Gå til innhold

Det å være følelsesløs


Orion

Anbefalte innlegg

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Anonym bruker stiller under et spørsmål jeg egentlig har hatt litt på tungespissen siden du skrev at du brukte Lamictal og Litium. Og, ja, medisiner innvirker så ulikt på oss mennesker både når det gjelder virkning og bivirkning, så det er godt vi har flere medisiner med litt ulik virkningsprofil å teste ut... Og veien kan i blant være lang for å finne både riktig medisin/medisinkombinasjon og senere dosering.

Selv har jeg testet ut mange medisiner og kombinasjoner før vi fant riktig medisinering for å stabilisere min epilepsi, men fremdeles gjenstår å finjustere dosen. I høst forsøkte jeg på eget initiativ å seponere én av medisinene, men jeg måtte starte på@n igjen, da det ble en tydelig forverring. Men det var godt å slippe bivirkningene. Men heller bivirkninger enn økte anfall...

Og det samme er det jo innenfor en livslang behandling innen psykofarmaca som bipolar lidelse; en må finne en balanse hvor en kan tolerere bivirkningene og også oppleve effekt. Noen medisiner har lite effekt og mye bivirkninger... Og selv om noen rapporterer mye bivirkninger på en medisin, vil ikke det si at du vil få det samme - fordi vi responderer individuelt på medisiner.

Beklager, det ble langt...

Som sagt, sa du der det jeg har tenkt, men ikke helt følt jeg har kunnet si... Eller, har du fått beskjed om/tror du, Orion, at Lamictal er antipsykotisk medisin? Innen psykiatrisk behandling brukes den som stemningsstabiliserende medisin, og primært om en Bipolar type I. Det virker det som du har etter tidligere forsøk på medisiner.

Og som sagt, jeg vet lite om medisinsk behandling av Bipolar type I, men det kan jo være riktig å gå på to typer stemningsstabiliserende - hva vet jeg. Men siden du ikke har det bra, fortjener du å få hjelp og støtte til å få det bedre.

Jeg synes det virker som om du er flink til å gjøre små tiltak i hverdagen som kan hjelpe deg litt fremover, i hvert fall.

Heier på deg! 🌟

Ja, anonym stilte noen gode spørsmål. Tenker jeg skal ta det opp med psykiater slik som hen foreslo. Jeg kunne i alle fall tenke meg å prøve bare litium uten lamictal. Også etterhvert også seponere abilify. Spesielt ettersom det er tenkt av behandler jeg hadde på DPS sist jeg var innlagt at jeg ikke trenger sistnevnte.

Jeg håper jeg kan finne den balansen bare jeg reduserer dose og/eller seponerer enkelte av dem. 
Jeg verken tror eller har fått beskjed om at lamictal er en antipsykotisk medisin.

Takk for det! 🌟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke ha det sånn Orion, med følelsesløst liv. Jeg syns det virker rimelig å forslå at du er alt for mye medisinert. Har du Bp1 eller 2? Hvorfor har su ingen psykiater du kan ha kjapp kontakt med, er ikke det der med medisiner spesialistoppgave? Vondt av deg at du skal gå rundt sånn. Skal ikke måtte være sånn. 

Anonymkode: 78d44...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Anonym bruker stiller under et spørsmål jeg egentlig har hatt litt på tungespissen siden du skrev at du brukte Lamictal og Litium. Og, ja, medisiner innvirker så ulikt på oss mennesker både når det gjelder virkning og bivirkning, så det er godt vi har flere medisiner med litt ulik virkningsprofil å teste ut... Og veien kan i blant være lang for å finne både riktig medisin/medisinkombinasjon og senere dosering.

Selv har jeg testet ut mange medisiner og kombinasjoner før vi fant riktig medisinering for å stabilisere min epilepsi, men fremdeles gjenstår å finjustere dosen. I høst forsøkte jeg på eget initiativ å seponere én av medisinene, men jeg måtte starte på@n igjen, da det ble en tydelig forverring. Men det var godt å slippe bivirkningene. Men heller bivirkninger enn økte anfall...

