Gå til innhold

Skal feire jul med mannens søsken og onkelbarn. Bør jeg kjøpe gaver til alle fra meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg angrer på at jeg sa ja til det. For nå kjenner jeg på et sinnsykt økonomisk stress rundt dette med gaver. 

Jeg har kjøpt 13 gaver tilsammen allerede. De er til min familie, og venner. Men vi skal feire jul sammen med hans 4 søsken , og 6 onkelbarn. Bør jeg kjøpe gave til dem alle fra meg? 

 

Anonymkode: 30840...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg angrer på at jeg sa ja til det. For nå kjenner jeg på et sinnsykt økonomisk stress rundt dette med gaver. 

Jeg har kjøpt 13 gaver tilsammen allerede. De er til min familie, og venner. Men vi skal feire jul sammen med hans 4 søsken , og 6 onkelbarn. Bør jeg kjøpe gave til dem alle fra meg? 

Anonymkode: 30840...e45

Feire jul eller tilbringe julaften sammen? Dersom dere skal være sammen på julaften syns jeg at de seks nevøene kan få en liten gave fra deg og mannen din. Dersom dere «bare» skal møtes i mellomjula følger dere vel slektas «regler», dvs kjøper om det er det slekta pleier å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 minutter siden):

Feire jul eller tilbringe julaften sammen? Dersom dere skal være sammen på julaften syns jeg at de seks nevøene kan få en liten gave fra deg og mannen din. Dersom dere «bare» skal møtes i mellomjula følger dere vel slektas «regler», dvs kjøper om det er det slekta pleier å gjøre? 

Jeg tror mannen pleier å gi dem penger fra seg. Men får finne ut hva jeg gjør. Om jeg skal kjøpe noe eget fra meg. Mulig bedre for meg å komme dit 1. Juledag, for jeg har lite penger til mer gaver, men får prøve å finne noe lite. :)

Anonymkode: 30840...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror mannen pleier å gi dem penger fra seg. Men får finne ut hva jeg gjør. Om jeg skal kjøpe noe eget fra meg. Mulig bedre for meg å komme dit 1. Juledag, for jeg har lite penger til mer gaver, men får prøve å finne noe lite. :)

Anonymkode: 30840...e45

Da misforstod jeg, jeg trodde dere bodde sammen :) Jeg syns du fint kan feire med dem om kjæresten din uansett gir gave. Kan du ikke høre med han om han kan skrive begges navn på gaven i år da, om dere begge skal være der?

Jeg syns uansett at du skal feire der du ønsker å være, og ikke la manglende gave stoppe for en hyggelig kveld. Det viktigste med julaften er jo å ha en hyggelig feiring, ikke hva som ligger under treet :) Er alternativet ditt å feire med din familie om du ikke feirer med kjærestens familie? Vil det i såfall bli hyggelig? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (9 minutter siden):

Da misforstod jeg, jeg trodde dere bodde sammen :) Jeg syns du fint kan feire med dem om kjæresten din uansett gir gave. Kan du ikke høre med han om han kan skrive begges navn på gaven i år da, om dere begge skal være der?

Jeg syns uansett at du skal feire der du ønsker å være, og ikke la manglende gave stoppe for en hyggelig kveld. Det viktigste med julaften er jo å ha en hyggelig feiring, ikke hva som ligger under treet :) Er alternativet ditt å feire med din familie om du ikke feirer med kjærestens familie? Vil det i såfall bli hyggelig? 

Jeg bor sammen med mannen. Men vet at han pleier å gi fra seg til sin familie. Men usikker på om han pleier å skrive på mitt navn. Jeg pleier å kjøpe fra han og meg til min familie. 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal dra dit. Vet at mannen ønsker det. Og gleder seg til det. Men jeg tenker mye på mine voksne barn. Har lyst å feire jul med dem. De er blitt tilbudt å være med, men vil være hjemme på julen.Jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 30840...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor sammen med mannen. Men vet at han pleier å gi fra seg til sin familie. Men usikker på om han pleier å skrive på mitt navn. Jeg pleier å kjøpe fra han og meg til min familie. 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal dra dit. Vet at mannen ønsker det. Og gleder seg til det. Men jeg tenker mye på mine voksne barn. Har lyst å feire jul med dem. De er blitt tilbudt å være med, men vil være hjemme på julen.Jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 30840...e45

Oi dette høres litt spesielt ut, hvorfor gir dere ikke gaver sammen? Jeg tror uansett du bør høre med barna dine og mannen din hva de ønsker, og be mannen sette navnet ditt på gavene fra dere om du blir med. Jeg regner med dere har noen form for felles økonomi når dere bor sammen?

