Gå til innhold

Jeg føler meg annerledes


Diis

Anbefalte innlegg

Jeg passer ikke inn. Jeg føler meg annerledes enn alle andre. Jeg er ikke bra nok. Får ikke til å få meg venner heller fordi jeg aldri er bra nok. Jeg er så ensom og alene. Har en vondt indre smerte som aldri tar slutt. Angst og depresjon hele tiden. Jeg føler meg helt utenfor sosialt. Får ikke til det sosiale. Jeg er så utenfor. Prøver mitt beste men det er aldri bra nok. Jeg er lei meg, såret, skuffa over meg selv. Jeg skammer meg. Selvtilliten er helt på bunn. Fremtiden føles håpløst ut og jeg ser ingen utvei. Jeg har alltid følt meg utenfor. Jeg passer ikke inn. Jeg føler meg utilpass. Hvorfor er livet så trøblete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du noe hjelp til å håndtere dette hos noen? Hvis jeg husker riktig så har du Asperger syndrom og da skal du ha rett på  individuell plan i kommunen din. 

Deltar du i noe som kan hjelpe deg å bli bedre sosialt? Behandling og sosial trening?

Jeg blir fort utenfor selv sosialt og kan grue meg flere uker i forveien til det aktuelle treffet hvor jeg må prate, men har lært meg noen sosiale triks som gjør at selv om jeg har angst så klarer jeg å delta. 

Mot ensomhet så må man ofte trå ut av komfortsonen og delta på sosiale ting selv når man ikke har lyst for å klare å opprettholde relasjoner. Selv slet jeg veldig mye med det før siden jeg ble så fort sliten og følte meg utilpass, og til slutt mistet jeg vennskapene fordi det alltid var vennene mine som tok initiativ til å treffes eller prate. Det må gå begge veier hvis man skal få til noe som varer, men det høres ut som du trenger hjelp til å få den sosiale treningen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har asperger så blir jo de tingene du beskriver vanskelig. Men det er mulig å få støtte til disse tingene selv om man har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diis skrev (På 9.12.2022 den 11.40):

Jeg passer ikke inn. Jeg føler meg annerledes enn alle andre. J

Det er fordi du ikke er lik alle andre. Det er ikke jeg heller. Men er det ikke en bra ting egentlig det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (12 minutter siden):

Det er fordi du ikke er lik alle andre. Det er ikke jeg heller. Men er det ikke en bra ting egentlig det da?

Jeg syns det virker bra å være "normal" og "vanlig" også. Men alle som skiller seg ut er jo de som inspirer mest og som i ytterste konsekvens forandrer verden. Det er den flokkmentaliteten da, som er viktig for de fleste med god grunn. Men så er det de som er på kanten og på utsiden da. Det går fint an å trives med det også 🙂

Anonymkode: 82397...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 9.12.2022 den 14.00):

Som jeg har spurt deg om før, har du prøvd medisiner og samtalebehandling/eksponering?

Jepp. Trodde jeg hadde skrevet det før flere ganger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RødPanda skrev (På 9.12.2022 den 15.04):

Får du noe hjelp til å håndtere dette hos noen? Hvis jeg husker riktig så har du Asperger syndrom og da skal du ha rett på  individuell plan i kommunen din. 

Deltar du i noe som kan hjelpe deg å bli bedre sosialt? Behandling og sosial trening?

Jeg blir fort utenfor selv sosialt og kan grue meg flere uker i forveien til det aktuelle treffet hvor jeg må prate, men har lært meg noen sosiale triks som gjør at selv om jeg har angst så klarer jeg å delta. 

Mot ensomhet så må man ofte trå ut av komfortsonen og delta på sosiale ting selv når man ikke har lyst for å klare å opprettholde relasjoner. Selv slet jeg veldig mye med det før siden jeg ble så fort sliten og følte meg utilpass, og til slutt mistet jeg vennskapene fordi det alltid var vennene mine som tok initiativ til å treffes eller prate. Det må gå begge veier hvis man skal få til noe som varer, men det høres ut som du trenger hjelp til å få den sosiale treningen på plass.

Jeg går jevnlig hos fastlegen. 

Jeg sliter veldig med det sosiale. I tillegg har jeg veldig dårlig selvtillit pluss veldig sosial angst. Jeg er redd for det jeg sier skal bli brukt mot meg senere. Dette har skjedd før. Jeg har også veldig presentasjonsangst og jeg er redd for å bli misforstått. Noe jeg har blitt mange ganger før.

Jeg sliter med å få meg venner. Vet ikke hva jeg skal prate om. Føler meg utenfor og utilpass og blir fort sliten.

Tusen takk for svar også.❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (22 timer siden):

Også lurer jeg litt på hvorfor du ikke svarer når andre spør om ting og gir deg råd? Er det fordi du ikke vet hva du skal svare?

Jeg svarer jeg. Men jeg er ikke på nettet døgnet rundt og da svarer jeg ikke med en gang. Trodde bare at jeg ikke måtte svare med en gang her jeg. Da har jeg misforstått igjen. Beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (På 9.12.2022 den 20.55):

Hvis man har asperger så blir jo de tingene du beskriver vanskelig. Men det er mulig å få støtte til disse tingene selv om man har det. 

Ja alt er veldig vanskelig. Hele livet er bare trøblete. Alt er kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Man må ikke svare med en gang, men du svarte ingen på den forrige tråden din heller, var derfor jeg sa det.

Hvilken tråd da? Beklager det. Er ikke alltid jeg får med meg alt her på forumet. Unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også sosialt med nye mennesker. Derfor er det vanskelig å få seg et nettverk. Men jeg jobber som frivillig en gang i uken og det hjelper meg veldig. 

Det er i kirkens bymisjon og de vet at jeg har utfordringer så jeg får komme og gå som jeg vil. Likevel kjenner jeg på et ansvar og jeg drar stort sett uansett form. 

I kirkens bymisjon er det mange frivillige med utfordringer. Kanskje du kan kontakte de? Jeg jobber på et feiridssted for barn samt det er en utlånsplass av turutstyr for barn og voksne og en avdeling med gratis tur- og treningsklær som er gitt bort av andre. Da kan jeg prate litt med ungene, jeg kan rydde i butikken osv. Alt ettersom min egen dagsform. Jeg er der alt fra 1 til 4 timer hver gang. 

Veldig lave krav med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...