker den for søvn, kan du snakke med legen din om en 3-5 dagers medisinpause f.eks annenhver måned for å «nullstille» toleransen. Men det må du snakke med legen din om og det er ikke et råd hvis man bruker slike medisiner for annet enn søvn. 

Jeg bruker det ikke fast kun noen dager også har jeg noen dager pause. Tror du truxal kunne hjulpet meg? Jeg hadde ekstremt god effekt av quetipin i starten. 

Anonymkode: 38e25...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker det ikke fast kun noen dager også har jeg noen dager pause. Tror du truxal kunne hjulpet meg? Jeg hadde ekstremt god effekt av quetipin i starten. 

Anonymkode: 38e25...9a0

Truxal og Seroquel har nokså lik søvneffekt. Truxal har litt lengre halveringstid, og kan virke bedre på avbrutt søvn. Ellers er det jo et spørsmål om dose. Disse medisinene får en mer beroligende effekt i høyere doser. For «rene» søvnlidelser er det egentlig nesten merkelig hvor liten dose som kan fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker det ikke fast kun noen dager også har jeg noen dager pause. Tror du truxal kunne hjulpet meg? Jeg hadde ekstremt god effekt av quetipin i starten. 

Anonymkode: 38e25...9a0

I perioder med mye stress hvor jeg sover dårlig bruker jeg Phenergan i ekstremt lav dose. Jeg har tabletter hvor jeg bare skjærer av en bitteliten bit hver kveld. Tror en tablett holder en uke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...