Hva er forresten alternativet til barna dine, feire hos faren sin? Kanskje barna dine kan være med til mannens familie kanskje? Ville de ønske dét? 

Mitt råd er uansett å ikke la gavene styre valget. Det som blir hyggeligst for dere er langt viktigere enn gavene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (3 minutter siden):

Oi dette høres litt spesielt ut, hvorfor gir dere ikke gaver sammen? Jeg tror uansett du bør høre med barna dine og mannen din hva de ønsker, og be mannen sette navnet ditt på gavene fra dere om du blir med. Jeg regner med dere har noen form for felles økonomi når dere bor sammen?

Hva er forresten alternativet til barna dine, feire hos faren sin? Kanskje barna dine kan være med til mannens familie kanskje? Ville de ønske dét? 

Mitt råd er uansett å ikke la gavene styre valget. Det som blir hyggeligst for dere er langt viktigere enn gavene :) 

En av barna sier at hun vil feire med faren dersom det er kun meg som er hjemme. Faren skal feire med sin familie. Andre voksne barnet er en person som ofte velger å være for seg selv på julaften. Vedkommende bor hos faren, men liker å bare lage en pizza og slappe av den dagen. Så hvis jeg er hjemme så blir jeg nok alene julaften 😅 . Barna vil være i Norge i julen. De har fått tilbud om å bli med. .

Jeg er gjerne ikke så flink med dette med gaver. Jeg pleier kun å sørge for at min familie får gaver,  mens han sørger for sin. Jeg skal spørre han om det er noe jeg skal kjøpe med av gaver til familien hans. Også hører jeg hva han mener om det. Vet at han ønsker at jeg bruker minst mulig av mine penger for jeg tjener minst. 

 

Anonymkode: 30840...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Høres litt merkelig ut at ikke gaven er fra begge 🤔 eller, at det skulle være et problem? 
 

Men om så var, så hadde jeg på ingen måte syntes det var naturlig at mine barn skulle fått gave av onkels kjæreste i tillegg til den fra onkel. Faktisk hadde jeg syntes det var veldig rart om de fikk det 😅 så synes ikke du trenger å kjøpe egne gaver om felles er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men vi skal feire jul sammen med hans 4 søsken, og 6 onkelbarn. Bør jeg kjøpe gave til dem alle fra meg? 

Det synes jeg er oppgaven til mannen din, og så blir gavene fra dere begge. Jeg synes ikke du trenger å kjøpe noe som er fra bare deg. Du kan eventuelt hjelpe ham å finne på noe 😉

I vår familie gir ikke voksne søsken hverandre gaver. Så i vårt tilfelle ville vi hatt med noe til barna og dessuten noe småtteri (f.eks. noe hjemmelaget julegodt eller en flaske vin) til vertskapet som står for julemiddagen, hvis det er slik at dere er gjester. Alt ville vært fra oss begge, og så ville vi ikke brydd oss om hvorvidt onkel (eller vi begge) fikk noe tilbake fra barna eller foreldrene deres. Men dere bør jo følge tradisjonene til din manns familie, han har vel feiret jul med søsknene sine før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det naturlige vil være at ditt navn kommer på gavene fra mannen. 

Jeg og min eks feiret ikke julaften sammen før vi fikk barn sammen. Men vi var veldig unge da, spesielt jeg og ingen av oss ville feire borte fra foreldre. Hadde kanskje vært naturlig å feire sammen også som barnløs når vi var eldre og hadde bodd mer enn 3 år sammen. 

