Gå til innhold

Ang benzo


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Så på netflix en dokumentar om benzo, de snakket spesielt om xanax og om hvor skadelig det er. Man kunne visst få altzheimer av det også, stemmer det? Er det skadelig å ta en vival hver kveld uten å øke? Tåler angst for det har jeg gjennom dagen, men akkurat når jeg legger meg vil jeg ha fred? Er jeg avhengig av det tro? Det er greit for psykiateren at jeg tar en hver kveld, kan vel ikke være farlig da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (25 minutter siden):

Så på netflix en dokumentar om benzo, de snakket spesielt om xanax og om hvor skadelig det er. Man kunne visst få altzheimer av det også, stemmer det? Er det skadelig å ta en vival hver kveld uten å øke? Tåler angst for det har jeg gjennom dagen, men akkurat når jeg legger meg vil jeg ha fred? Er jeg avhengig av det tro? Det er greit for psykiateren at jeg tar en hver kveld, kan vel ikke være farlig da? 

Det tror jeg det er best du tar opp med psykiater/lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (15 minutter siden):

Det tror jeg det er best du tar opp med psykiater/lege. 

Ok. Men det har jeg gjort og det var greit for han, det er vel det at så lenge jeg ikke øker er det ok kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men xanax er vel veldig sterke medisiner? Har aldri fått det, spurte en fastlege en gang og da fikk jeg kjeft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (15 minutter siden):

Men xanax er vel veldig sterke medisiner? Har aldri fått det, spurte en fastlege en gang og da fikk jeg kjeft. 

Ja, xanax er det mest potente benzo.

Anonymkode: 49e45...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, xanax er det mest potente benzo.

Anonymkode: 49e45...78e

Ja det virket på få minutter sa de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (1 time siden):

Men xanax er vel veldig sterke medisiner? Har aldri fått det, spurte en fastlege en gang og da fikk jeg kjeft. 

Xanax er ikke den mest potente benzoen, men den er sterk. Jeg synes likevel at f.eks. valium funker bedre enn xanax, da xanax ikke har så god muskelavslappende effekt. Xanax er egentlig ikke noe å trakte etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (9 minutter siden):

Xanax er ikke den mest potente benzoen, men den er sterk. Jeg synes likevel at f.eks. valium funker bedre enn xanax, da xanax ikke har så god muskelavslappende effekt. Xanax er egentlig ikke noe å trakte etter. 

Ok trodde det var en vidunderpille jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ok trodde det var en vidunderpille jeg. 

Nei, absolutt ikke. Selv om jeg tok høye doser xanax (også uten tilvenning) så hadde jeg fremdeles angst. Valium hjalp meg mer. Benzodiazepiner har egentlig aldri hjulpet så mye på angsten min uansett. Moderate doser antipsykotika har hjulpet mye mer enn noe benzo. Benzo legger bare et lokk over angsten uten å egentlig redusere den, eller gjøre noe med årsaken(e) til angsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (14 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. Selv om jeg tok høye doser xanax (også uten tilvenning) så hadde jeg fremdeles angst. Valium hjalp meg mer. Benzodiazepiner har egentlig aldri hjulpet så mye på angsten min uansett. Moderate doser antipsykotika har hjulpet mye mer enn noe benzo. Benzo legger bare et lokk over angsten uten å egentlig redusere den, eller gjøre noe med årsaken(e) til angsten.

Ok. Jeg visste ikke at det var sånn, kanskje ap hjelper mer enn jeg tror. Vet ikke men har jo mer angst uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Xanor er mindre potent enn rivotril og flumipam. Valium/vival og stesolid er svært milde.

Det er risk med alt, men neppe særlig høy på 10mg diazepam som er virkestoffet i de tre siste keg nevnte. Da er nok schizo sykdommer i seg selv en større risk etter fylte 67.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro det er farlig og at man får alzheimer av det, høres rart ut. Hvorfor får noen Xanax og andre sterke benzo mens noen ikke får det? Jeg har aldri blitt tilbudt det enda jeg hadde mye angst før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Everybody skrev (1 minutt siden):

Vil ikke tro det er farlig og at man får alzheimer av det, høres rart ut. Hvorfor får noen Xanax og andre sterke benzo mens noen ikke får det? Jeg har aldri blitt tilbudt det enda jeg hadde mye angst før.

