Gå til innhold

Bruker jeg for mye Lamictal?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Steinriverton skrev (1 minutt siden):

Jeg ble nødt til å bytte psykiater da jeg flyttet. Siste psykiater hadde meg på 600 mg. Neste psykiater sa han ikke hadde hørt om noen andre som brukte så mye, men at 200 + 200 var en mer vanlig dose. Ble litt nervøs.

Egentlig et kompetansefritt utsagn fra din nye. Dosen skal fastsettes etter å ha tatt serumkonsentrasjon og vurdert pasientens respons på medisin. Konsentrasjonen skal ligge i området 22-42 mikromol/l. Jeg har hatt pasienter på alt fra 200 - 1000mg for å komme i riktig nivå. 600 mg kan godt være det riktige for deg. Mål - så får dere svaret.

34 minutes ago, kupton said:

Egentlig et kompetansefritt utsagn fra din nye. Dosen skal fastsettes etter å ha tatt serumkonsentrasjon og vurdert pasientens respons på medisin. Konsentrasjonen skal ligge i området 22-42 mikromol/l. Jeg har hatt pasienter på alt fra 200 - 1000mg for å komme i riktig nivå. 600 mg kan godt være det riktige for deg. Mål - så får dere svaret.

Takk

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Min psyk mener at måling ikke er en greie, at å kjenne virkning er god nok målestokk. Driver derfor ikke med serumskonsentrasjon! 

Anonymkode: c3ad5...17a

Slik har det alltid vært. Noen har helt spesielle evner som vi andre ikke har 🙂

kupton skrev (12 timer siden):

Men når man leser i FK at en dose bør ligge innenfor den døgndosen, er det egentlig nokså lite å forholde seg etter for: 1. Det er individuelt fra menneske til menneske og 2. ved polifarmasi kan noen legemidler påvirke andre legemidler til å ha sterkere eller svakere serumkonsentrasjon... 

Lamictal er et godt eksempel på dette, hvor f.eks. doseringen av både Seroquel og prevangsjon kan bli redusert, mens Zyprexa mener jeg at øker (tatt fra en dårlig hukommelse nå i farten...).

Annonse

Jeg våger meg på å spore litt av, og håper spørsmålet likevel er innafor under ts sitt emne: Har dere som bruker Lamictal, gjerne i doser over 200, bivirkninger? Opplever at medikamentet selges inn som bivirkningsfritt. De periodene jeg er oppe i alt som strekker seg over 200, feks 400, så får jeg feks søvnvansker som må behandles med andre medisiner. Jeg blir noe lyssky og en gang fikk jeg utbrudd av store blåmerker på mage og bein. Snakket med en fagkyndig som mente det kunne ha sammenheng med Lamictal uten at jeg vet mekanismene bak. Skjønner at Lamictal kanskje er best av alternativene i forstand at alternativene gir styggere bivirkninger. Likevel tenker jeg at jeg kanskje ikke er den første på jorden som opplever noen kjipe sideeffekter av Lamictal. Og for ikke å snakke om klønethet! Knuser langt flere kopper på relativt høy dose Lamictal av en eller annen mystisk årsak. Har du innvendinger @kupton eller andre?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg våger meg på å spore litt av, og håper spørsmålet likevel er innafor under ts sitt emne: Har dere som bruker Lamictal, gjerne i doser over 200, bivirkninger? Opplever at medikamentet selges inn som bivirkningsfritt. De periodene jeg er oppe i alt som strekker seg over 200, feks 400, så får jeg feks søvnvansker som må behandles med andre medisiner. Jeg blir noe lyssky og en gang fikk jeg utbrudd av store blåmerker på mage og bein. Snakket med en fagkyndig som mente det kunne ha sammenheng med Lamictal uten at jeg vet mekanismene bak. Skjønner at Lamictal kanskje er best av alternativene i forstand at alternativene gir styggere bivirkninger. Likevel tenker jeg at jeg kanskje ikke er den første på jorden som opplever noen kjipe sideeffekter av Lamictal. Og for ikke å snakke om klønethet! Knuser langt flere kopper på relativt høy dose Lamictal av en eller annen mystisk årsak. Har du innvendinger @kupton eller andre?

Jeg merket ikke økning av bivirkninger fra 200 til 400 mg i hvert fall. Hadde verken bivirkninger eller ønsket virkning på Lamictalen. 

Jeg tok hele dosen på morgen og Truxal for ro og søvn på kveld. 

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk ingen bivirkninger av lamictal, selv ikke da serumkonsentrasjonen lå over 40 mikromol/L. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...