Gå til innhold

Råd ang ønske om å redusere vival


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli redd for utviklingen av behovet for vival, noe jeg sterkt ønsker å gjøre noe med. 
 

har siste måneden druknet i uro (gjort det i mange år men da har normal dose vival hjulpet). Nå må jeg fort ta to til tre stk om gangen. For klarer nesten ikke vente til virkningen kommer jeg er så urolig. 
 

jeg er muligens annerledes enn andre? Jeg trenger ikke vival for å gjøre noe sosialt, da klarer jeg liksom ta meg sammen. Men straks jeg er hjemme kapitulerer jeg helt og uroen skyter i taket og trenger hjelp med en gang. Ikke etter en time:( 

 

Finnes det noe som gir like kjapp virkning som 2-3 vival men som ikke er like skadelig? 
 

Kan ikke ta SSRI pga genvariant og ikke antipsykotika pga veldig rastløse bein. Selv på de minste doser. 
 

Hele kroppen kribler. Er fullstendig utmattet men kroppen dirrer og kribler som jeg må ordne der og da, for å holde ut uten å gjøre dumme ting.

 

Har noen noe forslag? Tar minipress men hjelper ikke på samme måte. 

Anonymkode: ad90b...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Det finnes ikke noe annet enn vival og andre benzo som virker som det nei.

 

Derfor må du ta det så sjelden du bare kan, la det gå sport i hvor lenge du klarer deg uten.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WP2 har rett. Det finnes ingen alternative medisiner.

Jeg vet ikke om dette gjelder deg, men noen tar for mange tabletter fordi de ikke klarer å vente på effekten av den første, og de tror at effekten kommer raskere om de kaster innpå flere medisiner.

Det er flere veier som fører til Rom. En er rådet du fikk av WP2. En annen er nesten motsatt. Om du kjenner deg selv så godt at du vet når plagene er verst, kan du komme dem i forkjøpet ved  å ta tabletter til faste tider f.eks Vival 5mg tre ganger i døgnet. Mange kan få et lavere totalforbruk på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat sånn det er. Jeg har liksom ikke tid til å vente på virkningen så da ender jeg opp med flere på en gang eller innenfor et kort tidsrom. 
 

Jeg kan prøve å fordele det fadt utover og se om det hjelper. 
 

Men finnes ingenting annet som kan ha en noenlunde lik virkning? Men selvsagt ikke helt lik

Anonymkode: ad90b...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fortsatt et lite utvalg medisiner som kan være verdt en tanke når det gjelder å dempe angsten såpass at du kan redusere forbruket ditt av benzo. 

Det minst kontroversielle er Atarax. Den har en viss beroligende og dempende virkning. 

Du bruker en alfablokker i dag. Litt avhengig av hvilken vei man ønsker å gå for å behandle angsten, finnes det ytterligere noen alternativer:

Klonidin er et antiadrenergikum som brukes lite på psykiatrisk indikasjon i Norge. Det kan ha en angstdempende effekt.

Du kan prøve propranolol (betablokker) som også har en angstdempende effekt og som kan motvirke noen av bivirkningene med alfablokker (rask puls, osv). 

Med motsatt virkning av Klonidin, men også en angstdempende effekt har du Remeron og Tolvon. Men her må du være obs på økt apetitt. 

Også med stimulerende men angstdempende effekt har du Aurorix, en MAO-hemmer. Siden du allerede bruker en alfablokker, slipper du til en viss grad den adrenerge effekten. Det finnes også «sterkere» alternativer innen denne kategorien men da får du kostrestriksjoner.

En «gammel traver» er buspiron. Den hjelper ca 3 av 10 med angst. Lite interaksjoner og bivirkninger.

Sedix har prestert som Sobril i en studie, men jeg er skeptisk til naturmedisiner. Johannesurt kan også ha en viss effekt, men her må man være obs på interaksjoner.

Som du ser er det litt å velge i bare man er kreativ 😊

 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
Atarax har jeg prøvd. Holdt på å gå på veggene kroppen kriblet sånn😕

Kan klonidin tar den voldsomme kroppslige uroen? 
 

Remeron og tolvon er begge prøvd uten hell. 
 

Er buspiron et ssri? I tilfelle kan jeg ikke ta det. 
 

Anonymkode: ad90b...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 4.34):

Nå begynner jeg å bli redd for utviklingen av behovet for vival, noe jeg sterkt ønsker å gjøre noe med. 
 

har siste måneden druknet i uro (gjort det i mange år men da har normal dose vival hjulpet). Nå må jeg fort ta to til tre stk om gangen. For klarer nesten ikke vente til virkningen kommer jeg er så urolig. 
 

jeg er muligens annerledes enn andre? Jeg trenger ikke vival for å gjøre noe sosialt, da klarer jeg liksom ta meg sammen. Men straks jeg er hjemme kapitulerer jeg helt og uroen skyter i taket og trenger hjelp med en gang. Ikke etter en time:( 

 

Anonymkode: ad90b...85d

Det er bra du vil gjøre noe med det og ser det er problematisk - det er første steget. Legen din vil mest sannsynlig, om han gjør jobben sin, på et eller annet tidspunkt sette spørsmålstegn ved et økende forbruk og sette foten ned - det gjør han for det beste for din del.

Jeg har sansen for @kupton sitt forslag: Du vet at denne uroen kommer når du kommer hjem. Med andre ord kan du ta med deg en Vival og ta den ca. 20-30 minutter før du er hjemme. Da vil virkningen av medisinen være i kroppen når du har kommet hjem. På apoteket kan du få kjøpt små dosetter med bare noen få rom.

Om du ev. synes det er mer virksomt mot rastløsheten å hive innpå 2-3 tabl. enn kun én, er det placeboeffekten (det du forventer av medisinen) som spiller inn og ikke selve virkningen.

Jeg bruker selv i blant samme medisin, og virkningen kommer alt fra 20-40 minutter, litt avhengig hvor opprørt eller oppkavet jeg er. Jeg har sett andre ta den, og det gjelder andre også.

Kan det hjelpe deg å tenke at dette er ikke farlig og det går over - bare jeg holder ut... Det tenker jeg selv ofte når jeg blir overmannet av angst, flashbacks etc., men det er en annen problemstilling. Er det noe du kan gjøre for å dempe rastløsheten i beina? Da tenker jeg f.eks. på å massere føttene hardt med knotteball eller tråkke på et underlag som gir et nokså hardt stimuli. Kan det hjelpe deg å gå en liten tur i området? Avlede deg selv på noen måter? Jeg kommer med noen forslag, og du kan forkaste de som ikke passer. Men kanskje la de få et forsøk - ofte høres noe totalt idiotisk ut, og det har en genial effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...