De mener nok (og kanskje med rette) at det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Benzo løser ingenting. Det er som å ta ett par øl. Føles bra det og da, men ingen løsning på problemet. Når virkning gir seg er man like langt og skal man ha virkning hele tiden blir man avhengig. Benzodiazepam avhengighet er ingen spøk. Det er skikkelige abstinenser man kan få da. Noen sier på linje med opiatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (7 timer siden):

Xanor er mindre potent enn rivotril og flumipam. Valium/vival og stesolid er svært milde.

Det er risk med alt, men neppe særlig høy på 10mg diazepam som er virkestoffet i de tre siste keg nevnte. Da er nok schizo sykdommer i seg selv en større risk etter fylte 67.

 

Ok. Min bror fikk rivotril, jeg har bare fått vival. Så man kan få altzheimer av schizo sykdommer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (7 timer siden):

Vil ikke tro det er farlig og at man får alzheimer av det, høres rart ut. Hvorfor får noen Xanax og andre sterke benzo mens noen ikke får det? Jeg har aldri blitt tilbudt det enda jeg hadde mye angst før.

Tror det er mest brukt  i amerika, var mange som tok xanax der-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alprazolam (Xanor) er ca 20 ggr sterkere enn diazepam (Valium, Vival, Stesolid). Risikoen for avhengighet er betydelig, og det samme er risikoen for en overdosering som endrer personligheten i negativ retning.

Det er riktig at langvarig bruk av større doser benzo kan gi kognitiv svekkelse og en tilstand som ligner nevrasteni. Men denne kognitive svekkelse er ikke alzheimers sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Alprazolam (Xanor) er ca 20 ggr sterkere enn diazepam (Valium, Vival, Stesolid). Risikoen for avhengighet er betydelig, og det samme er risikoen for en overdosering som endrer personligheten i negativ retning.

Det er riktig at langvarig bruk av større doser benzo kan gi kognitiv svekkelse og en tilstand som ligner nevrasteni. Men denne kognitive svekkelse er ikke alzheimers sykdom.

Ok da har jeg ikke noe å bekymre meg over. 20 ganger sterkere var mye 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (18 timer siden):

De mener nok (og kanskje med rette) at det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Benzo løser ingenting. Det er som å ta ett par øl. Føles bra det og da, men ingen løsning på problemet. Når virkning gir seg er man like langt og skal man ha virkning hele tiden blir man avhengig. Benzodiazepam avhengighet er ingen spøk. Det er skikkelige abstinenser man kan få da. Noen sier på linje med opiatet.

Tro meg det er mange ganger verre enn opiat. Og jeg har prøvd begge deler flere ganger, dessverre. Er uten nå da. Opiat går jo fort over i det minste. 

Anonymkode: 93ece...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ser til USA som et slags ideal når det gjelder å skrive ut vanedannende medisin. Men når amfetamin skrives ut på indikasjon overvekt, Xanax / alprazolam for mildere angstlidelser og opiater for lettere smertetilstander, går det ikke bra. 500.000 mennesker i USA er avhengig av heroin. Det er høye tall. Tusenvis dør hvert år. 

Jeg synes det er ekstremt betenkelig når penger og medisin går så hånd i hånd som det gjør i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
stjernestøv skrev (18 timer siden):

Ok. Min bror fikk rivotril, jeg har bare fått vival. Så man kan få altzheimer av schizo sykdommer? 

Nei ikke Alzheimer men kognitiv svekkelse. Som kan være betydelig i siste del av livet. Det sies en liten andel.

 

https://www.aldringoghelse.no/kognitiv-aldring-og-demens-ved-schizofreni/

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...