Og det samme er det jo innenfor en livslang behandling innen psykofarmaca som bipolar lidelse; en må finne en balanse hvor en kan tolerere bivirkningene og også oppleve effekt. Noen medisiner har lite effekt og mye bivirkninger... Og selv om noen rapporterer mye bivirkninger på en medisin, vil ikke det si at du vil få det samme - fordi vi responderer individuelt på medisiner.

Beklager, det ble langt...

Som sagt, sa du der det jeg har tenkt, men ikke helt følt jeg har kunnet si... Eller, har du fått beskjed om/tror du, Orion, at Lamictal er antipsykotisk medisin? Innen psykiatrisk behandling brukes den som stemningsstabiliserende medisin, og primært om en Bipolar type I. Det virker det som du har etter tidligere forsøk på medisiner.

Og som sagt, jeg vet lite om medisinsk behandling av Bipolar type I, men det kan jo være riktig å gå på to typer stemningsstabiliserende - hva vet jeg. Men siden du ikke har det bra, fortjener du å få hjelp og støtte til å få det bedre.

Jeg synes det virker som om du er flink til å gjøre små tiltak i hverdagen som kan hjelpe deg litt fremover, i hvert fall.

Heier på deg! 🌟

Nå blander du litt. Lamictal er førstevalg ved bipolar 2, mens Litium ved bipolar 1. Regner med det bare gikk litt fort i svingene. :) Men noen, slik som Orion og meg med bipolar 2, har ikke opplevd tilstrekkelig effekt av Lamictal og derfor prøves det Litium. 

Psykiater på DPS anbefalte meg å gå på abilify I tillegg til Litium. Jeg sa jeg ville vente med abilify for å se om Litium holder, men så ble jeg hypoman et par uker senere og begynte på Abilify likevel. Tålte ikk 10 mg da så prøver nå 5. Psykiater sa også at noen trenger å stå på både Lamictal og Litium og det sa hun selv om jeg har bipolar 2 og ikke 1. Jeg ønsker derimot ikke å prøve Lamictal igjen. 

Jeg synes det er litt merkelig av de som har fulgt opp Orion å bare droppe planen om å seponere Lamictal. Det er ikke ideelt å gå på flere medisiner enn nødvendig og når Lamictal ikke hadde effekt alene så kan den jo være overflødig. 

Jeg må si jeg blir redd for å bli helt følelsesløs selv siden jeg går på Truxal, liten dose Abilify og skal begynne Litium. Men det skader ikke å prøve. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du skal ikke ha det sånn Orion, med følelsesløst liv. Jeg syns det virker rimelig å forslå at du er alt for mye medisinert. Har du Bp1 eller 2? Hvorfor har su ingen psykiater du kan ha kjapp kontakt med, er ikke det der med medisiner spesialistoppgave? Vondt av deg at du skal gå rundt sånn. Skal ikke måtte være sånn. 

Anonymkode: 78d44...4b1

Jeg har bipolar 2. Akkurat hvorfor jeg ikke har psykiater har jeg ikke spurt om, men jeg regner med det er fordi det er forventet at fastlege skal ta over ansvaret for medisiner når man avsluttes poliklinisk. Tror jeg. Er ganske kjipt å ha det slik, så jeg håper at vi kan finne en løsning etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion skrev (6 minutter siden):

Jeg har bipolar 2. Akkurat hvorfor jeg ikke har psykiater har jeg ikke spurt om, men jeg regner med det er fordi det er forventet at fastlege skal ta over ansvaret for medisiner når man avsluttes poliklinisk. Tror jeg. Er ganske kjipt å ha det slik, så jeg håper at vi kan finne en løsning etterhvert.

Vil bare legge til at det var litt usikkerhet rundt om jeg hadde bipolar 1 eller 2. Grunnet det at min første og eneste hypomani egentlig var mer som en mani erfart av miljøpersonale på akuttposten der jeg var innlagt. Men ettersom diagnosen ble satt av en behandler poliklinisk som ikke hadde observert eller snakket med meg på det tidspunktet så satte han diagnosen bipolar 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...