Gå til innhold

Er man sterk når man er psykisk syk?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De fleste vil være enig i at en med familie og venner stiller mye sterkere enn de som er helt alene. 

Anonymkode: 0343d...c9c

Det kommer an på familien. Hvis de er onde, og bruker problemene dine for å gjøre deg dårligere så gjør det bare problemene værre. Og man blir temmelig spedalsk for venner hvis man er psyk.

Anonymkode: abd08...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (9 timer siden):

 

Er folk med fysiske sykdommer sterke eller svake?

Jeg hadde korona for et par uker siden, og hvis du spør meg så blir man svakere av fysisk sykdom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

I tillegg til mye som er skrevet om i tråden, så vil jeg si at det har jo også noe å si hvor mye motgang og over hvor lang tid som kan avgjøre hvordan man ender med å ta det. Jeg stod selv i stormen til jeg var 25,5 år. Jeg hadde det vanskelig fra jeg var barn. Man kan jo si at jeg var sterk som stod i den motstanden jeg hadde så lenge. At til tross for alt det ytre, men også det indre som depresjon og angst så kom jeg meg gjennom utdanning, jobb etc. 

Men da jeg var 25 så bukket jeg jo fullstendig under og min motstandsdyktighet forsvant bare mer og mer. Nå holder jeg på å bygge den opp igjen, med en ny type styrke antar jeg da jeg forholder meg mer til alt. 

Alle som lever i motstand i mange mange år kan (vil?) til slutt falle sammen. De fleste ikke så voldsomt som meg, men å få seg en real knekk er naturlig da og ikke noe som betyr svakhet i mine øyne. Styrken ligger derimot i det å komme seg gjennom det og bygge seg opp igjen. For noen vil ikke det si å bli frisk igjen eller få samme kapasitet som før, men å oppnå den grad av god psykisk og fysisk helse som er mulig ut fra forutsetningene. 

Kjenner meg 100 % igjen i dette, Glitter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg hadde korona for et par uker siden, og hvis du spør meg så blir man svakere av fysisk sykdom.

 

Fysisk svak ja, men det er jo ikke det dette her handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vil si man er sterk om man klarer seg gjennom psykiske problemer helt alene. Har man familie og venner som støtter en så er man ikke like sterk. 

Anonymkode: 0343d...c9c

Det er jeg enig i. De er de sterkeste folkene. 

Anonymkode: 955f4...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer an på familien. Hvis de er onde, og bruker problemene dine for å gjøre deg dårligere så gjør det bare problemene værre. Og man blir temmelig spedalsk for venner hvis man er psyk.

Anonymkode: abd08...595

Spedalskhet finnes ikke

Anonymkode: 955f4...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så du vil heller være helt alene uten familie og venner da siden du mener familie og venner er til så lite støtte? 

Anonymkode: 0343d...c9c

Nei selvfølgelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De fleste vil være enig i at en med familie og venner stiller mye sterkere enn de som er helt alene. 

Anonymkode: 0343d...c9c

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lady HM skrev (1 time siden):

Fysisk svak ja, men det er jo ikke det dette her handler om.

Men en psykisk frisk person er psykisk sterkere enn en  psykisk syk person. Det sier seg vel selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Men en psykisk frisk person er psykisk sterkere enn en  psykisk syk person. Det sier seg vel selv :)

Jeg vet ikke helt. En psykisk frisk person kan ha gått gjennom livet med langt mindre motstand enn en psykisk syk person. 

Derfor mener jeg det blir for svart/hvitt å tenke at frisk = sterkere enn syk. Eller at det blir en forenkling. 

Hvis man derimot sammenligner en frisk og en syk person som har hatt ca lik belastning i livet så blir det mer riktig å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Men en psykisk frisk person er psykisk sterkere enn en  psykisk syk person. Det sier seg vel selv :)

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er enig med deg i det. En psykisk frisk person er jo egentlig bare en person som ikke har hatt noen psykiske utfordringer enda, og hvem vet hvordan denne vil reagere hvis og når det skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke helt. En psykisk frisk person kan ha gått gjennom livet med langt mindre motstand enn en psykisk syk person. 

Derfor mener jeg det blir for svart/hvitt å tenke at frisk = sterkere enn syk. Eller at det blir en forenkling. 

Hvis man derimot sammenligner en frisk og en syk person som har hatt ca lik belastning i livet så blir det mer riktig å si. 

Ja, enig i det . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Lady HM skrev (Akkurat nå):

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er enig med deg i det. En psykisk frisk person er jo egentlig bare en person som ikke har hatt noen psykiske utfordringer enda, og hvem vet hvordan denne vil reagere hvis og når det skjer...

Der tror jeg du tar feil. De fleste friske har også hatt mange psykiske utfordringer. Ingen går gjennom livet uten å oppleve psykiske utfordringer. Man kan ikke se helt bort i fra gener heller. Noen er født bedre rustet til å komme seg gjennom det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen variabel det er vanskelig å si noe om, er jo hvor grensen mellom sterk og svak går. Hvis man har en psykisk eller fysisk sykdom så har man jo det - og må egentlig bare stå i det. Man har ikke noe valg, sykdommen er der og man må forholde seg til den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM skrev (5 minutter siden):

En annen variabel det er vanskelig å si noe om, er jo hvor grensen mellom sterk og svak går. Hvis man har en psykisk eller fysisk sykdom så har man jo det - og må egentlig bare stå i det. Man har ikke noe valg, sykdommen er der og man må forholde seg til den. 

Også kan det være at man ved sykdomsutbrudd håndterer det på en dårlig måte og slik kan framstå svak, men etter noe tid, kort eller lang, så finner man verktøy og styrke til å håndtere det på en bedre måte, og vil da framstå sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Der tror jeg du tar feil. De fleste friske har også hatt mange psykiske utfordringer. Ingen går gjennom livet uten å oppleve psykiske utfordringer. Man kan ikke se helt bort i fra gener heller. Noen er født bedre rustet til å komme seg gjennom det. 

Psykiske utfordringer ja, det har alle i større eller mindre grad. Men det er ikke det samme som psykisk sykdom.

Psykiske utfordringer er dødsfall, samlivsbrudd, traumer, mobbing osv. Alle møter selvfølgelig psykiske utfordringer og takler det på forskjellige måte. Og så kan man jo argumentere for at de som pga. dette ender opp med psykisk sykdom er de menneskene som er svake - men jeg tror ikke det er så enkelt heller.

Jeg tror det @Glitter sier i innlegget over her er ganske riktig - og at det rett og slett ikke er mulig å si noe om dette på generell basis. Og jeg viser til mitt forrige innlegg: Når er det man er svak da? Er ikke alle sterke når de kommer seg gjennom sykdom, samlivsbrudd og dødsfall? Er det bare de som avslutter livet som er svake? For det er jo det som er alternativet - enten står man gjennom det eller så gjør man det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Også kan det være at man ved sykdomsutbrudd håndterer det på en dårlig måte og slik kan framstå svak, men etter noe tid, kort eller lang, så finner man verktøy og styrke til å håndtere det på en bedre måte, og vil da framstå sterk. 

Ja, jeg synes nesten det er vanskeligere å sette grensen mellom sterk og svak jeg, som å si noe om hvem som er sterke og svake. 

Det er jo heller ikke å være svak å ha reaksjoner på ting. Man sørger hvis noen dør, man blir lei seg og redd hvis man får en sykdom, men man er jo ikke svak fordi man reagerer normalt på slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...