Gå til innhold

Bevegelsesforstyrrelser som bivirkning av medisiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen andre som sliter med bevegelsesforstyrrelser som følge av medisiner(antagelig)? Jeg har nettopp stoppet på zyprexa og abilify maintena (depot injeksjon). I tillegg går jeg på litium og orfiril. Jeg har det siste året slitt med ufrivillige bevegelser i bena. De beveger seg omtrent hvert eneste stillesittende minutt, men det som er rart er at jeg kan stanse det når jeg fokuserer på det. Dog starter det igjen med en gang fokuset flyttes over på noe annet. Ellers har jeg også mye skjelvinger, mest i hendene, men noen ganger i resten av kroppen også. Også biter jeg mye kjeven sammen, men dette kan jo være anspenthet. Jeg vet ikke helt hvem medisiner det er, om det i det hele tatt er medisinene eller om det er noe helt annet, ville bare høre om noen hadde lignende erfaringer.

Anonymkode: 287dc...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk på Abilify før og fikk akkurat de samme bevegelsesforstyrrelsen i beina som du har fått. Det var så ille at det sluttet på Abilify, for så ut som en tulling der jeg satt, alle la merke til det. Synd for Abilify er den eneste medisinen jeg syntes det var greit å gå på. Har ikke hatt samme problemet med Zyprexa, med den var det enorm sultfølelse som ble et problem. 

Anonymkode: 58cd0...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk på Abilify før og fikk akkurat de samme bevegelsesforstyrrelsen i beina som du har fått. Det var så ille at det sluttet på Abilify, for så ut som en tulling der jeg satt, alle la merke til det.

Anonymkode: 58cd0...9e8

Hvor lang tid tok det etter du sluttet før benbevegelsene forsvant? Og gikk du på tablett eller depot?

Anonymkode: 287dc...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor lang tid tok det etter du sluttet før benbevegelsene forsvant? Og gikk du på tablett eller depot?

Anonymkode: 287dc...a22

Tabletter, kan ikke huske hvor lang tid det tok før det gikk over, men det gikk nok over ganske fort etter at jeg sluttet med Abilify. 

Anonymkode: 58cd0...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Tabletter, kan ikke huske hvor lang tid det tok før det gikk over, men det gikk nok over ganske fort etter at jeg sluttet med Abilify. 

Anonymkode: 58cd0...9e8

Okei, takk for svar. Da får jeg bare håpe at det går over når denne abilifyen er ute av kroppen.

Anonymkode: 287dc...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tabletter, kan ikke huske hvor lang tid det tok før det gikk over, men det gikk nok over ganske fort etter at jeg sluttet med Abilify. 

Anonymkode: 58cd0...9e8

Kan jeg spørre hvilken dose du gikk på? Jeg går på 10 mg Abilify og er fryktelig rastløs. Må liksom stadig bevege meg litt, eller opp og stå, gjøre noe annet osv. Klarer ikke ligge i ro for å slappe av lenge av gangen. Men jeg vet ikke om det er pga medisinen eller restsymptomer fra hypomanien. Det gjør meg veldig sliten å ikke få til å slappe av i hvert fall. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken dose du gikk på? Jeg går på 10 mg Abilify og er fryktelig rastløs. Må liksom stadig bevege meg litt, eller opp og stå, gjøre noe annet osv. Klarer ikke ligge i ro for å slappe av lenge av gangen. Men jeg vet ikke om det er pga medisinen eller restsymptomer fra hypomanien. Det gjør meg veldig sliten å ikke få til å slappe av i hvert fall. 

Jeg husker ikke lenger hvilken dose jeg gikk på. 

Anonymkode: 58cd0...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det noen andre som sliter med bevegelsesforstyrrelser som følge av medisiner(antagelig)? Jeg har nettopp stoppet på zyprexa og abilify maintena (depot injeksjon). I tillegg går jeg på litium og orfiril. Jeg har det siste året slitt med ufrivillige bevegelser i bena. De beveger seg omtrent hvert eneste stillesittende minutt, men det som er rart er at jeg kan stanse det når jeg fokuserer på det. Dog starter det igjen med en gang fokuset flyttes over på noe annet. Ellers har jeg også mye skjelvinger, mest i hendene, men noen ganger i resten av kroppen også. Også biter jeg mye kjeven sammen, men dette kan jo være anspenthet. Jeg vet ikke helt hvem medisiner det er, om det i det hele tatt er medisinene eller om det er noe helt annet, ville bare høre om noen hadde lignende erfaringer.

Anonymkode: 287dc...a22

Startet du på alt samtidig eller f.eks. ble Orfiril startet på før eller senere de andre? Jeg spør, for ofte kan en da finne ut hvilken medisin som fører til hvilken bivirkning. Jeg har selv erfart at det er uheldig å starte på for mange medisiner på samme tid, når de kan ha samme bivirkning - en vet ikke hvilken medisin som gører til hva.

Orfiril kan også ha den bivirkningen du beskriver, og i mitt tilfelle hjalp det å justere ned dosen, men da hadde ikke medisinen ønsket effekt. En må veie opp effekt av medisin vs. bivirkning ved å gå på den samt å holde seg frisk.

Ønsker deg lykke til med å finne den balansen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Eva Sofie said:

Startet du på alt samtidig eller f.eks. ble Orfiril startet på før eller senere de andre? Jeg spør, for ofte kan en da finne ut hvilken medisin som fører til hvilken bivirkning. Jeg har selv erfart at det er uheldig å starte på for mange medisiner på samme tid, når de kan ha samme bivirkning - en vet ikke hvilken medisin som gører til hva.

Orfiril kan også ha den bivirkningen du beskriver, og i mitt tilfelle hjalp det å justere ned dosen, men da hadde ikke medisinen ønsket effekt. En må veie opp effekt av medisin vs. bivirkning ved å gå på den samt å holde seg frisk.

Ønsker deg lykke til med å finne den balansen :) 

Jeg begynte på Orfiril først og bivirkningene startet lenge etter jeg startet med den, men kanskje det kan være en slags kryssreaksjon også? Er mest redd for at det skal bli permanent egentlig 😅

Anonymkode: 287dc...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg begynte på Orfiril først og bivirkningene startet lenge etter jeg startet med den, men kanskje det kan være en slags kryssreaksjon også? Er mest redd for at det skal bli permanent egentlig 😅

Anonymkode: 287dc...a22

Permanent er jeg nokså sikker på at det ikke er. De fleste bivirkninger opphører når medisinene seponeres. Dette kan ev. @kupton si mer enn meg.

Kryssreaksjon vet jeg ikke, men det at flere medisiner har samme bivirkning, kan de være med på å forsterke hverandre. Jeg selv har ikke erfaring med dette innen psykofarmaca, utenom nedsløving, men har erfart noe som nevrologene mente var forsterkning av samme bivirkning fra flere medisiner innen antiepileptisk medisinering.

Du kan jo ta det opp med behandler om det blir for uholdbart. Som jeg nevnte, er det jo viktig å finne den riktige balansen mellom et stabilt/godt liv på medisiner og bivirkninger som er akseptable. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...