Gå til innhold

Medisiner mot følelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg plages så sterkt av mine følelser at jeg for alvor vurderer å spørre legen om medisiner for det. Finnes det medisiner som gjør en mindre følsom, og hvilke? Har de plagsomme bivirkninger?

Anonymkode: 6c004...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med følelser? Angst? Depresjon? Gira? Glad? Det finnes medisiner for alle disse følelsene/stemningene men du må finne ut hva du har for å få rett medisin. Og man får som regel noen bivirkninger av medikamenter ja, men det kommer an på personen hvilken virkning og bivirkning man får.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må utredes og plasseres i en slags kategori for å få medisiner mot de følelsene du sliter med. Det er ikke alle følelser man kan medisinere bort. Feks emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse innebærer et stort og ubehagelig følelsestrykk uten at det finnes medikamentell behandling for tilstanden. Den behandles best med psykoterapi/gruppebehandling. 

Anonymkode: c027d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (20 minutter siden):

SSRI kan gjøre en mer "tykkhudet" - har jeg lest 🙂

Er det depresjonen som gjør en veldig skjør? Og dermed blir man mer tykkhudet og seg selv igjen med AD?

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 time siden):

Er det depresjonen som gjør en veldig skjør? Og dermed blir man mer tykkhudet og seg selv igjen med AD?

Det vet jeg dessverre ikke så mye om, men håper du kan få svar fra noen som vet bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (3 timer siden):

Er det depresjonen som gjør en veldig skjør? Og dermed blir man mer tykkhudet og seg selv igjen med AD?

Nei. SSRI virker på "hudtykkelsen" helt uavhengig av depresjon. I USA skal det har vært et betydelig misbruk blant friske for å oppnå nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg plages så sterkt av mine følelser at jeg for alvor vurderer å spørre legen om medisiner for det. Finnes det medisiner som gjør en mindre følsom, og hvilke? Har de plagsomme bivirkninger?

Anonymkode: 6c004...34d

Følelser styres mye av de stimulerende nevrotransmitterne - dopamin, noradrenalin og et par andre. Serotonin virker via noen reseptorer på å hemme frigjøringen av dopamin og noradrenalin, og kan stabilisere stemningsleiet og gjøre deg mindre følelsesstyrt. Derfor kan SSRI (og eventuelt medisiner som blokkerer stimulerende nevrotransmittere, hvis det trengs) hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (7 timer siden):

Følelser styres mye av de stimulerende nevrotransmitterne - dopamin, noradrenalin og et par andre. Serotonin virker via noen reseptorer på å hemme frigjøringen av dopamin og noradrenalin, og kan stabilisere stemningsleiet og gjøre deg mindre følelsesstyrt. Derfor kan SSRI (og eventuelt medisiner som blokkerer stimulerende nevrotransmittere, hvis det trengs) hjelpe. 

Lamictal og litium, hører disse til denne kategorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (11 timer siden):

Nei. SSRI virker på "hudtykkelsen" helt uavhengig av depresjon. I USA skal det har vært et betydelig misbruk blant friske for å oppnå nettopp dette.

Hvorfor ønsker friske å få «tykkere hud» som dere beskriver det som? Om man ikke strever med emosjoner på en måte som gjør at livet er vanskelig, hvorfor sa behandle noe med ssri? 
 

Spør som det er spurt om nedenfor: gir Lamictal og Litium også denne effekten? Er det i så tilfelle derfor disse fungerer stemningsstabiliserende. Og hva er egentlig grunnen til at bipolare må ha stemningsstabiliserende og ikke ssri om disse fungerer ganske likt? 

Anonymkode: c027d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor ønsker friske å få «tykkere hud» som dere beskriver det som? Om man ikke strever med emosjoner på en måte som gjør at livet er vanskelig, hvorfor sa behandle noe med ssri? 

En kan være frisk, i full jobb og med familie og tross det ha ønsker om å være mindre sjenert, mer sosial, mindre nærtagende, kanskje kort sagt mer ekstrovert (mer amerikansk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Nei. De har en annen virkningsmekanisme.

 

kupton skrev (2 timer siden):

En kan være frisk, i full jobb og med familie og tross det ha ønsker om å være mindre sjenert, mer sosial, mindre nærtagende, kanskje kort sagt mer ekstrovert (mer amerikansk?)

Høres kjekt og bærekraftig ut med sånne amerikanske bivirkninger på personligheten 🙂 Hva kan jeg som bipolar ta da, for å bli litt mindre skamfull? Har prøvd ssri før, før diagnose, og det hadde ingen effekt bortsett fra hypomani ved doseøkning. 

Anonymkode: c027d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva kan jeg som bipolar ta da, for å bli litt mindre skamfull?

For skam anbefales psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 8.12.2022 den 13.08):

For skam anbefales psykoterapi.

Om det noen gang skulle komme en medisin som på lang sikt kurerte en vedvarende skamfølelse, hadde det legemiddelfirmaet tjent godt. Men tror ikke det ville være til det gode for menneskeheten å behandle en skamfølelse med medisiner. Og skadepotensialet ville ev. være enormt stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Om det noen gang skulle komme en medisin som på lang sikt kurerte en vedvarende skamfølelse, hadde det legemiddelfirmaet tjent godt. Men tror ikke det ville være til det gode for menneskeheten å behandle en skamfølelse med medisiner. Og skadepotensialet ville ev. være enormt stort.

Jeg hørte i en podcast på sinnsyn at det egentlig er lite å gjøre med for folk som sliter med mye skamfølelse. Altså som føler skam for "hva som helst". Noe jeg kan gjøre selv. For det er et så iboende personlighetstrekk. 

Om det virkelig er tilfellet vet jeg ikke. Jeg husker ikke hvilken episode det var i farta.

Edit: Tror det var episode 368 - "skamfull". 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...