Hvis din samboer bruker å feire jul med din familie så er det kanskje på tide at du gjør det nå med hans. Selv om du vil savne dine barn. Jeg vet ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En av barna sier at hun vil feire med faren dersom det er kun meg som er hjemme. Faren skal feire med sin familie. Andre voksne barnet er en person som ofte velger å være for seg selv på julaften. Vedkommende bor hos faren, men liker å bare lage en pizza og slappe av den dagen. Så hvis jeg er hjemme så blir jeg nok alene julaften 😅 . Barna vil være i Norge i julen. De har fått tilbud om å bli med. .

Jeg er gjerne ikke så flink med dette med gaver. Jeg pleier kun å sørge for at min familie får gaver,  mens han sørger for sin. Jeg skal spørre han om det er noe jeg skal kjøpe med av gaver til familien hans. Også hører jeg hva han mener om det. Vet at han ønsker at jeg bruker minst mulig av mine penger for jeg tjener minst. 

 

Anonymkode: 30840...e45

Jeg syns du skal bli med, og er ellers enig med resten. Gaver er mannen din sin oppgave, men begges navn må stå på gavene 😊 Ta med vin eller noe spiselig til vertsskapet, og vips - ferdig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er greit. Jeg tror du ikke tenkte over hvordan min økonomi er. 

Anonymkode: 30840...e45

Men nå kom jeg på en super god idè. Hva om du lager til en stor kurv der du tar godteri til barna og en liten ting (som er tilpasset alder) som de kan dele på som f.eks et spill? Så legger du vin til de voksne? Så pakker du inn kurven i cellofan med en rød sløyfe på?

Anonymkode: 071b1...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men nå kom jeg på en super god idè. Hva om du lager til en stor kurv der du tar godteri til barna og en liten ting (som er tilpasset alder) som de kan dele på som f.eks et spill? Så legger du vin til de voksne? Så pakker du inn kurven i cellofan med en rød sløyfe på?

Anonymkode: 071b1...8c0

Det var en ide. :). Jeg kom på en ide om å ha en felles gave med til hver av familiene. 

Anonymkode: 30840...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men nå kom jeg på en super god idè. Hva om du lager til en stor kurv der du tar godteri til barna og en liten ting (som er tilpasset alder) som de kan dele på som f.eks et spill? Så legger du vin til de voksne? Så pakker du inn kurven i cellofan med en rød sløyfe på?

Anonymkode: 071b1...8c0

Det var en god ide skulle det stå 😊

Anonymkode: 30840...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var en god ide skulle det stå 😊

Anonymkode: 30840...e45

Ja du kan bruke en kurv om du har selv også så legger du en eller to servietter i bunn om den trenges og pyntes opp litt? Det er en koselig gave de vil sette pris på og detaljene (rød sløyfe) kn du finne på butikken normal,stickers, Nille som koster ca 40 kr? Hvis du skal pynte den ekstra opp kan du henge på jule godteri sjokolade eller sånn hank? Som pynt? 

Anonymkode: 071b1...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bra. Det er et godt forslag!  Ser på Internett at det står tips med samme forslag for folk som har hele familier å kjøpe til. Lurt å kjøpe en kurv og ha ulike produkter i den. Så blir det en hel gave for familien, og den trenger ikke å koste mye.  :)

Anonymkode: 30840...e45

Jeg har mange forslag hvis du trenger å vite hva mer du skal legge oppi, og hvis du gir meg ca beløp kan jeg skreddersy det til deg :) 

Anonymkode: 071b1...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har mange forslag hvis du trenger å vite hva mer du skal legge oppi, og hvis du gir meg ca beløp kan jeg skreddersy det til deg :) 

Anonymkode: 071b1...8c0

Takk for godt råd og ideen  :). Jeg skal forsøke å få tenkt gjennom hvor mye jeg skal bruke per familie. :) . Jeg må ihvertfall desverre gjøre det rimeligst mulig. For man må jo gange beløpet på hver familie. Forventer ingenting tilbake. Vet ikke om de kjøper noe til meg. Uansett er det mannen som må sørge for gaver til sin familie, men jeg kommer til å ta med en liten felles "matgave-glede" til hver av familiene som deltar i besøket. Fins gavesett med spekeskinke og slikt også. 

Har du tips og ideer for hva du ville ha lagt oppi til hver familie? Altså til lavest mulig pris? 

Anonymkode: 30840...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...