Gå til innhold

Hva vil kognitiv svikt si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan vel også være vanlig ved alvorlig depresjon. Er jo et helvete å ha det sånn og ekstra ille når det ikke synes og det er vanskelig å oppdage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige symptomer på kognitiv svikt

Redusert mental kapasitet og trettbarhet

Hukommelsesvansker

Vansker med fortolkning av sanseinntrykk

Oppmerksomhetsvansker

Vansker med regulering av atferd og følelser

Redusert tempo

Reduserte problemløsningsevner og logiske evner

Vansker med å bruke språk, å snakke og si riktige 

 

Da har jeg fått kognitiv svikt. 

Anonymkode: 2345c...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendi skrev (51 minutter siden):

Men samtidig skal man vel være forsiktig med å selvdiagnostisere. 

Hva mener du med det da? Det er lett å finne ut om man lider av kognitiv svikt ved å se på symptomene i lista. 

Anonymkode: 2345c...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva mener du med det da? Det er lett å finne ut om man lider av kognitiv svikt ved å se på symptomene i lista. 

Anonymkode: 2345c...7d6

Med det så mener jeg at man som ufaglært ikke kan trekke noen sikker konklusjon om diagnose, verken når det gjelder seg selv eller andre. Alle diagnoser må vel stilles av kyndige. 

Jeg tenker da at utsagnet mitt over (om at jeg lider av kognitiv svikt) i beste fall nok bare er tanker basert på frykt 🙂

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Ved hjelp av psykologiske tester.

Så det kan ikke sjekkes ved fysisk undersøkelse av noe slag? 

Er ikke kognitiv svikt en fysisk hjerneskade som har oppstått som faktisk kan sees i hjernen? 

Anonymkode: 23b0c...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 time siden):

Med det så mener jeg at man som ufaglært ikke kan trekke noen sikker konklusjon om diagnose, verken når det gjelder seg selv eller andre. Alle diagnoser må vel stilles av kyndige. 

Jeg tenker da at utsagnet mitt over (om at jeg lider av kognitiv svikt) i beste fall nok bare er tanker basert på frykt 🙂

Ja er jo lov å håpe det beste 😛

Anonymkode: 2345c...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så det kan ikke sjekkes ved fysisk undersøkelse av noe slag? 

Er ikke kognitiv svikt en fysisk hjerneskade som har oppstått som faktisk kan sees i hjernen? 

Anonymkode: 23b0c...5f4

Om man skulle vurdere seg selv etter den listen, hadde hele Norges befolkning på et eller annet tidspunkt i livet blitt selvdiagnostisert med kognitiv svikt. Så be om henvisning til grundigere utredning eller spør behandler hva h*n mener om det er der du har det fra...

Men en grundig diagnostisering gjøres gjennom observasjoner av deg, utfylling av skjemaer, mulig skjema av pårørende, oppgaver du skal gjøre som måler nettopp de punktene over. Ofte gjøres dette av en psykolog med spesialisering innen nevropsykologi.

Et familiemedlem av meg, elev på barneskolen, ble utredet for ADHD og tourettes, og utredningen varte i totalt ett år før konklusjonen endelig lå i bordet. Jeg er glad de er så grundige, særlig når det gjelder et barn og hele fremtiden det barnet har fremfor seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Så det kan ikke sjekkes ved fysisk undersøkelse av noe slag? 

Er ikke kognitiv svikt en fysisk hjerneskade som har oppstått som faktisk kan sees i hjernen? 

Anonymkode: 23b0c...5f4

Kognitiv svikt skyldes på lik linje med psykiske sykdommer forhold i hjernen. Men det er ingen fysiske undersøkelser av hjernen som sikkert kan si noe om graden av kognitiv svikt. Det må gjøres med ulike nevropsykologiske tester tilpasset graden av svikt en forventer, og også hva en ønsker å finne ved undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...