Gå til innhold

Å være uenig i sak men ikke person


ISW

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg synes det er en del her inne som ikke helt skiller mellom sak og person. 

Det er ikke min intensjon å si noe som går ut over person, selv om jeg ofte kan være uenig i noe som skrives. Synes det var et godt eksempel i tråden om sovemedisiner, det er ikke nødvendig å bli lei seg selv om jeg er uenig eller kritiserer saken. Jeg mener uenighet om sak er grunnen til at vi har et diskusjonsforum. Det er jo ingen vits hvis alle er enige hele tiden.

Jeg mener det må være rom for faglig uenighet, uten at det skal tolkes som at man ikke «liker» noen. 

Det er forståelig at noen her inne er usikre på seg selv, og jeg respekterer det. Men la oss prøve å akseptere at det ikke er personlig kritikk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig sant. Jeg tror kanskje at de av oss som sliter med unnvikende problematikk og sånn sett er veldig redd for å dumme oss ut, si noe feil, fornærme noen ved et uhell osv kan ha godt av å huske på det. Så kan jo misforståelser oppstå også. :)

Jeg har begynt å gråte mange ganger av dette forumet. For ting som folk flest bare hadde blitt litt småflau over, så kan det gi meg søvnproblemer. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (26 minutter siden):

Hei,

Jeg synes det er en del her inne som ikke helt skiller mellom sak og person. 

Det er ikke min intensjon å si noe som går ut over person, selv om jeg ofte kan være uenig i noe som skrives. Synes det var et godt eksempel i tråden om sovemedisiner, det er ikke nødvendig å bli lei seg selv om jeg er uenig eller kritiserer saken. Jeg mener uenighet om sak er grunnen til at vi har et diskusjonsforum. Det er jo ingen vits hvis alle er enige hele tiden.

Jeg mener det må være rom for faglig uenighet, uten at det skal tolkes som at man ikke «liker» noen. 

Det er forståelig at noen her inne er usikre på seg selv, og jeg respekterer det. Men la oss prøve å akseptere at det ikke er personlig kritikk 😊

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Problemet er at noen dessverre tar noens mening som personlig kritikk. Og så taes det verre opp noen ganger på grunn av at en bruker man har visse illusjoner om, mener noe annet. Veldig synd. 

Når det er sagt, så må vi tenke på hvordan vi formulerer oss også. Hvis jeg skriver fks: jeg hater Volvo, og jeg kan ikke fatte at folk gidder å kjøre det. 

Da sier jeg litt sånn underforstått at jeg syns de som kjører Volvo har dårlig vurderingsevne. 

Hvis jeg derimot sier at jeg hater Volvo av erfaringer med å kjøre det, og aldri vil kjøpe selv, så blir det mer ryddig. 

Kanskje litt dumt eksempel men..

Det er noe med det at man kan si alt, bare man sier det på riktig måte. Uansett. Egne meninger og syn er ikke det samme som kritikk av noen med et annet syn som regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i mange år på en bensinstasjon. Og der fikk vi ganske ofte kjeft av misfornøyde kunder. Men jeg lærte å skille mellom sak og person. Jeg tok det ikke personlig. Selv om det var meg og mine kolleger de lot det gå utover så var det saken de var sinte på. Det var jo feks ikke vår skyld at bensinprisen gikk opp 5 kr rett før kunden skulle fylle eller at multimixmaskinen streiket. 

Jeg er enig med deg, Isw. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...