Gå til innhold

Abilify og rastløshet - bedres ved Litium?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en uutholdelig rastløshet som jeg og behandler (psykolog) ikke vet om er restsymptomer fra hypomani eller medisinen abilify. Jeg tror det er medisinen. I så fall orker jeg ikke gå på den. Har brukt den i to uker ca. 

Vil rastløsheten kanskje dempes når jeg starter på Litium? Er det noen som vet om rastløsheten vil gi seg? Jeg klarer ikke gå slik i jula. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marye skrev (47 minutter siden):

Litium hjalp ikke nei, men rastløsheten ga seg hos meg… men jeg sluttet og begynte igjen 

Okei. Jeg har ikke tatt dagens ennå og jeg føler meg mindre rastløs allerede selv om jeg jo ennå har det i systemet. Så er veldig usikker på om jeg skal fortsette. Planen min opprinnelig var jo å starte på Litium først og så heller legge til abilify hvis nødvendig. Kanskje jeg skal gå tilbake til den planen. Jeg er jo helt ok nå sånn ellers. I humør, funksjon, søvn osv. Bortsett fra tidlig oppvåkning. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (48 minutter siden):

Det fins AP som ikke vil gi deg denne uutholdelige rastløsheten 

Okei. Jeg har sendt melding til legen så får jeg se. Det er ikke sikkert jeg trenger å gå på det fast tross alt. Men den har jo hatt positiv effekt på meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min sa at han i utgangspunktet er enig med behandler om å gå på den til innleggelse, men at jeg kan prøve i noen dager uten også hvis jeg går opp eller ned igjen bør jeg starte på den igjen. 

Det var en lettelse det for jeg føler meg så balansert allerede i forhold til i går. Men jeg skal høre på dem hvis jeg går opp igjen eller går nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (6 timer siden):

Fastlegen min sa at han i utgangspunktet er enig med behandler om å gå på den til innleggelse, men at jeg kan prøve i noen dager uten også hvis jeg går opp eller ned igjen bør jeg starte på den igjen. 

Det var en lettelse det for jeg føler meg så balansert allerede i forhold til i går. Men jeg skal høre på dem hvis jeg går opp igjen eller går nedover. 

Da er det serumkonsentrasjonen som har blitt for høy med dosen du tar. Abilify har meget lang halveringstid og selv dagen etter har du mye medisin i kroppen. Hvis du er bedre nå er det dette som er riktig serumkonsentrasjon for deg. Snakk med legen din om dosen kan justeres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (7 minutter siden):

Da er det serumkonsentrasjonen som har blitt for høy med dosen du tar. Abilify har meget lang halveringstid og selv dagen etter har du mye medisin i kroppen. Hvis du er bedre nå er det dette som er riktig serumkonsentrasjon for deg. Snakk med legen din om dosen kan justeres? 

Jeg kan prøve 5 mg istedenfor ja. Tror du 10 mg er for mye for meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (32 minutter siden):

Jeg kan prøve 5 mg istedenfor ja. Tror du 10 mg er for mye for meg? 

Det vet du at jeg ikke kan uttale meg om ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan rastløs du er? Jeg har gått på abilify i over to år, tror jeg, og har det siste 1,5 året vært veldig urolig i beina. Dog føles det ikke som at resten av kroppen er rastløs, det er bare at jeg ikke kan sitte stille fordi beina beveger seg. Jeg har nå sluttet på abilify og venter på at det skal gå ut av kroppen og håper bena slutter å bevege seg i samme slengen.

Anonymkode: ca91b...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvordan rastløs du er? Jeg har gått på abilify i over to år, tror jeg, og har det siste 1,5 året vært veldig urolig i beina. Dog føles det ikke som at resten av kroppen er rastløs, det er bare at jeg ikke kan sitte stille fordi beina beveger seg. Jeg har nå sluttet på abilify og venter på at det skal gå ut av kroppen og håper bena slutter å bevege seg i samme slengen.

Anonymkode: ca91b...009

Vet ikke hvordan beskrive. Det kribler i absolutt hele kroppen, føler for å bevege meg hele tiden, klarer ikke sitte stille eller slappe av og se TV osv. Behovet mitt for å gjøre noe hele tiden gjorde at vi lurte på om det var restsymptomer fra hypomanien, men siden det har bedret seg allerede etter 1,5 døgn uten så må det jo være medisinen. Jeg har klart å slappe av i dag. Det var uutholdelig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Vet ikke hvordan beskrive. Det kribler i absolutt hele kroppen, føler for å bevege meg hele tiden, klarer ikke sitte stille eller slappe av og se TV osv. Behovet mitt for å gjøre noe hele tiden gjorde at vi lurte på om det var restsymptomer fra hypomanien, men siden det har bedret seg allerede etter 1,5 døgn uten så må det jo være medisinen. Jeg har klart å slappe av i dag. Det var uutholdelig. 

Jeg hadde det HELT likt på Abilify. Bra at du har fått slappe av nå! Man blir jo utslitt av å ha det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cesium skrev (8 timer siden):

Jeg hadde det HELT likt på Abilify. Bra at du har fått slappe av nå! Man blir jo utslitt av å ha det sånn

Ja man blir det. Det var synd for jeg synes medisinen var bra ellers. Så jeg har sendt melding til legen om det kan være hensiktsmessig å forsøke lavere dose. Det er jo i så fall den laveste dosen Abilify jeg kan gå på. 

Fortsatt tidlig oppvåkning så den var nok ikke synderen der da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skulle søke opp abilify og rastløshet så vil jeg bare oppdatere og si at det hjalp å gå ned i dose for meg. Nå har jeg ro i kroppen. 

Men om den fortsatt har effekt som stemningsstabiliserende vet jeg jo ikke så mulig den blir seponert i januar når jeg legges inn. Men noen har kanskje høyere dose enn hva jeg hadde og det kan hjelpe å gå ned i dose. 

Uansett en befrielse å ha ro igjen. Det var virkelig ille slik det var. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...