Gå til innhold

skatt av pensjon


Savannah

Anbefalte innlegg

Jeg får snart litt pensjon fra et naboland.  I tillegg kommer jeg til å jobbe fulltid i 2 - 3 år til.  Pensjonen blir skattet i Norge, men jeg lurer på om jeg må betale samme skatt som av mine lønn?  Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (21 minutter siden):

Takk for dette, men det svarer ikke spørsmålet mitt.  Jeg forstår det slik at man betaler mindre skatt av pensjon, og det jeg lurer på er hva som skjer med min pensjon fra utlandet når jeg også har full lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (20 minutter siden):

Takk for dette, men det svarer ikke spørsmålet mitt.  Jeg forstår det slik at man betaler mindre skatt av pensjon, og det jeg lurer på er hva som skjer med min pensjon fra utlandet når jeg også har full lønn?

Pensjonen skattlegges som pensjon (med lavere trygdeavgift) men kommer jo på toppen av lønnsinntekt. Det betyr at hvis du tjener 1 mill i året i dag, og pensjonen er 50.000, så regnes det både trygdeavgift (redusert sats) fellesskatt og trinnskatt av denne inntekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 timer siden):

Pensjonen skattlegges som pensjon (med lavere trygdeavgift) men kommer jo på toppen av lønnsinntekt. Det betyr at hvis du tjener 1 mill i året i dag, og pensjonen er 50.000, så regnes det både trygdeavgift (redusert sats) fellesskatt og trinnskatt av denne inntekten. 

Vil det si at hvis lønnsinntekten min er ca. 740000 kr. i året og pensjonen er 15000 kr. i året så vippes over 750000 kr lønnsinntekt i året som betyr mye høyere skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (11 timer siden):

Vil det si at hvis lønnsinntekten min er ca. 740000 kr. i året og pensjonen er 15000 kr. i året så vippes over 750000 kr lønnsinntekt i året som betyr mye høyere skatt?

Ja, men du får ikke høyere skatt fra første krone. Jeg husker ikke helt nivåene for trinnskatt, men det er bare den lille andelen som overstiger trinnet du skattlegges høyere sats av, ikke hele inntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...